موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی ایران

موزه جواهرات ملی که به آن “خزانه جواهرات ملی” نیز می گویند،  مجموعه‌ای از گرانبهاترين و کمیاب ترین جواهرات جهان را در خود جای داده است. این گنجینه ی منحصر به فرد که طی قرون متمادی جمع آوری و نگه داری شده است، شامل صدها قطعه جواهر کمیاب، سنگ های قیمتی نادر و دیگر اشیای گران بها می باشد و درحال حاضر در زیرزمین بانک مرکزی ایران در خیابان فردوسی تهران، تحت شدید ترین تدابیر امنیتی نگه داری می شود.

تاریخچه موزه جواهرات ملی

آغاز شکل گیری و پیدایش این مجموعه نفیس را می توان از دوران صفویه به بعد دانست. در این دوران شاهان صفوی با ارسال سفرا و کارشناسان به کشورهای دیگر نظیر هند، عثمانی، فرانسه و ایتالیا، اقدام به خرید و جمع آوری جواهرات و  اشیا گرانبها نمودند و آنها را به اصفهان، پايتخت خود منتقل کردند.

با حمله محمود افغان به ایران در زمان سلطنت شاه سلطان حسین و سقوط حکومت، این گنجینه ی با ارزش توسط مهاجمان افغانی به تاراج رفت و هریک از سرداران و اُمرای محمود بخشی از این گنجینه را غارت کردند و با خود به افغانستان بردند. بعد از آن شاه طهماسب دوم با همراهی نادر قلی (نادر شاه افشار)، اصفهان را از چنگ افغان ها خارج کردند و موفق شدند، بخشی از جواهرات را به دست آورند.

نادر شاه همچنین توانست بخشی از جواهرات را که به افغانستان فرستاده شده بود، دوباره به کشور بازگرداند. اما بخش اعظم این جواهرات به هندوستان منتقل شده بود. نادر در ابتدا نامه‌های متعددی را برای پادشاه هندوستان فرستاد، اما چون محمد شاه، پادشاه هند، از پس دادن جواهرات خودداری کرده بود، نادر به قصد بازپسگیری این گنجینه، به هندوستان لشکرکشی کرد. این لشکرکشی سبب شد تا پادشاه هند هدایا و جواهرات زیادی را به نادر شاه اهدا کند. اما متاسفانه بخشی از این جواهرات و گنجینه در مسیر بازگشت به ایران از میان رفت و هرگز به ایران نرسید. نادر پس از بازگشت به ایران، بخش اعظم جواهرات و غنائم باقی مانده را به حکام، امرا و شاهان کشورهای اطراف ایران  هدیه داد. وی همچنين مقداری از این  گنجینه ی ارزشمند را به آستان حضرت امام رضا (ع) تقديم کرد و مقداری را نيز ميان سپاهیان خود تقسيم نمود.

پس از قتل نادر یکی از سرداران وی به نام احمد بیگ افغان ابدالی، جواهرات خزانه ی نادر را غارت نمود و بخشی از این جواهرات دوباره از ایران خارج شدند. یکی از این جواهرات با ارزش، الماس معروف “کوه نور” بود که از کشور خارج شد و هرگز به ایران بازنگشت. الماس کوه نور در ادامه به دست حکام هندی افتاد و در نهایت کمپانی هند شرقی توانست این گوهر گرانبها را به چنگ آورد و آن را به ملکه ويکتوريا اهدا کرد.

تا پایان حکومت افشاریان و زندیان باقيمانده این گنجینه ی ارزشمند چندان تغییر نیافت. با به قدرت رسیدن قاجاریان،  جواهرات دوباره گردآوری شدند و از آنها در ساخت تخت نادری، شمشیر جهان گشای نادری، کلاه مروارید دوزی شده، تاج کیانی، تخت طاووس، کمربند زرین و کره جواهرنشان استفاده شد. با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی، جواهرات سلطنتی که در دوران قاجار در کاخ گلستان نگهداری می شدند، به زیرزمین کاخ مرمر انتقال یافتند و در نهایت در سال ۱۳۱۶ و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده این جواهرات به موزه جواهرات ملی منتقل و پشتوانه اسکناس گردید.

شاخص ترین آثار موزه

موزه جواهرات ملی

علاوه بر  صدها قطعه جواهر کمیاب و سنگ های قیمتی نادر که در این موزه به نمایش گذاشته شده اند، اشیای دیگری نیز در این مجموعه وجود دارند که از لحاظ هنری و تاريخی نیز منحصر به فرد بوده و مشابه آنها را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت. برخی از این اشیا عبارتند از الماس دریای نور، کره جواهرنشان، تاج کیانی، تاج پهلوی، نیم تاج نورالعین، تخت نادری و تخت طاووس.

موزه جواهرات ملی

جالب است بدانید ارزش این مجموعه به قدری بالا است که زبده‌ترين کارشناسان و ارزيابان جهان هم نتوانسته‌اند قیمتی بر روی این آثار بگذارند.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران

ساعات و روزهای بازدید: از شنبه تا سه شنبه از ساعت 14 الی 16:30

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *