سمنان

مدیران شهری سمنان نگاه ویژه‌ای به بافت‌های تاریخی داشته باشند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان خواستار افزایش توجه مسئولان حوزه مدیریت شهری به بافت‌ها و بناهای تاریخی شهرهای سمنان در دوره جدید مدیریت شهری شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا دوست‌محمدی با بیان این که اقتصاد گردشگری شهری در سمنان با توجه به وجود بافت‌ها و بناهای تاریخی در شهرها قابلیت رشد و تحول زیادی دارد، به همشهری آنلاین گفت: شهرداری‌ها در سمنان این موقعیت را دارند که با توجه به وجود بافت‌ها و بناهای تاریخی و همچنین دسترسی به اعتبارات بازآفرینی بافت‌های باارزش کمک زیادی به احیاء و بهره‌برداری اصولی و درست از بناهای تاریخی کنند.

وی افزود: یکی از انتظارات جدی ما از مدیریت شهری در دوره جدید این است که نگاهی ویژه به این حوزه از ظرفیت میراثی و گردشگری شهرهای سمنان داشته باشد تا در کنار حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی سمنان، شاهد رونق اقتصاد گردشگری تاریخی در شهرهای سمنان نیز باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق قانون برای شهرداری‌ها وظایفی در زمینه‌های فرهنگی و میراثی در نظر گرفته شده که می‌توانند از آن‌ها برای کمک به اقتصاد شهر نیز بهره بگیرند. شهرداری‌ها این امکان را دارند که با همکاری میراث فرهنگی و در نظر گرفتن طرح‌های مناسب برای احیاء و بهسازی بافت‌ها و بناهای تاریخی، از محل اعتبارات بازآفرینی شهری بودجه جذب کنند و برای مرمت و احیای بناهای تاریخی به کار بگیرند. دریافت این بودجه‌ها در توان شهرداری‌هاست و ادارات میراث فرهنگی نمی‌توانند در این حوزه ورود کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان تصریح کرد: بافت‌های تاریخی جزئی از کالبد شهرهای ما هستند. همانطور که شهرداری‌ها به سایر مناطق شهری رسیدگی می‌کنند لازم است که با نظارت میراث فرهنگی و طبق اصول ساخت و ساز و توسعه در بافت‌های تاریخی به فکر گسترش زیرساخت‌های شهری در این مناطق باشند تا میل به ادامه سکونت در این مناطق یا بازگشت به این محله‌ها برای سکونت و اجرای طرح‌های گردشگری افزایش یابد.

دوست‌محمدی خاطرنشان کرد: این باور که همه مسائل مربوط به بافت‌های تاریخی باید توسط میراث فرهنگی پیگیری و رفع شود اشتباه است. بافت‌های تاریخی هم یک قطعه مهم از پازل شهر هستند و شهرداری‌ها موظف‌اند برای حل مشکلات این بافت‌ها در چارچوب مقررات و ضوابط عمل کنند. اگر ارائه خدمات با کیفیتی که مد نظر میراث فرهنگی قرار دارد انجام شود و بنا بر سیاست‌های از پیش تعیین شده به سمت تقویت اقتصاد گردشگری شهر حرکت کند، گسترش خدمات در این مناطق در نهایت به سود شهر، شهروندان و مدیریت شهری خواهد بود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در دوره جدید مدیریت شهری بر افزایش نقش مدیریت شهری در کمک به احیاء و رونق بافت‌های باارزش شهرهای سمنان تمرکز بیشتری شود. اگر اقتصاد گردشگری در یک محدوده پویا شود و حضور گردشگر افزایش یابد، نتیجه تمام هزینه‌های انجام شده به شهرداری و شهروندان سود می‌رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان اظهار کرد: میراث فرهنگی و مدیریت شهری دغدغه‌های مشترک دارند. خدمات شهرداری و شورای شهر سمنان در دوره قبلی زیرساختی بود که می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه گردشگری سایر شهرهای استان باشد. خوشبختانه شورای ششم سمنان نیز در جلسه‌ روز شنبه ۱۳ شهریور برای افزایش توجه به بافت‌های تاریخی با هدف بازگشت مردم به بافت تاریخی شهر سمنان اعلام آمادگی کرد.

آخرین وضعیت کاروانسرای عباسی

این مسئول درباره آخرین وضعیت کارونسرای شاه‌عباسی سمنان که طی چهار دهه اخیر به عنوان زندان مورد استفاده قرار داشت و مدتی پیش برای ایجاد کربری فرهنگی و گردشگری تخلیه شد نیز گفت: فعلا در سطح مدیریت ارشد استان و کشور بحث انتقال مالکیت رسمی این کاروانسرا در حال پیگیری است تا مالک قانونی‌اش مشخص شود. چون هنوز این مجموعه به طور کامل به شهرداری واگذار نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان تصریح کرد: کارشناسان در حال تعیین تکلیف محدوده کاروانسرا و عرصه و حریمش هستند. بررسی‌ها و رایزنی‌هایی نیز از قوه قضاییه که تا کنون مالکیت کاروانسرای عباسی را در اختیار داشت در حال انجام است تا مشخص شود که مالکیت قانونی به شهرداری سپرده شود یا به اداره کل میراث فرهنگی. اما در هر صورت برای اجرای طرح‌های مرتبط با کاروانسرا نظارت میراث فرهنگی پابرجاست. اگر مالکیت به میراث فرنگی واگذار شود در قالب صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم که شهرداری هم می‌تواند یکی از سرمایه‌گذاران و متقاضیان بهره‌برداری باشد. اگر هم مالکیت به شهرداری واگذار شود تمام کارهای مرمت و احیاء با نظارت میراث فرهنگی باید اجرا شود.

حمام نخست سمنان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از انجام اقدامات لازم برای واگذاری حمام تاریخی نخست سمنان به بخش خصوصی برای ازسرگیری فعالیت این حمام به صورت سنتی به شهروندان و گردشگران خبر داد و گفت: این حمام تاریخی و ثبت شده که نمونه‌ای از حمام‌های تاریخی ایرانی است، پس از واگذاری به بخش خصوصی به‌عنوان نخستین حمام فعال با شیوه سنتی در سمنان به مردم خدمات ارائه می‌کند.

دوست‌محمدی افزود: مرمت عمارت بادگیر یا طاهری و سایر خانه‌های تاریخی که توسط بخش خصوصی مرمت شده هم از سرعت خوبی برخوردار بوده و می‌تواند الگوی مناسبی برای کل استان باشد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *