جام‌جهانی

جذب گردشگر از جام‌جهانی قطر بررسی شد

کارگروه گردشگری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌نفع، ظرفیت‌ها، طرح‌ها و پیشنهاداتی را برای جذب حداکثری گردشگرانِ جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ به ایران بررسی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در دومین نشست کارگروه گردشگری جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر نمایندگانی از وزارت نیرو، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، منطقه آزاد کیش، سازمان هواپیمایی و سازمان توسعه تجارت در معاونت گردشگری حضور داشتند.

لیلا اژدری ـ مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ درباره هدفِ برگزاری این نشست، اظهار کرد: با توجه به اینکه مسابقات جام‌جهانی از ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به مدت ۲۸ روز در کشور قطر برگزار می‌شود ضروری است برای جذب حداکثری گردشگر در این ایام برنامه‌ریزی‌های مناسب با دستگاهاه‌های مربوطه انجام شود.

او با تاکید بر مغتنم شمردن این فرصت، گفت: به دلیل نزدیکی ایران با کشور قطر و تعداد تماشاگرانی که در آن روزها وارد حوزه خلیج فارس می‌شوند، وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصمم است با جدیت از این فرصت برای جذب حداکثران گردشگر استفاده کند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به دو هدف تشکیل این کمیته اشاره کرد و افزود: استراتژی جذب تیم‌ها با کمک فدراسیون فوتبال همچنین انتخاب کیش به‌عنوان میزبان، اولین هدفی است که در این راستا تعریف شده است. در صورتی که منطقه آزاد و فدراسیون فوتبال برای استراتژی جذب تیم‌ها آمادگی دارند، موارد و پیشنهادات خود را به ما اعلام کنند.

اژدری ادامه داد: پیگیری جذب گردشگر دومین هدف است که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری می‌شود. باید اقدامات این مهم از هم‌اکنون آغاز شود و قطعا فضای مجازی بیشترین کمک را می‌تواند به ما کند و ما محتوای مورد نظر را در اختیار کشورها قرار می‌دهیم.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری و تبادل نظر با سایر دستگاه‌ها، گفت: دستگاه‌ها پیشنهادات و  موارد خود را به صورت مکتوب به ما ارائه دهند، ما نیز با جدیت پیگیر هستیم. عزممان بر تشکیل جلسات کارگروه به‌صورت ماهانه است و با نزدیک شدن به این رویداد جلسات فشرده‌تر خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی افزود: ظرفیت لجستیک هر کدام از دستگاه‌ها به تنهایی برای ارائه پتانسیل‌های ایران کافی نیست و یک هم‌افزایی را طلب می‌کند. تشکیل کارگروه مشترک با طرف قطر نقطه ایده‌آلی است که در صورت میسر شدن اتفاقات خوبی می‌افتد.

تشکیل متناظر در داخل دستگاه‌ها، همچنین راه‌اندازی گروه مجازی برای تبادل  اطلاعات و طرح نقطه نظرات دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر، و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از دیگر مواردی بود که اژدری به آنها اشاره کرد.

او همچنین اکسپو دبی را بهترین و نزدیک‌ترین رویداد برای معرفی ظرفیت‌های ایران دانست و بر استفاده از این فرصت مغتنم تاکید کرد.

اژدری درباره برپایی نمایشگاه‌ صنایع‌دستی در قطر برای جام‌جهانی، گفت: در صورتی که با پیگیری دستگاه‌های مربوطه فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه و یا کارگاه صنایع‌دستی در اختیار ما گذاشته شود به طور حتم از این فرصت برای ارائه محصولات صنایع‌دستی کشور بهره خواهیم برد.

مسلم شجاعی ـ دستیار ستادی مدیر کل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری ـ نیز به هفت مقصد گردشگری تهران، اصفهان، یزد، کرمان، شیراز و دو جزیره کیش و قشم به لحاظ زیرساخت و تنوع اقلیم برای پذیرش گردشگر در جام جهانی قطر اشاره کرد و یادآور شد: جذب تماشاگر جام‌جهانی، معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و کاهش ایران‌هراسی، همچنین تصویرسازی مثبت در اذهان عمومی از جمله اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، فدراسیون فوتبال، وزارت صمت، وزارت ورزش و جوانان، وزارت نیرو و وزارت کشور را از دیگر ذی‌نفعان این رویداد دانست.

در ادامه هر کدام از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌نفع با اعلام آمادگی برای همکاری و استفاده از این فرصت به ارائه ظرفیت مجموعه خود پرداختند و پیشنهاداتی ارائه کردند.

فعال کردن طوفان فضای مجازی پیش از شروع این رویداد، تبدیل ایران به‌عنوان دومین مقصد گردشگران جام‌جهانی، استفاده از ظرفیت جام‌جهانی برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی و ارزآوری برای کشور، ارائه بسته ویژه سفر، عمل نکردن جزیره‌ای دستگاه‌ها، برنامه‌ریزی برای سفر وزیر فرهنگ و ورزش کشور قطر به ایران، برگزاری جلسات مجازی با طرف قطری، تشکیل کمیته مشترک ایران و قطر، در اختیار گرفتن فضای تبلیغات در قطر، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی، تعجیل و تعلل نکردن در صدور روادید، پخش فیلم‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای در شبکه‌های قطری و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی قبل از شروع این رویداد از جمله موارد مورد اشاره در این جلسه بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *