راهنمایان گردشگری

هیچ گونه حمایتی از راهنمایان گردشگری صورت نگرفته است

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: علاوه بر اینکه هیچ حمایتی از راهنمایان گردشگری در مدت شیوع کرونا صورت نگرفته باید گفت که هیچ تسهیلاتی نیز به فعالین این حوزه پرداخت نشده است.

محسن مکرم درگفت‌وگو با ایسنا در خصوص مسائل و مشکلات راهنمایان گردشگری در روزهای کرونایی اظهار کرد: به ‌هیچ عنوان کسب وکار گردشگری رونق نگرفته و برنامه کار راهنمایان گردشگری به‌ کل تعطیل شده است.

وی ادامه داد: بنا به سابقه طولانی که در امر راهنمای گردشگری داشتم، در این روزها از اواخر سال ۹۸ و مقارن با شیوع کرونا هیچ توری از جانب آژانس‌های صاحب نام در سطح استان به من پیشنهاد نشد و تنها برخی از همکاران توانستند معدود تورهایی در قالب تورهای طبیعت‌گردی اجرا کنند.

این راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: وضعیت اشتغالی راهنمایان گردشگری در روزهای کرونایی به قدری با مشکل رو به رو بود که برای آژانس‌های مسافرتی نیز امکان پرداخت دستمزد این افراد طبق ضوابط کانون راهنمایان گردشگری وجود نداشت و آن‌ها سعی داشتند با پایین آوردن میزان دستمزد یا استفاده از راهنمایان گردشگری کم تجربه و کم سن که بیشتر برای کسب تجربه، هدایت تورها بر عهده می‌گرفتند، استفاده کنند؛ البته تعداد برگزاری این نوع تورها بسیار کم و انگشت‌شمار بود.

مکرم عنوان کرد: به هیچ عنوان با گذشت یک سال و نیم از شیوع کرونا کسب وکار گردشگری رونقی نداشته است.

وی تصریح کرد: از آنجا که راهنمایان گردشگری درعمل، پیکان صنعت گردشگری و پیشانی آن محسوب می‌شوند باید در اولین یا دومین گروه واکسینه کرونا قرار می‌گرفتند که متاسفانه این موضوع نیز مانند موضوع بیمه محقق نشد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی گفت: صدمات ناشی از کرونا علاوه بر دفاتر خدمات مسافرتی و هتل‌ها بر کار راهنمایان نیز تاثیرات خود را اعمال کرد و می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد کار تعطیل بوده و این روند چیزی حدود ۱۵ ماه ادامه داشته است.

مکرم در خصوص تسهیلات پرداخت شده به این گروه ادامه داد: هیچ تسهیلاتی به صورت ویژه به گروه راهنمایان گردشگری داده نشده و باید از مسئولین امر انتقاد کرد که چرا هیچ تسهیلاتی به راهنمایان گردشگری که با مشکلات عدیده‌ای مواجهه هستند، پرداخت نشده است؟

وی افزود: البته بارها اعلام شد که برنامه‌ای برای پرداخت تسهیلات به راهنمایان وجود دارد، اما تا جایی که من مطلع هستم هیچ کدام از همکاران ما در این حوزه کوچکترین تسهیلاتی دریافت‌ نکرده‌اند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: از آنجایی که ترجیح می‌دادم باقی همکاران که واجد شرایط برای اخد تسهیلات هستند در ابتدا از این موارد استفاده کنند برای دریافت تسهیلات پیش قدم نشدم، البته گفتنی است که هیچ پیشنهادی برای دریافت تسهیلات به دست من نرسیده است.

مکرم اضافه کرد: در طول این مدت نه تنها به ما تسهیلاتی پرداخت نشد بلکه مشکلات متعددی هم با سایت وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ثبت نام برای تمدید کارت لیدری داشتیم که در نهایت با زحمت زیاد توانستیم در این سایت ثبت نام کنیم اما نمی‌دانم این مورد به دست مسئول مربوطه رسیده است یا خیر.

وی اظهار کرد: در هر صورت می‌توانم بگویم چیزی تحت عنوان تسهیلات گردشگری که در حال حاضر می‌تواند خط امیدی برای کار راهنمایان باشد نه تنها به من بلکه به هیچ یک از همکارانم که  با آن‌ها در ارتباط هستم پرداخت نشده است.

این راهنمای گردشگری در خصوص همکاری با تورهای غیرمجاز تشریح کرد: در این مدت کم‌کاری یا بیکاری به هیچ عنوان با تورهای غیر مجاز نه تنها من بلکه هیچ یک از دوستانم همکاری نداشتیم. همه افراد عضو انجمن راهنمایان، به طور کلی از آیین نامه‌ها و قرارنامه‌های راهنمایان گردشگری اطاعت می‌کنیم و تاکید براین امر داریم که تمام تورها قانونمند باشند و از فعالیت تورهای غیرمجاز جلوگیری شود.

مکرم ادامه داد: بنده و همکارانم نه تنها در هدایت تورهای غیر مجاز همکاری نداشتیم بلکه حتی در صورت پیشنهاد هم، بلافاصله مراتب را به دفتر هماهنگی سازمان میراث اطلاع‌رسانی کرده و همیشه سعی داشتیم از اصول و مراتب اداره میراث پیروی کنیم و رابطه‌ حسنه خود با این ارگان را حفظ کنیم.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تورهای‌گردشگری غیرمجاز از طریق آژانس‌های مسافرتی صورت نمی‌گیرد و حمل مسافران بیشتر از طریق ماشین‌های سواری است که مقابله با این موضوع از طریق کارگروه حراست انجمن پیگیری می‌شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *