مرگ روزانه 700 نفر کار گردشگری ایران را سخت کرد
/0 دیدگاه /در اخبار گردشگری /توسط Shahrzad Dehghaniاو با اشاره به فعالیت بسیاری از کشورها و رقیبان در بازارهای بینالمللی برای جذب گردشگر که احتمال عقب راندن ایران را پیش آورده است، گفت: به طور کل دو نوع بازاریابی داریم؛ بازاریابی کلیای که معمولا در جریان آن چهره یک کشور به نمایش گذاشته میشود، مثلا نشان میدهیم ایران کشوری باستانی با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا است. این اولین سیگنالی است که میتوانیم برای جلب توجه گردشگران جهان مخابره کنیم و شاید حتی لازم نباشد این پیام را به برخی کشورها برسانیم؛ چرا که در کتابهای درسی مدرسههای بعضی از این کشورها بسیار درباره تاریخ ایران صحبت شده و برای خیلیها از همان کودکی درباره ایران کنجکاوی وجود دارد.
او افزود: روش دیگر بازاریابی کاری است که فعالان گردشگری انجام میدهند، مثلا با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرار میکنند و یا در نمایشگاههای بینالمللی شرکت میکنند، در این شرایط اگر جای نام ایران در فهرست مقاصد آژانسهای خارجی و یا نمایشگاهها خالی باشد و یا مقابل نام ایران علامت ضربدر زده شود، مسلم است که وقتی شرکتهای بزرگ انگلیسی، روسی، چینی و یا هر کشور دیگری و گردشگران آنها ببینند از ایران هیچ بسته سفری عرضه نمیشود، ویزا صادر نمیشود و مرزها به روی گردشگران بسته است، منتظر نمانند و دنبال کشورهایی مثل عربستان بروند که مقصد نوظهور گردشگری است و ویزا هم صادر میکند.
او یادآور شد: البته حذف نام ایران از فهرست مقاصد سفر، همانطور که این روزها توسط برخی شرکتهای گردشگری خارجی اتفاق افتاده است، باعث نمیشود نام ایران از اذهان پاک شود.
اژدری در عین حال گفت: ایران مقصد یونیک و منحصر به فردی است، اما مهم است که شرکتهای گردشگری بتوانند در بازار رقابتی، هوشمندانه سبد خود را قرار دهند تا سهمی داشته باشند؛ حتی اگر سفر گردشگران به ایران در وضعیت بحرانی کرونا محل چالش و سوال باشد.
او افزود: با تغییر شاخصهای انتخاب سفر باید این سوال را از خود بپرسیم ایران کجای ماجرا قرار دارد؟ هنوز دستوری برای صدور ویزای توریستی صادر نشده است، چه برسد به آنکه این شاخصهای اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشیم. میدانستیم که صنعت گردشگری بسیار شکننده است، اما هرگز تصور نمیکردیم “بهداشت” مهمترین نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصویرسازی از یک کشور تا این حد اثرگذار باشد.
ایسنا نوشت، اژدری گفت: با وجود این صدا و سیگنالها، کار بخش گردشگری سخت شده است. یک زمان مهمترین مساله گردشگری ایران پروپاگانداهای سیاسی بود، بهانه این بود که چون علیه ایران تبلیغ و سیاهنمایی میشود نمیتوان آنچنان که باید گردشگر جذب کرد. عامل این ضعف را بیرونی میدانستند، اما حالا که بیماری، بهداشت، مدیریت و کنترل کرونا در کشور مساله شده است دیگر نمیتوان پروپاگانداهای سیاسی و عامل برونی را مقصر دانست. مرگِ روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر انسان را که دیگر نمیتوان تقصر رسانههای غربی انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستیم و این کارِ فعالان و متولیان گردشگری را بسیار سخت خواهد کرد و قطعا ما به تنهایی نمیتوانیم این چهره ایران را تغییر دهیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.