ایران کوچک

سفر به ایران کوچک

در سال‌های گذشته پارک‌ها و فضاهای تفریحی و فرهنگی بسیاری در کرج ساخته شد، اما یکی از بزرگترین اشکالاتی که به ساخت این تفریح‌گاه‌ها گرفته می‌شود، نبود نماد و نشانه از استانی است که عنوان ایران کوچک را یدک می‌کشد و تنوعی از اقوام را درخود جای داده.

پارک «ایران کوچک» به عنوان پارک مینیاتوری در شهر کرج در مساحت حدود 7هکتار به بهره‌برداری رسیده که نمادی از استان‌های مختلف کشور در آن ساخته و به معرض تماشا گذاشته شده است.  سیاه چادر ایل بختیاری و لر، خانه آغاج اوی ترکمن‌ها، مضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعدالسلطنه قزوین، آسباد خراسان جنوبی، ساباط مناطق مرکزی و اقامتگاه و زیست بوم اقوام ایرانی از سوی 12 گروه هنری در این پارک ساخته شده است. پارک ایران کوچک با هدف معرفی فرهنگ، آداب، رسوم و معماری مناطق و قومیت‌های مختلف با بهترین شیوه معماری اجرا شده و امید می‌رود به یک جاذبه گردشگری در استان البرز تبدیل شود.

نماد گردشگری کرج
رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر کرج درباره ایده خلق بوستان ایران کوچک می‌گوید: پارک‌های مینیاتوری زیادی در سطح ملی، محلی و بین‌المللی در کشورهای مختلف دنیا ساخته شده که نمونه‌اش را می‌شود در چین، ترکیه، بلژیک، هلند و بسیاری از کشورها مشاهده کرد. در نتیجه تصمیم گرفتیم با توجه به موقعیت و شرایط اقلیمی کرج و حضور اقوام مختلف کشور در این شهر، این طرح را اجرا کنیم که تاکنون در کشور بی نظیر بوده است.
«عباس زارع» با بیان اینکه پارک ایران کوچک ماکت‌هایی از سکونتگاه‌های بومی ایرانی را در خود جای داده،‌ می‌افزاید: این آثار با تحقیق از ابنیه شهرهای مختلف و جزئیات آن‌ها ساخته شده است. ضلع جنوبی پارک نیز برای بازسازی کرج قدیم در نظر گرفته شده که هنوز اجرا نشده است. همچنین بازارچه دائمی صنایع دستی نیز در این پارک با الهام از سبک بازارهای سنتی ایران به ویژه سعدالسلطنه قزوین برپا شده است.
وی برگزاری رویدادهای فرهنگی را از دیگر اهداف ایجاد این پارک عنوان و اضافه می‌کند: ایجاد نمادهای مختلف کشور در پارک ایران کوچک یک بعد موضوع و جریان فرهنگی، هنری و برگزاری رویدادهای این‌چنینی یکی دیگر از ابعاد مهم ایجاد پارک است. به عنوان مثال میدانی در این پارک در نظر گرفته شده که مناسب برای برگزاری برنامه های مختلف از جمله ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای، تعزیه، نقاله‌خانی، برگزاری تئاتر و کنسرت و…  است.
زارع توضیح می‌دهد که اولین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو هم در پارک ملی ایران کوچک کرج و در روز جهانی تنوع بیان‌های فرهنگی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو – ایران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ورئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ثبت ملی رسیده است.
او می‌افزاید: همچنین تفاهم‌نامه همکاری کمیسیون ملی یونسکو ایران و شهرداری کرج به منظور گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های فرهنگی  امضا شد. افتتاح باغ فرهنگ و حضور مسئولان کشوری در این مراسم نشان از اهمیت مساله فرهنگ و  پاسداری از فرهنگ و میراث جهانی است.
عضو شورای شهر کرج با تاکید بر اهمیت ایجاد این پارک در رونق گردشگری بیان می‌کند: کرج به دلیل حضور فرهنگ‌های مختلف و طبیعت زیبا قابلیت‌های زیادی در بخش گردشگری دارد که با سرمایه‌گذاری می‌توان در این بخش‌ها درآمد پایدار ایجاد کرد. همچنین برگزاری رویدادهای فرهنگی به جذب گردشگران کمک زیادی می‌کند.

اهمیت پارک در رونق گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز نیز با اشاره به اهمیت پارک ایران کوچک در رونق گردشگری می‌گوید: با وجود اینکه البرز به تنوع قومیتی معروف است، اما تاکنون هیچ نمادی از این تنوع در استان نداشتیم. حالا پارک ایران کوچک می‌تواند نشانگر این تنوع قومیتی باشد ضمن اینکه سازه‌های این پارک که نماد استان‌های مختلف است، کاملا کاربردی هستند. برای مثال بازدیدکنندگان در آمفی تئاتر روباز مجموعه می‌توانند به تماشای تعزیه، نقالی و شاهنامه خوانی بپردازند یا در مسجد جامع فهرج یزد نماز اقامه کنند.
«فریدون محمدی» با بیان اینکه البرز از ظرفیت‌های بزرگی در زمینه تولید محصولات صنایع دستی برخوردار و فروش این محصولات دغدغه بزرگ تولیدکنندگان است، می‌افزاید: بازار سعدالسلطنه قزوین که در پارک ساخته شده به بازارچه دائمی فروش صنایع دستی تبدیل خواهد شد و این بازارچه آغازی برای راه‌اندازی غرفه‌های فروش صنایع دستی  در مکان‌های تاریخی استان و شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی خواهد بود.
وی با بیان اینکه هربخش از این پارک نمادی از یک فرهنگ و سکونتگاه کشور است، توضیح می‌دهد: این پارک در یک مجموعه کامل پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفته و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری نیز برای تکمیل آن، موزه مردم‌شناسی را داخل پارک ایجاد خواهد کرد.
محمدی با بیان اینکه صنعت گردشگری نقش مهمی در ایجاد درآمد پایدار دارد اما زیرساخت‌های گردشگری متناسب با استان شدن البرز شکل نگرفته است، تصریح می‌کند: باید به دنبال راهکارهای مناسب برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های البرز باشیم. به همین دلیل همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید به رونق این بخش کمک کنند تا بتوانیم 10 میلیون مسافری که سالانه از این استان عبور می‌کنند را برای بازید و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان ترغیب
کنیم. خوشبختانه مدیریت شهری گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته و ساخت مجموعه‌ای در کرج به عنوان ایران کوچک و ساخت نماد شهرهای دیگر ایران در آن می تواند گامی ارزشمند در زمینه مطرح کردن برند یا نشان کرج برای جذب گردشگر باشد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *