کرونا

تبلیغات سفر گره از کار آژانس‌های مسافرتی می‌گشاید؟

شیوع ویروس کرونا در کشور و به ویژه مشهد بیداد می‌کند و همه‌گیری کرونا را به بحرانی جدی برای کشور تبدیل کرده ‌است. مردم شرایط کنونی را نتیجه مدیریت اشتباه در واردات واکسن می‌دانند. شاید اگر روند واردات واکسن سریع‌تر رخ می‌داد و واکسیناسیون در ماه‌های گذشته با سرعت کنونی پیش می‌رفت، بیماری راحت‌تر کنترل شده و در حال حاضر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور و به ویژه مشهد نبودیم.

صنعت گردشگری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و آسیب‌های بسیاری دیده که فعالین این حوزه را  از ابتداء شیوع بیماری با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه کرده و در واقعیت حمایت به خصوصی از آن‌ها صورت نگرفته است. فعالان و کارشناسان گردشگری از سیاست‌های کشور و مقوله سفر در شرایط بحرانی کرونا گله دارند. آنان معتقدند که دولت کشور را به طور کامل تعطیل نمی‌کند تا حمایت از تاسیسات گردشگری را از خود معاف کند.

سفرهای هوایی، ریلی و حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جریان دارد، در حالی که سفر با خودروهای شخصی ممنوع است. با وجود شرایطی که کرونا در کشور و مشهد ایجاد کرده کادر درمان خواستار تعطیلی سراسری هستند و متاسفانه در همین حال شاهد تبلیغ تورهای گردشگری به صورت‌های مختلفی هستیم که می‌تواند شرایط را برای تمام مردم و کادر درمان به سخت‌تر از آن چیزی که در حال تجربه هستیم، تبدیل کند.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا با کارشناسان و فعالین حوزه گردشگری در خصوص چرایی تبلیغ سفر و تداوم آن در شرایط کنونی را می‌خوانید:

پیامک‌های تبلیغاتی و جذب مسافر، اقدامی معمول در دفاتر خدمات مسافرتی است

محمدسعید ولی‌زاده، رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص موضوعات گفته شده، اظهار کرد: اصولا نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و کلیه تأسیسات گردشگری بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تورها تأثیری بر روند رو به رشد ویروس جهش‌یافته کرونا دارند، اضافه کرد: می‌توان بیان کرد که طبق نظر کارشناسان خبره، چنانچه از ابتداء شیوع ویروس کرونا، تدابیری اندیشیده می‌شد تا درخصوص سفرهای انفرادی و سفر با اتوبوس، قطار و هواپیما برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد و بر اساس آن سفرها تنها در قالب تورهای مجاز انجام شود، قطعا تأثیر بسزایی در کنترل شیوع ویروس کرونا ایجاد می‌کرد.

ولی‌زاده ادامه داد: تأسیسات گردشگری با رعایت تمامی پروتکل‌ها در اماکن اقامتی و وسایل حمل‌ونقل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه پیام‌های تبلیغاتی و پیامک‌های جذب مسافر، اقدامی معمول در دفاتر خدمات مسافرتی به شمار می‌رود. در واقع با توجه به اینکه مجوز برگزاری سوگواری در فضای باز داده شده است، طبیعتا برنامه تورها و سفرها نیز با رعایت تمام موازین بهداشتی قابل انجام است.

رئیس اتحادیه دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی بیان کرد: همانطور که می‌دانید پس از شیوع ویروس کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونای کشور کلیه تصمیمات لازم‌الاجرا در این زمینه را اتخاذ و ابلاغ می‌کرده است، لذا باید در قالب دستورالعمل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مرکزی کرونا فعالیت سفرها انجام شود.

تبلیغات سفر، درمانی موقت برای زخم‌های آژانس‌ها

مجید فرقانی، کارشناس گردشگری نیز در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر تورها فعالیت خاصی مانند فعالیت‌های خود پیش از کرونا ندارند، زیرا شیوع ویروس کرونا، شرایطی را رقم زده است که ترس و نگرانی میان مردم ایجاد شده و بر این اساس سفر کردن چندان در برنامه افراد قرار نمی‌گیرد.

فرقانی اضافه کرد: پیامک تبلیغ برخی تورهای داخلی و خارجی نیز به دلیل شرایط نابسامان واحدهای اقتصادی مانند آژانس‌های مسافرتی ارسال می‌شود، زیرا این واحدها توسط هیچ نهاد و مرجعی مورد حمایت قرار نگرفته‌اند و به نوعی چاره‌ای جز برنامه‌ریزی برای ادامه شغل و فعالیت خود ندارند. از این رو چنانچه تصمیمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت تورها اتخاذ شود، باید مراجعی مانند وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی با یکدیگر تفاهمی داشته باشند و همچنین بسته‌ای حمایتی برای آژانس‌های مسافرتی، اماکن اقامتی و … تعریف شود تا در فاصله زمانی خاصی نگرانی این مراکز بابت هزینه‌های موجود رفع شود.

وی عنوان کرد: بر اساس خبری که چند روز گذشته مطالعه کردم، بیان شده بود که باید تست افرادی که قصد سفر به مشهد را دارند، منفی باشد و آژانس‌های مسافرتی با توجه به تست افراد اجازه برنامه‌ریزی سفرهای گروهی داشته باشند. اما این برنامه‌ریزی‌ها و قوانین تنها در حد حرف باقی‌ مانده و به مرحله اجرا و عمل نرسیده‌اند.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمینه حمایت از آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی و … در ایام تعطیلات وجود ندارد و هزینه آن‌ها نیز رو به افزایش است، بنابراین تصمیم‌گیری درخصوص تبلیغات تورها و نحوه برخورد با آن، آسان نبوده و به تعبیری نامشخص است. سفر کردن با رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی، در مقایسه با بسیاری از اتفاقات و برنامه‌هایی که صورت می‌گیرد و به نوعی در شیوع ویروس کرونا نقش پررنگی دارند، اثر  کمی دارد.

فرقانی تصریح کرد: من بارها بیان کرده‌ام که حضور مسافران برای مدت زمان یک یا دوساعت و با رعایت پروتکل‌های خاص حمل‌ونقل هوایی، خطر انتقال و سرایت ویروس کرونا کمتری نسبت به حضور در تجمعات و مراسم خانوادگی و گروهی دارد. اما متأسفانه در حال حاضر سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای است که موضوع سفر را هدف قرار گرفته است.

وی تشریح کرد: لذا با توجه به اینکه آژانس‌های مسافرتی نیز منبع درآمد دیگری ندارند و بسته‌های حمایتی نیز دریافت نمی‌کنند، یا باید به طور کلی تعطیل شوند و یا اینکه به صورت پراکنده و به روش‌های گوناگون بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند.

این کارشناس گردشگری درخصوص برخورد با تبلیغات تورها گفت: اگر بخواهیم برخوردی با این‌گونه تبلیغات داشته باشیم، باید اطلاع‌رسانی از طریق مراجع ذی‌ربط مانند وزارت میراث فرهنگی صورت گیرد و در واقع ممنوعیت سفر اعلام شود.

فرقانی افزود: در حال حاضر حدود ۶ ماه است که سفر با وسایل نقلیه شخصی ممنوع است، اما مسافرت از طریق وسایل نقلیه عمومی بلامانع است. به عقیده من تناقضی در این عملکرد وجود دارد زیرا چگونه ممکن است که سفر با وسایل عمومی محدودیت نداشته باشد و سبب شیوع ویروس نشود اما سفر با وسایل شخصی آسیب‌زا بوده و احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش ‌دهد.

وی اظهار کرد: به این ترتیب دستگاه‌های ذی‌ربط و مؤثر مانند وزارت‌ میراث فرهنگی و … باید قوانین را مشخص  و ابلاغ کنند و در این شرایط آژانس‌های مسافرتی نیز موظف به رعایت آن‌ها هستند. اما در واقع ما در شرایط بلاتکلیفی قرار گرفته‌ایم. زیرا اگر تعطیل کنیم، حمایتی صورت نمی‌گیرد. به شکلی که در مدت زمان شیوع ویروس کرونا، معیشت و زندگی آژانس‌ها دچار مشکلات فراوانی شده است و حمایت‌ها تنها روی کاغذ بیان شده‌اند.

فرقانی بیان کرد: در واقع وام‌های کرونایی برای کارمندان بیمه ‌شده آژانس‌های مسافرتی در نظر گرفته شد، اما به دلیل بروکراسی موجود در بانک‌ها بسیاری از افراد نتوانستند این وام‌ها را دریافت کنند؛ در حالی که دریافت آن نیز به عنوان درمان مشکلات و آسیب‌های این قشر کارکرد نداشته است؛ چراکه وام‌های گفته شده به علت افزایش قیمت‌ها تنها پاسخگوی هزینه‌های دو یا سه ماه کارمندان است و بازپرداخت وام نیز بر هزینه‌ها افزوده می‌شود. امیدواریم در دولت جدید، سازوکاری ایجاد تا حداقل بخشی از ضربات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا جبران شود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: از این رو همه ما موافق هستیم که با مدیریت درست بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که موج پنجم شیوع ویروس کرونا متوقف و شرایط بهتری فراهم شود، اما این اتفاق با سازوکار درستی باید انجام گیرد. همواره تبلیغات در شرایطی انجام می‌شود که استقبال مخاطبان و مردم کاهش پیدا کند. در واقع تبلیغات درمان موقت و جزئی زخم‌هایی است که آژانس‌های مسافرتی متحمل می‌شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *