مسافران

خطری که مسافران واکسن را در ارمنستان تهدید می کند…

چند هفته ای است که برخی ایرانیان هر طور شده می خواهند خود را به مرز ارمنستان برسانند تا با صرف هزینه های گزاف و حتی با وجود سختگیرانه شدن شروط دریافت واکسن و اقامت ۱۰ روزه در این کشور، خود را در برابر پاندمی قرن مصون کنند. سفری که البته با توجه به ازدحام هایی که در مرز شاهدش هستیم و در شرایط شیوع کرونای دلتا، می تواند به قیمت ابتلا به کرونا و موجی از بیماری تمام شود.

به گزارش ایسنا، چند هفته ای است که مسافران واکسن کرونا از ایران به سوی ارمنستان راه افتاده اند و حتی برخی قوانینی نظیر شرط اقامت ۱۰ روزه برای انجام واکسیناسیون، مانع این سفر  خطرناک و البته پر خرج نشد. به هر حال کشور ارمنستان بنا به آنچه که جمعیت محدود و عدم تمایل همین جمعیت کم از واکسن اعلام شده، برای نجات اقتصاد کرونازده اش، از ورود گردشگران خارجی برای تزریق واکسن رایگان استقبال کرده و تمام تلاشش را می کند تا مسافرانی که با خود پول به ارمغان می آورند، بیشتر در کشورش بمانند و بر همین اساس هم چند روزی است که ازدحام و صف های طولانی در پشت مرز برای ورود به این کشور و پس از آن هم تشکیل صفهای طولانی واکسن در ایروان پایتخت ارمنستان خبرساز شده و تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست می شود؛ آن هم برای واکسیناسیونی که روزانه به تعداد بسیار محدود انجام می شود و تعداد زیادی از افراد در این صفهای طویل از دریافت واکسن باز می مانند.

این در شرایطی که پیک پنجم کرونا در برخی استان‌های کشور می‌رود تا رکوردی تازه را رقم زند و عواقب این جابه‌جایی‌ جمعیتی از سوی گردشگران واکسن می تواند هم برای خود افراد و هم برای کشور مخاطرات جدی به دنبال داشته باشد و منجر به شیوع بیشتر کرونا شده و مهار موج پنجم را سخت تر کند.

هرچند که تاخیرهای ایجاد شده در واکسیناسیون عمومی کشور، خستگی از فاصله گرفتن از زندگی عادی، اجازه ورود به برخی کشورها مشروط بر تزریق یکی از واکسن های مورد تایید WHO، طولانی شدن استفاده از ماسک و خستگی از آن، ترس از حضور در تجمعات و مهمانی ها، آسیب‌های اقتصادی و شماری مشکلات دیگر سبب شده که مردم برای رهایی از این شرایط، خطرات، هزینه ها و دشواری های سفر به کشوری مانند ارمنستان را به جان بخرند تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند، اما باید بدانیم که به هر حال تزریق واکسن در کشوری دیگر وقتی که اطلاعاتی درباره نحوه تامین، نگهداری و انتقال آن ها نیست و در صورت بروز عوارض هم کسی پاسخگو نخواهد بود، می تواند ریسک بیشتری را به دنبال داشته باشد.

نوید تسریع روند واکسیناسیون در کشور

در این زمینه دکتر سیما سادات لاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سفر شماری از ایرانیان به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و ایجاد ازدحام و صف های طولانی برای تزریق واکسن در این کشور، گفت: متاسفانه بدعهدی شرکت‌های تولیدکننده واکسن خارجی کرونا برای ارسال واکسن که در هفته‌های گذشته منجر به بروز تاخیر در فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور شد، مسائلی از قبیل سفر برخی هموطنان مان به برخی از کشورهای همسایه برای تزریق واکسن کرونا را به همراه داشته است.

وی افزود: به هر حال در شرایط حاضر که مسائل گردشگری و اقتصادی به واسطه شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورها دچار آسیب شده، کشورهای مختلف از هر روزنه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده می‌کنند و یکی از این راه حل‌های جدید، تزریق واکسن کرونا به گردشگران است که هر روز با شرایط جدید و سخت گیرانه‌تر مطرح می‌شود.

لاری ادامه داد: وزارت بهداشت در همه ماه‌های گذشته تلاش کرده که با توجه به تامین واکسن کرونا، نسبت به تزریق واکسن بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ عمل کرده و این فرآیند را سریع‌تر پیش ببرد. ولی بروز مشکلاتی مانند عدم رسیدن واکسن کافی از منابع خارجی منجر به پیشرفت کند واکسیناسیون کووید ۱۹ شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هموطنان عزیزمان حتما شایسته بهترین واکسن و محترمانه‌ترین برخوردها برای تزریق واکسن کرونا هستند و امیدواریم با ورود واکسن‌های داخلی به چرخه واکسیناسیون کووید ۱۹ و همچنین رسیدن محموله‌های جدید واکسن وارداتی، بتوانیم روند واکسیناسیون در کشورمان را سریع‌تر پیش ببریم. قطعا با رسیدن محموله‌های بیشتر واکسن خارجی و داخلی، فرآیند واکسیناسیون کووید ۱۹ نیز سریع‌تر پیش می‌رود.

تزریق واکسن کرونا در کشوری دیگر مورد تایید وزارت بهداشت نیست

پیش از این نیز دکتر عاطفه عابدینی-دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرده بود که نمی توان درباره شرایط احراز ایمنی، کارایی و اصل بودن واکسن کرونایی که کشورهای همسایه به هموطنان تزریق می‌کنند،  نظر داد. زیرا پروسه تایید واکسن و اخذ مجوز مصرف در کشور ارمنستان را نمی‌دانیم. متاسفانه همیشه برای دارو و واکسن، موضوع تقلبی بودن مطرح است و مردمی که انتخاب می‌کنند از روش‌های غیر معمول واکسن دریافت کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند.

عابدینی تاکید کرد: موضوع هزینه بالای سفر از یک سو و خطر جا به جایی بیماری کرونا از طریق جمعیت از سوی دیگر وجود دارد. از طرف دیگر ما نمی‌دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می‌شود، آیا زنجیره سرد تامین می‌شود، میزان تزریق به چه شکل است و… و. چون ما نظارتی بر این روند نداریم طبیعتا نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تایید کنیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *