ضرغامی

ضرغامی وزیر شد و میراث‌ ایران راهی اکسپوی دبی

بعد از بیان نظرات موافقان و مخالفان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عزت الله ضرغامی رسید، خبر دیگر این که ظرفیت‌های جذاب و منحصر به‌فرد میراث‌فرهنگی، طبیعی و ناملموس ایران در اکسپوی دبی معرفی و نمایش داده می‌شود.

 سید عزت الله ضرغامی در پنجمین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را یک وزارتخانه بسیار مهم دانست و گفت: هر کدام از سه بخش‌ این وزارتخانه، ظرفیت تبدیل شدن یک نهاد یا وزارتخانه مستقل دارد، اما به دلیل هم‌پوشانی و هم‌افزایی که با هم دارند قانون‌گذار آنها را در یک وزارتخانه آورده است که در ماموریت‌های مهمی مانند فرهنگی اقتصادی از ظرفیت هر سه استفاده کند؛ اما به همین ظرفیت ختم نمی‌شود و بسیاری حوزه ها و ظرفیت‌های مهم و اساسی کشور به این وزارتخانه مرتبط است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: دلیلی که من مسئولیت را پذیرفتم به غیر از تجربه فرهنگی که در این زمینه دارم‌، بخش زیادی از این مجموعه ها در وزارت فرهنگ و ارشادی اسلامی بوده است؛ میراث‌فرهنگی و معاونت سیاحتی و زیارتی که الان به عنوان معاونت گردشگری و بخش مهم وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی شده در واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

وی گفت: در زمان مسئولیت معاونت استان ها و امور مجلس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در واقع این بخش ها را به هم وصل می کردم و با این حوزه ها آشنایی کامل دارم. بسیاری از نهادهای کشور باید همراهی داشته باشند. امیدوارم این تجربه ای که دارم به کمک بیاید و نگاه ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلندی که امروز دولت سیزدهم دارد، کمک کند تا بتوانیم این مسیر را طی کنیم.
ضرغامی اظهار داشت: وزارت میراث‌فرهنگی به دلیل فقدان یک دیدگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری و مدیریتی جامعه را همراه و همگرا کند؛ متاسفانه دچار عقب ماندگی شده و مهجور و مغفول مانده است. در حالی که با مقداری تلاش می‌تواند در کنار بسیاری دستاوردهای اقتصادی که به دنبال خواهد داشت جدی ترین بستر صدور ارزش‌های اسلامی و انقلابی برای کشور باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: نگاه من به اضلاع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مساوی، متعادل و ترازمند است و هیچکدام بر دیگری ارجحیت ندارد. این سه قسمت مکمل‌ و وابسته به هم اند و با هم هم‌افزایی دارند. برنامه‌ام را در ۳۰صفحه تقدیم نمایندگان کرده‌ام که در آن هم وضعیت موجود را بیان و هم نقاط قوت، ضعف،  تهدید و قدرت را در آن بعد از جلسات مکرر با جدی‌ترین کارشناسان، اساتید دانشگاه، نخبگان و افراد با تجربه در حوزه وزارت‌خانه و جبهه انقلاب، بیان کرده‌ام.

 

معرفی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در اکسپوی دوبی

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: ظرفیت‌های جذاب و منحصر به‌فرد میراث‌فرهنگی، طبیعی و ناملموس، زیرساخت‌های گردشگری همچنین دست‌ساخته‌های غنی و سنتی صنایع‌دستی ایران در اکسپوی دوبی معرفی و نمایش داده می‌شود.

خشایار نیکزادفر گفت: طبق این تفاهم نامه همه اقدامات و مسائل مربوط به سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰- ۲۰۲۱ تحت نظارت و اختیار وزارتخانه انجام می‌شود.

او افزود: در این دوره از اکسپو وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعال‌تر و موثرتر از دوره‌های گذشته ظاهر خواهد شد. با پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته همه فعالیت ها مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به وزارتخانه به‌ عنوان متولی اصلی این سه حوزه واگذار شد و در نمایشگاه اکسپو دبی نیز اقدامات براساس تفاهم نامه مذکور انجام می‌شود.

نیکزادفر با اشاره به رویکرد برنامه‌ریزی‌ها برای حضور در اکسپو دبی بیان کرد: مقابله با ایران هراسی، نمایش ظرفیت های جذاب و منحصر به‌فرد میراث‌فرهنگی، طبیعی و ناملموس کشور، معرفی زیر ساخت‌های گردشگری کشور از جمله گردشگری سلامت، معرفی استارت‌آپ‌های فعال در سه حوزه، همچنین نمایش و فروش دست ساخته‌های غنی و سنتی صنایع‌دستی از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای حضور در این رویداد بین‌المللی است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: بر همین اساس برنامه‌ریزی برای همه استان‌های کشور صورت پذیرفته و به‌طور متوسط هر ۱۰روز دو استان در دبی حضور خواهند داشت که البته این زمان به نسبت محتوای استان‌ها متغیر خواهد بود.

موزه صنایع‌دستی معاصر ایران پس از ۱۳ سال بازگشایی می‌شود

ویدا توحیدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه صنایع‌دستی معاصر ایران با حدود یکهزار اثر شامل ۴۰۰ اثر نفیس و فاخر پس از حدود ۱۳ سال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بازگشایی می‌شود.

توحدی گفت: از سال ۱۳۷۳ در ساختمان مرکزی سازمان صنایع‌دستی وقت، واقع در میدان ولی عصر تهران مجموعه‌­ای نفیس و برگزیده از بهترین آثار صنایع‌دستی استادان بنام و صاحب‌­سبک خریداری شده بود که از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به ساختمان ولنجک انتقال یافت.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این آثار از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ در یک طبقه از موزه ظروف به نمایش درآمد. اما به دلایلی در سال ۱۳۸۷ تمام آثار، جمع‌آوری شده و در مخازن قرار گرفتند و همین امر موجب شد بسیاری از آن­ها که نفیس و فاخر بودند، به علت شرایط نامناسب نگهداری، آسیب دیده و تخریب شوند.

توحدی گفت: تعداد آثار بالغ بر یکهزار اثر است که می‌توان حدود ۴۰۰ اثر را فاخر، نفیس و برگزیده محسوب کرد.

او اضافه کرد: در سال­ ۱۳۹۹ عزمی در مسئولان امر برای احیا و بازگشایی موزه­ ای با این آثار در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پدید آمد و پس از بررسی‌­ها و رایزنی‌­های تخصصی، سرانجام مقرر شد فضایی مناسب در مجموعه مذکور برای این منظور اختصاص داده و در کمترین زمان ممکن برای بهره‌برداری آماده شود.

نخستین آتشکده ساسانی مازندران به شورای روستای ارفه‌ده واگذار می‌شود

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: فصل اول کاوش تپه‌کلای روستای ارفه‌ده سوادکوه با کشف نخستین آتشکده ساسانی و پساساسانی به پایان رسید. این اثر تاریخی قرار است پس از مسقف شدن برای بازدید گردشگران در اختیار شورای روستای ارفه‌ده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: این کاوش با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و تأمین اعتبار از سوی اداره کل پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان پایگاه غار تاریخی اسپهبد خورشید به سرپرستی مهدی عابدینی عراقی در مدت دو ماه به انجام رسید.

وی با اشاره به کشف بقایای یک آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در این کاوش افزود: در نخستین فصل کاوش که به مساحت ۱۰۰ مترمربع تخمین زده می‌شود، بخشی از فضای اصلی و آتشدان آتشکده، راه‌پله‌ها و ورودی‌های داخلی و خارجی، اتاق‌های جانبی، راهروی دور بنا و دیگر قسمت‌های آن کاوش شد.

فرزانه تصریح کرد: طبق شواهد و آثار به‌دست‌آمده، این بنا بارها مورد مرمت و تعمیر قرار گرفته و تا قرن چهارم هجری مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از آن متروک و به‌ مرور تخریب شده است.

۲ حفار غیرمجاز در محوطه باستانی جیرفت دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان از دستگیری ۲ حفار غیرمجاز اشیای تاریخی در یکی از محوطه های باستانی شهرستان جیرفت خبر داد.

سرهنگ سید علی حسینی افزود: این ۲ حفار غیرمجاز به قصد دستیابی به اشیای تاریخی در یکی از محوطه های باستانی ثبت ملی شهرستان جیرفت، گودالی به عمق ۱.۵ متر حفر کرده بودند که با مراقبت های شبانه روزی توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این شهرستان دستگیر شدند.

وی بیان کرد: متهمان دستگیر شده به همراه ابزار و تجهیزات حفاری غیرمجاز مکشوفه تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان تصریح کرد: در انجام اینگونه عملیات علاوه بر نیروهای انتظامی، میراث بانان افتخاری نیز نقش مهمی را ایفا می کنند که جای تقدیر از آنان دارد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته با توجه به فرهنگ سازی انجام شده، آمار حفاری غیرمجاز در محوطه های باستانی و آثار تاریخی شهرستان جیرفت کاهش زیادی داشته است.

پیام خداحافظی مونسان از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ارسال پیامی با قدردانی از مدیران، معاونان، کارشناسان و کارکنان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در طول مدت چهار سال گذشته، از آنان خداحافظی کرد.

وی در پیامی با قدردانی از مدیران، معاونان، کارشناسان و کارکنان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوشت: خدای متعال را شاکرم که در مسیر خدمت به ملت شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرصتی مغتنم فراهم شد تا در کنار مجموعه‌ای خدوم، دوره ارزنده دیگری از کار و تلاش برای آبادانی این مرز و بوم کهن را تجربه کنم.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: بی‌تردید سال‌های حضور در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فصلی سرشار از تجارب ارزشمند برای اینجانب بود که تحقق دستاوردهای ماندگار آن جز در سایه همراهی صادقانه تمام همکارانم در سراسر کشور نبوده است.

مونسان افزود: به امید آن‌که پروردگار منان همچنان موهبت خدمت به خلق را عنایت فرماید، از یکایک کارکنان صدیق وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حلالیت می‌طلبم و صمیمانه قدردان تلاش همدلانه شما عزیزان هستم.

۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان طرح مسئولیت اجتماعی در چابهار اجرایی شد

طاهره شهرکی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: طی پنج سال گذشته اجرای ۲ هزار و ۵۳۳ میلیارد تومان طرح در حوزه‌های مختلف مسئولیت‌های اجتماعی منطقه آزاد چابهار عملیاتی شد.

وی ضمن اشاره به توجه ویژه منطقه آزاد چابهار به انجام رسالت خود در بحث مسئولیت‌های اجتماعی اظهار داشت: در همین راستا ماموریت فراتر از مسئولیت، به شعار سازمان منطقه آزاد تبدیل شد و شناسایی نیازهای چابهار و جوامع پیرامونی آغاز و در جلسات متعددی بررسی شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری این سازمان ادامه داد: از آنجا که رهبر معظم انقلاب، مقابله با کرونا را اولویت اصلی کشور اعلام کردند، منطقه آزاد چابهار به توصیه و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکُران لبیک گفته و در چند مرحله بیش از ۶ میلیارد تومان در بخش بهداشت و درمان (کرونا) هزینه کرد که این کمک‌ها بیشتر در حوزه‌های راه‌اندازی و تجهیز مرکز غربالگری، راه‌اندازی مرکز قرنطینه چابهار و کنارک ، راه اندازی گارگاه‌های تولید ماسک و گان، تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده است.

وی افزود: با توجه به وجود بسیاری از معضلات موجود در حوزه پیرامونی منطقه آزاد و تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، ورود معاونت فرهنگی به رفع کمبودها و حل معضلات به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.
شهرکی توجه به استعدادیابی در حوزه‌های مختلف ورزشی را هم یکی دیگر از برنامه ها در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: محله‌ها و روستاهای زیادی در حوزه شهرستان‌های چابهار، کُنارک و دشتیاری داشتیم که جوانان و نوجوانان علاقمند به فوتبال عموما در زمین‌های خاکی، ناهموار و پُر از خار و خاشاک اقدام به بازی می‌کردند. در همین راستا احداث ۱۸ زمین چمن مصنوعی به‌همراه پایه چراغ‌های روشنایی با اعتبار سه میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و امروز این طرح ارزشمند ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

موزه ارامنه تهران، پایلوت اجرای برگزیده مسابقات جهانی اختراعات سوئیس

موزه ارامنه تهران پایلوت اجرای طرح تیم مخترعانی شد که در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه ها، بین ۸۰۰ گروه شرکت کننده از کشورهای مختلف برای ایران مدال طلا کسب کنند.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره مسابقات بین المللی اختراعات (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) تیرماه امسال به صورت آنلاین در ژنو سوئیس برگزار شد و محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی رحیمی اعضای تیم شرکت کننده از ایران توانستند با ساخت وسیله ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه ها، بین ۸۰۰ گروه شرکت کننده از کشورهای مختلف برای ایران مدال طلا کسب کنند.
با همکاری ایکوم ایران، موزه ارامنه تهران به عنوان پایلوت انتخاب شد تا این اختراع در آن اجرا شود. در نشستی که عصر روز دوشنبه اول شهریور در ساختمان ایکوم ایران برگزار شد، تیم مخترعان، درباره دستگاهی که ساخته بودند، توضیح دادند.

محمودرضا گرجی نماینده تیم مخترعان با تشکر از مشاوره های تخصصی و حمایت های دکتر مسعود تاجبخش ، دستیار ویژه دبیرکل فدراسیون جهانی مخترعان گفت: با ساخت این دستگاه سعی کردیم مشکلات موزه ها را کم کنیم نه اینکه چیزی بر آن اضافه کنیم و امیدواریم بتوانیم در هوشمندسازی موزه های کشور گام کوچکی برداریم.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *