گردشگری

نظارت دقیق بر خدمات لازمه اعتمادسازی در گردشگری

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: رعایت کامل ضوابط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمام تاسیسات گردشگری و نظارت دقیق بر نحوه فعالیت آنها، لازمه اطمینان‌بخشی و اعتمادسازی دوباره در صنعت گردشگری آسیب دیده از همه‌گیری کروناست.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری با هدف نهایی کردن پیشنویس ضوابط مزبور در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری گفت: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است؛ جلب اطمینان گردشگران است که این امر تنها به صورت ریشه‌ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.

وی افزود: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود؛ امکان دفاع از فعالیت با نشاط همه حلقه‌های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم‌گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می‌آید.

تیموری با بیان اینکه نحوه آموزش و فرهنگ‌سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است، افزود: نیاز امروز در حوزه گردشگری آموزش نحوه سفر برنامه‌ریزی شده، کنترل‌شده و ضابطه‌مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دو سویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تاسیسات گردشگری رعایت شود.
معاون گردشگری در این نشست تخصصی تدوین ضوابط دقیق را یکی دیگر از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد، به گفته او البته تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرایند ارزیابی همراه باشد.

تیموری ادامه داد: درجه‌بندی تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل‌ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال ۱۳۴۶ وزارت کشور صورت پذیرفت و در سال ۱۳۸۶ سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال ۱۳۹۶ به طور کلی از مجموع مصادیق ۲۹ گانه تاسیسات گردشگری صرفاً ۴ مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه‌بندی بود که آن هم نیاز به بازنگری و اصلاح داشت.

معاون گردشگری با اشاره به ماهیت این ضوابط، گفت: در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص‌ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه‌بندی قرار می‌گرفت، لیکن به دلیل ظهور و گسترش رویکردهای نوین در ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت‌مندی مشتریان، پاسخگویی در قبال خواسته‌ها و انتظارات جامعه محلی از طریق توجه به شاخص‌های توسعه پایدار و رعایت ملاحظات مربوط به دسترسی و بهره‌مندی همه اقشار جامعه بویژه معلولان و افراد کم‌توان، رشد چشمگیر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و جایگاه آن در ارائه خدمات به گردشگران، بازنگری ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تاسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود.

وی افزود: لذا معاونت گردشگری پس از بررسی نظام‌های مختلف درجه‌بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء روش‌ها و شاخص‌های اصلی هرکدام از نظام‌های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌بوتیک‌ها و ابلاغ آن اقدام کرد.

تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع‌های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش‌های مختلف خدماتی به ویژه در بخش مهمان‌نوازی است. از این رو تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط‌ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات گردشگری عامل ارتقای خدمات به شمار می‌آید و سبب می‌شود امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه‌مند شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *