ثبت

مزارخواجه عبدالرزاق چناران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: مزار«خواجه عبدالرزاق» روستای گاه شهرستان چناران به شماره ۳۳۳۷۶ و به تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران ثبت شد.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: مزارعبدالرزاق گاه در شهرستان چناران، بخش مرکزی، دهستان بقمچ، روستای گاه، بر روی تپه‌ای در شمال شرق مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

وی ادامه داد: این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزارعبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است.

مکرمی‌فر افزود: از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی، سند مکتوبی در دست نیست اما با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه‌های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال باز می‌گردد.

محمود طغرایی، مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی همچنین در مورد مشخصات اثر اظهار کرد: بنای آرامگاه عبدالرزاق بنایی است با مصالح سنگ و ملات گل با ابعاد خارجی آن ۳/۷×۶ متر است. ضخامت جرزهای آن یک متر است و سقف آن طاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ورودی آن در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه بوده و ارتفاع بلندترین قسمت طاق حدود ۵ متر است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، طغرایی عنوان کرد: این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به‌فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بناهای ارزشمند و قابل توجه استان است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: هر چند در سال‌های ۱۳۸۲تا ۱۳۸۳ اقدامات استحکام‌بخش و مرمتی مفیدی در این بنا انجام شده است اما ضرورت دارد هم‌اکنون که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، برنامه‌های تکمیلی آن تدوین و اجرا شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *