کتاب

بزرگترین کتاب تاریخی جهان دیجیتالی شد

کتاب «اطلس کلِنکِه» بزرگترین کتاب تاریخی جهان بوده که مربوط به قرن هفدهم میلادی است و مجموعه‌ای از نقشه‌های هلند را در خود جای داده است؛ این کتاب باستانی هم‌اکنون با تلاش فراوان و عکسبرداری‌هایی که بر روی آن انجام شده، به‌صورت دیجیتال درآمده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
یوهانس کلِنکِه از شخصیت‌های مهم تجارت هلند در قرن هفدهم میلادی بوده که این کتاب را در مقیاس بزرگ برای نقشه‌خوانی تجار برای توسعه کارشان نوشته است. اما در حال حاضر این کتاب تاریخی بزرگ دنیا که در سال 1660 میلادی نوشته شده، در یکی از مجموعه نقشه‌های کتابخانه بریتانیا نگهداری می‌شود.

در حالی‌که دسترسی به اطلس در گذشته محدود بوده است، اما اخیرا تحت یک پروژه دیجیتالی قرار گرفته و اکنون به هر فردی این امکان را می‌دهد صفحات بزرگترین کتاب جهان را به‌طور مجازی ورق بزند.

لازم به ذکر است، از آنجا که این کتاب بزرگ 6 فوت قد دارد و هنگام باز شدن ابعادی برابر با 7 فوت دارد و شامل 41 نقشه دیواری صفحه مسی است، به همین دلیل بازتولید دیجیتالی آن کار کوچکی نبود.

در واقع، حمل و نقل و عکاسی از آن به یک تیم متخصص احتیاج داشت که با هم برای کنترل و حفظ ایمنی آن کار کنند؛ بدیهی است که اطلس با وجود آنکه چرخ‌هایی دارد تا حرکت آن را آسان‌تر کنند، اما باز هم می‌توان گفت که یک کتابِ دشوار برای خواندن است.

خاطر نشان می‌گردد، در دسترس قرار دادن رایگان نقشه‌ها به‌صورت آنلاین، محققان را قادر می‌سازد تا این معجزات نقشه‌نگاری هلند را مطالعه کنند و دانش خود را در مورد رنسانس عالی، آغاز علوم علمی و انقلاب فرهنگی در قرن هفدهم افزایش دهند.

با وجود این‌که ماه‌ها عکاسی این پروژه به طول انجامید، اما سرانجام نسخه دیجیتالی آن به‌صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته تا علاقه‌مندان در هر کجای دنیا بدون پرداخت کوچکترین هزینه‌ای، آن را ورق زده و مشاهده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *