آقازاده ابرکوه

بادگیرهای دو طبقه آقازاده ابرکوه بر روی تمبر ملی خودنمایی می کند

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه گفت: تصویر تنها بادگیر دو طبقه جهان که در خانه آقازاده ابرکوه است به زودی بر روی تمبرهای ملی چاپ و منتشر می شود.حمید مشتاقیان در گفتگو با خبرنگار ایسنا از چاپ تصویر بادگیرهای دو طبقه خانه آقازاده بر روی تمبرهای ملی خبر داد و گفت: در پی تشکیل جلسه شورای تمبر کشور با اتفاق نظر اعضاء تصاویری که قرار است بر روی تمبر ملی درج شود، تصویب شد تا پس از تأیید وزیر ارتباطات به مناسبت های مرتبط چاپ و منتشر شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه خاطرنشان کرد: تمبرهای مصوب در سه بخش مشاهیر و مفاخر ایران، اماکن تاریخی فرهنگی و موضوعات مناسبتی و رویدادهای ملی تقسیم بندی می شوند.

مشتاقیان تأکید کرد: در بخش اماکن تاریخی و فرهنگی تمبرهای ویژه ای با تصاویری از بادگیرهای دو طبقه ابرکوه، گنبد سلطانیه زنجان، مسجد نصیر الملک شیراز و کاخ گلستان به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز تصاویر تنها بادگیر دو طبقه جهان بر روی اسکناس های 20 هزار ریالی چاپ شده بود، خاطرنشان کرد: در سال 2013 امارات متحده عربی خواهان ثبت بادگیرها در یونسکو به نام خود شد. سازمان میراث فرهنگی ایران بلافاصله ادعای امارات را بی‌اساس دانست و تنها خاستگاه این سازه را ایران عنوان کرد.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا بانک مرکزی به این نتیجه رسید که اگر تصویر یکی از بادگیرها روی اسکناس باشد، توانسته است قدمی برای تثبیت هنر و معماری ایرانی بردارد و آن را به نام ایران ثبت کند تا کشوری داعیه تصاحب این آثار را نداشته باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *