بسطام

مستند خنیای هستی در بسطام

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از تصویربرداری مستند خنیای هستی در شهر تاریخی بسطام خبر داد.

حمیدرضا حسنی29 خردادماه 1400 با اعلام این خبر افزود: این مستند با هدف معرفی مشاهیر بزرگ ایران زمین تصویربرداری می‌شود که بخشی از آن به معرفی بایزید بسطامی و آرامگاه این عارف شهیر اختصاص داشت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: این مستند به کارگردانی “علیرضا فراهانی”، تهیه‌کنندگی “مهدی سعادت پور” و بازی”سروش قهرمانلو” تهیه و تولید می‌شود.

او با اشاره به اینکه تولید و پخش این برنامه مستند در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان و شهرستان شاهرود بسیار موثر است، افزود: یکی از بهترین راه‌های معرفی استان سمنان استفاده از پخش فیلم در شبکه‌های مهم داخلی و بین‌المللی است.

حسنی گفت: مجموعه تاریخی بسطام واقع در مرکز بسطام شامل بخش‌هایی چون امامزاده محمد (ع)، آرامگاه بایزید بسطامی، خانقاه یا صومعه بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد جامع بسطام، منار بسطام، گنبد غازان خان، دالان و ایوان الجایتو، برج کاشانه و مدرسه شاهرخیه است.

بایزید بسطامی عارف نامی قرن دوم و سوم هجری است که به سلطان‌العارفین اشتهار دارد. مزار بایزید نیز در گوشه جنوب غربی صحن مجموعه تاریخی بسطام قرار دارد. سنگ مرمری متشکل از 4 قطعه روی آرامگاه بایزید قرار دارد که متعلق به شخصی به نام قاضی ملک بوده است و در آن مناجاتی از حضرت علی(ع) نوشته شده و مشخص نیست به چه دلیل روی آرامگاه بایزید قرار دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *