پارک دانشجو

پارک دانشجو

پارک دانشجو یکی دیگر از پارک های محبوب در شهر تهران است. این پارک در یکی از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مناطق پایتخت، یعنی چهارراه ولیعصر واقع شده است. این پارک از شمال به خیابان انقلاب، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان رازی محدود می شود.

پارک دانشجو که تا پیش از انقلاب بوستان پهلوی نام داشت، در سال ۱۳۴۶ با هدف ایجاد یک مرکز فرهنگی – تفریحی در زمینی به مساحت ۳۲۰۰۰ مترمربع احداث گردید. وجود کتابخانه، حوض های بزرگ با آبنما های زیبا، نیمکت های متعدد، غرفه های فروش مواد غذایی، زمین بازی کودکان، درختان سرسبز و فضا سازی زیبا را می توان از دلایل محبوبیت این بوستان دانست. اما مهمترین مشخصه ی بوستان دانشجو بنای تئاتر شهر می باشد. تئاتر شهر با ساختمان دایره ای شکل، معماری متمایز و پنج سالن نمایش در چند قدمی پارک دانشجو واقع شده است. اجرای نمایش و موسیقی خیابانی مقابل ساختمان تئاتر شهر یکی دیگر از جاذبه های بوستان دانشجو می باشد که اوقات فرح بخشی را برای پایتخت نشینان و گردشگران فراهم آورده است.

پارک دانشجو به دلیل نزدیکی به تئاتر شهر، تالار وحدت، پژوهشکده فرهنگ و هنر، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اغلب پاتوق دانشجویان و فرهیختگان می باشد. این پارک از دیرباز محلی برای گردهمایی دگرباشان جنسی در تهران بود.

مهمترین بناهای نزدیک به پارک دانشجو:

ساختمان تئاتر شهر 

پارک دانشجو

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین مراکز همجوار پارک دانشجو، تئاتر شهر است. تئاتر شهر شامل پنج سالن نمایش، بزرگ ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران محسوب می شود. ساختمان تئاتر شهر در دوران پهلوی دوم و در سال 1346 توسط علی سردار افخمی طراحی شد. ساخت این بنا به عنوان مدرن ترین سالن تئاتر تهران، پنج سال به طول انجامید. تئاتر شهر در تاریخ 8 بهمن ماه 1351 با اجرای نمایش باغ آلبالو (نویسنده:آنتوان چخوف-کارگردان:آربی اوانسیان- بازیگران:داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فریده سپاه منصور، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی) رسما افتتاح شد. سرپرستی تئاتر شهر در ابتدا برعهده ی سازمان “جشن هنر شیراز” بود که پس از مدت زمان کوتاهی به “سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران” واگذار شد. این مجموعه در لیست میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

تالار وحدت

پارک دانشجو

تالار وحدت به منظور اجرای اپرا، نمایش های باله، کنسرت های موسیقی ایرانی و اروپایی با اجرای سمفونی “مرد من” توسط خانم سیمین غانم، در تاریخ 3 آبان ماه 1346 با نام “تالار رودکی” رسما افتتاح شد. مجموعه تالار وحدت شامل دو تالار است که پس از انقلاب اسلامی تالار بزرگ تر به “تالار وحدت” و تالار کوچک تر نیز به “تالار رودکی” تغییر نام یافتند. در حال حاضر، بیشتر اجراهای این تالار کنسرت های موسیقی و نمایش های تئاتر است.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *