امامزاده داوود

امامزاده داوود

امامزاده داوود یکی از معروفترین زیارتگاههای استان تهران است که در شهرکی به همین نام در میان کوه های سر به فلک کشیده ی رشته کوه البرز در شمال تهران واقع شده است و از گذشته های دور تا به امروز به دلیل موقعیت مکانی منحصر به فرد و مسیر دسترسی نسبتا دشواری که دارد، جایگاه ویژه ای در میان زائران و مشتاقانش پیدا کرده است.

شهرک امامزاده داوود کجاست؟

شهرک کوهستانی امامزاده داوود یکی از جاذبه های زیارتی-سیاحتی در استان تهران است که در استان تهران، بخش مرکزی کن،جاده سولقان در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از دیرباز میزبان زائران و گردشگرانی بوده است که برای زیارت امامزاده داوود، طبیعت گردی و کوهنوردی به این منطقه می آیند. در حال حاضر امكانات مناسبی نظیر چندین مسافرخانه، رستوران و بازارچه برای رفاه حال زائران و گردشگران در این شهرک ایجاد شده است.

امامزاده داوود کیست؟

شرف‌الدین داوود الحسنی که با نام امامزاده داوود شناخته می‌شود، یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که شجره ایشان با ۱۱ پشت به امام دوم شیعیان می رسد. تاریخ تولد ایشان حدود سال 440 هجری قمری (426 شمسی) و تاریخ شهادت نیز 480 هجری قمری (466 شمسی) ذکر شده است. درباره ی نحوه شهادت امامزاده داوود گفته شده است که ایشان نیز همچون بسیاری دیگر از فرزندان و نوادگان ائمه برای فرار از دست خلفای عباسی به ایران مهاجرت کردند. اما در نهایت توسط ماموران عباسی به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان را در این روستا به خاک سپردند. بقعه ی امام زاده داوود در حال حاضر در مالکیت سازمان اوقاف و امور خیریه است و در اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ با شماره ۲۵۹ به ثبت ملی رسید. همچنین جالب است بدانید در دره‌ های مجاور امام‌ زاده داوود در سمت مغرب و ‏جنوب غربی در آبادی ‌های رندان و سنگان بقعه ‌هایی وجود دارند که آن ها را به ‏امام‌ زاده عماد الدین (پدر امام ‌زاده داوود) و امام ‌زادگان علاءالدین، قاسم و عقیل (برادران امام ‌زاده داوود) نسبت داده اند و زیارتگاه مردم محلی می باشند.

آرامگاه امامزاده داوود

قدمت آرامگاه امامزاده داوود به دوران صفویه باز می گردد و در دوره های بعد به ویژه در دوران قاجار به دستور فتحعلی شاه توسعه یافت و بخش هایی همچون حياط و اتاق های مورد نياز زائرين به آن افزوده گشت. بناي فعلي آرامگاه از یک هشت ضلعي و سرداب زير آن تشکیل شده است. مهمترین ویژگی این بقعه گنبدي مطلا با ساقه ای بسيار مرتفع و دو گلدسته مطلا مزين به كتيبه هاي قرآني بر فراز بقعه می باشد. نماي داخلي حرم نیز تماما آينه كاري می باشد و به كتيبه هاي قرآني و ادعيه با خطوط ثلث و نسخ تزيين يافته است. در این زیارتگاه  همچنین امكانات و تسهيلات رفاهي مطلوبي از قبيل زائرسرا، درمانگاه، كتابخانه، واحد فرهنگي و فروشگاه در اختيار زائران و دوستداران آن حضرت قرار داده شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *