موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان، دنیای نغمه ها و آواها

“نکیسا” نوازنده ی نامدار عهد ساسانی چگونه چنگ نوازی می کرده است؟ کمانچه را چگونه می سازند؟  تفاوت ساز رباب با ساز بربط در چیست؟ این سوالات و صدها سوال دیگر از جمله پرسش هایی اند که جواب همه ی آنها را در موزه ی موسیقی شهر اصفهان خواهید یافت. این بار در سفرنامه ی گشت تور به دنیای نغمه ها و آواها سفر می کنیم و در بازدید از موزه ی موسیقی اصفهان با موسیقی اصیل ایرانی آشنا می شویم.

موسیقی یکی از مهمترین عناصر فرهنگ و هنر ایرانی به شمار می رود و سابقه ی آن به دوران ایران باستان باز می گردد. در آن دوران نواختن موسیقی جایگاه ویژه ای در دربار پادشاهان و در بین مردم عادی داشته و گواه آن نیز حضور نوازندگان برتری همچون “باربد”، “نکیسا” و “رامتین” در دربار پادشاهان ساسانی بوده است. حتی برخی از دانشمندان و فلاسفه همچون فارابی و بو علی سینا نیز در کتب خود به مبحث موسیقی پرداخته اند و بر اهمیت آن تاکید کرده اند. موسیقی محلی نیز در ایران جایگاه ویژه ای دارد و اغلب اقوام ایرانی دارای موسیقی مخصوص به خود هستند.

شهر تاریخی اصفهان نیز یکی از خاستگاه های آواز و موسیقی اصیل ایرانی به شمار می رود. جالب است بدانید یکی از 12 مقام اصلی موسیقی سنتی ایرانی به نام اصفهان یا صفاهان نامگذاری شده است. این سابقه ی دیرینه در موسیقی باعث شد تا دو تن از موسیقیدانان علاقه مند به موسیقی سنتی ایرانی، آقایان مهرداد جیحونی و شهریار شکرایی، در سال 1394 موزه ی موسیقی شهر اصفهان را تاسیس کنند و دریچه ای تازه بر روی علاقه مندان به موسیقی بگشایند.

موزه ی موسیقی اصفهان اولین و تنها موزه ی خصوصی موسیقی در ایران است که با هدف معرفی انواع سازهای ایرانی، سیر تحول سازها،  نحوه ی نواختن آنها و آشنایی با شیوه ی ساختن این سازها تاسیس شد.

این موزه علی رغم سابقه ی نه چندان طولانی، به سرعت تبدیل به یکی از مقاصد برتر گردشگری در شهر اصفهان شد و هر سال صدها گردشگر که بیشتر آنها خارجی هستند در سفر به اصفهان از این موزه بازدید می کنند. بازخوردها و نظرات بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از این موزه بسیار مثبت بوده و این ویژگی در کنار ویژگی های زیر بر محبوبیت این موزه افزوده است.

ویژگی های موزه ی موسیقی اصفهان

  • نمایش بیش از 300 ساز مختلف
  • حضور راهنماهای حرفه ای
  • استفاده از بهترین امکانات صوتی و تصویری به منظور آشنایی بهتر با سازها و شنیدن آوای آنها
  • آشنایی با نحوه ی ساخت سازها
  • اجرای موسیقی سنتی به طور زنده

این ویژگی ها باعث شد تا موزه ی موسیقی اصفهان در سال 1395 موفق به کسب رتبه ی نخست شاخص اصول فنی و استانداردهای فیزیکی از شورای بین‌المللی موزه‌ های ایران شود و در همین سال نیز عنوان بهترین موزه خصوصی ایران از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور را به خود اختصاص دهد.

بخش های مختلف موزه ی موسیقی اصفهان

همانطور که پیشتر اشاره شد، در موزه ی موسیقی اصفهان بیش از 300 ساز موسیقی در بخش های مختلف به نمایش درآمده است و این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم شده تا با کمک راهنماهای تخصصی و آموزش دیده در هر بخش و با استفاده از امکانات صوتی و تصویری با سیر تحول سازها، نحوه ی نواختن و صدای آن ها آشنا شوند.

در هر یک از تالار های موزه ی موسیقی اصفهان صدای دلنشین و روح نواز موسیقی های حماسی، عاشقانه و عارفانه ی ایرانی از گذشته های دور تا به امروز طنین انداز شده است؛ قدم زدن در تالار های مختلف این موزه در کنار مشاهده ی سازهای اصیل ایرانی و شنیدن نوای گوش نواز آنها شما را با سرگذشت موسیقی در ایران و جایگاه ویژه ی آن آشنا می کند؛ موسیقی هایی که یادآور پیروزی ها، شکست ها، شادیها و غمهای مردم ایران زمین در طول تاریخ بوده اند و هم اکنون چون میراثی گرانبها و با ارزش برای ما به یادگار باقی مانده اند.

موزه ی موسیقی اصفهان از پنج بخش تشکیل شده است که در ادامه هر یک را به اختصار توضیح می دهیم:

  • تالار سازهای ملی: در این تالار سازهای ایرانی که در همه ی مناطق ایران گسترش یافته اند و مورد استفاده قرار می گیرند، به نمایش گذاشته شده است.
  • تالار سازهای محلی: این بخش از موزه همانطور که از نامش پیداست به سازهای محلی اختصاص دارد و راهنمای های تخصصی اطلاعات کاملی درباره ی موسیقی محلی ایرانی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهند.
  • سرای سرآهنگان: در سرای سرآهنگان بازدیدکنندگان با زندگینامه استادان برتر موسیقی شهر اصفهان و نقش آنها در تکوین موسیقی سنتی ایرانی آشنا می شوند.
  • موسیقی سرا: در موسیقی سرا که به ویژه در بین گردشگران خارجی محبوبیت بسیار دارد، بازدیدکنندگان می توانند در انتهای بازدید از موزه از تماشای یک اجرای زنده ی موسیقی سنتی ایرانی لذت ببرند.
  • کارگاه سازسازی: در این کارگاه نیز هنر ساز سازی در ایران که سابقه ای دیرینه دارد به نمایش گذاشته شده است و بازدید کنندگان می توانند با اجزای تشکیل دهنده ی یک ساز و نحوه ی ساختن سازهای مختلف آشنا شوند.

فروشگاه عرضه کننده محصولات فرهنگی مرتبط با موسیقی و کافی شاپ از دیگر امکانات موزه ی موسیقی اصفهان هستند. اگر می خواهید از شنیدن نوای دلنشین ساز بربط باربد و چنگ نوازی های نکیسا لذت ببرید، در سفر به شهر اصفهان بازدید از موزه ی موسیقی را در برنامه خود قرار  دهید.

آدرس: اصفهان- خیابان توحید میانی- خیابان شهید قندی (مهرداد)- پلاک74

شماره تماس: 983136256912

هزینه ی بازدید: بازدید کننده ایرانی پانزده هزار تومان- بازدید کننده خارجی: 75000 تومان (قیمت ها ممکن است تغییر کند، به سایت موزه مراجعه فرمایید)

ساعات بازدید: همه روزه از 9 صبح تا 9 شب به جز روزهای تعطیلی موزه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *