آثار ثبت ملی

تفاوت آثار ثبت ملی با آثار واجد ارزش فرهنگی چیست؟

آثار تاریخی و فرهنگی کشور به موجب قانون در دو فهرست آثار ملی و فهرست واجد ارزش فرهنگی و تاریخی ثبت می‌شوند.

مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آثار تاریخی و فرهنگی کشور به موجب قانون در دو فهرست آثار ملی و فهرست واجد ارزش فرهنگی و تاریخی ثبت می‌شوند. فهرست آثار واجد ارزش، فهرست آثاری است که در مقیاس محلی و منطقه‌ای واجد ارزش تلقی می‌شوند و در فهرست ذیربط آثار ملی قرار می‌گیرند. آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی همچون آثار ملی دارای حکم و لوح ثبت هستند؛ ولی از این امکان برخوردارند که در صورت رعایت ضوابط و مقررات، دارای طرح توسعه باشند.

وی افزود: برای آثار واجد ارزش دستورالعمل اختصاصی وجود دارد که از سوی وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شده است. به موجب قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که تکلیف نموده هم فهرست ملی و هم فهرست ذیربط آثار ملی را تشکیل بدهیم، تعیین فهرست آثار واجد ارزش موضوعیت پیدا کرده است. ضمنا در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی نیز برای وزارت متبوع تکلیف ایجاد شده است که علاوه بر فهرست آثار ملی، فهرست آثار واجد ارزش را نیز اعلام نماید.

مصطفی پورعلی، مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی بیان کرد: مرکز پزشکی هسته‌ای مرجان، واقع در بلوار کشاورز، خیابان فلسطین، بعد از خیابان علیرضا حجت دوست، به عنوان اثر واجد ثبت ملی تشخیص داده شده است. این بنا به دوره پهلوی دوم تعلق دارد.

وی افزود: همچنین چهار اثر دیگر به عنوان آثار واجد ارزش شناخته شده اند که موقعیت آن‌ها به شرح زیر است:

میدان بهارستان، خیابان بهارستان، کوچه دانشسرا/ نیاوران، بعد از سه راه یاسر، بن بست آهنگ/ میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه تقی رفعت/ خیابان ۱۵ خرداد، جنب پمپ بنزین، سرای فخریه.

پورعلی بیان کرد: لازم به ذکر است هر چهار اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، مربوط به پهلوی اول و ساختمان مرکز پزشکی هسته‌ای مرجان که عنوان اثر ملی ثبت شده، متعلق به پهلوی دوم است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *