پارک ساعی

پارک ساعی

پارک ها و فضاهای سبز در شهرهای بزرگ به مثابه ریه های تنفسی هستند که علاوه بر تصفیه ی هوا، به مکانی برای فاصله گرفتن از زندگی پرمشغله ی شهری و لذت بردن از طبیعت زیبا تبدیل گشته اند و یکی از اجزای مهم در شهرسازی نوین به حساب می آیند. پارک ساعی با وسعت 12 هکتار وسعت یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بوستان های پایتخت است. پارک ساعی، پیش از انقلاب به همت مهندس کریم ساعی و حسین محجوبی بین سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ ساخته شد و به سرعت جایگاه ویژه ای در میان شهروندان تهرانی پیدا کرد.

مهندس کریم ساعی که بود؟

مهندس کریم ساعی بنیانگذار علوم منابع طبیعی، مؤسس رشته جنگلداری، پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ایران است که قانون جنگل بانی و جنگل داری را تصویب کرد و توانست جنگل های ایران را از تاراج متجاوزان نجات دهد. آنچه که بیشتر نام ساعی را تا به امروز جاودانه کرده است، ابتکار عمل او در خلق و طراحی خیابان ولیعصر و کاشت چنارهای حاشیه این مسیر می باشد. علاوه بر آن پارک ساعی یکی دیگر از یادگار های این مهندس دلسوز است که به افتخار وی “پارک ساعی” نام‌گذاری شده است. مهندس ساعی در ۴۲‌سالگی در راه بازگشت از یک مأموریت پژوهشی از شیراز به تهران در اثر سقوط هواپیمای مسافربری جان خود را از دست داد. تندیسی از زنده‌ یاد مهندس کریم ساعی، در گوشه‌ای از این پارک زیبا بر نیمکتی ساخته شده است وهمچون میزبانی مهربان، پذیرای مهمانان و گردشگران می باشد.

پارک ساعی کجاست؟

این پارک دیدنی در منطقه ۶ شهرداری، در حاشیه ی خیابان ولیعصر، بلندترین خیابان خاورمیانه، پایین‌ تر از میدان ونک واقع شده است و دارای ۶ ورودی می باشد که درب اصلی آن که در سمت غرب قرار گرفته است.

دیدنی های پارک ساعی

در کنار طبیعت زیبا با فضای سبز دلنواز، درختان سر به فلک کشیده و گل های رنگارنگ، طراحی متفاوت این پارک نسبت به پارک های دیگر پایتخت سبب شده است تا نیاز کمتری به پله وجود داشته باشد و برای همه اقشار جامعه قابل استفاده باشد. پارک ساعی با الگوبرداری از باغ‌های ایرانی و طرح اسلیمی ساخته شده است و به مکانی برای دسترسی به هوای سالم، تفریح خانوادگی، کسب نشاط و دوری از آلودگی ها تبدیل گشته است.

باغ ژاپنی

پارک ساعی

باغ ژاپنی به نگهداری از پرندگان و حیوانات مختلفی نظیر قو، کبوتر، اردک، قرقاول، همستر، سنجاب، خرگوش و قوچ اختصاص یافته است. اما در سال های اخیر از تعداد این حیوانات کاسته شده است. این بخش از بوستان ساعی به دلیل طراحی مشابه به باغ های کشور ژاپن، به باغ ژاپنی شهرت یافته است. همچنین علاوه بر تنوع جانوری، گونه‌های مختلف گیاهی نظیر درختان افرا، نارون، سرو، برگ بو و بسیاری درختان دیگر بر زیبایی های این بخش از پارک افزوده اند.

مجسمه های پارک ساعی

پارک ساعی

مجسمه های پارک ساعی یکی دیگر از دیدنی های این بوستان هستند که به بخشی از هویت این بوستان قدیمی تبدیل گشته اند. مجسمه ی حیوانات و پرندگان مختلف به ‌همراه نام آن‌ها، در بخش‌هایی از پارک به چشم می خورد که به ویژه برای کودکان بسیار جالب و آموزنده خواهد بود.

زمین بازی کودکان، زمین اسکیت سواری، آلاچیق، کتابخانه، گلخانه، نمازخانه، رستوران سنتی و بسیاری موارد دیگر از امکانات و خدمات ارائه شده در پارک ساعی می باشند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *