موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد از جمله موزه های منحصر به فردی است که به طور تخصصی به تاریخچه ی نور و روشنایی در ایران می پردازد. این موزه در عمارت قصر آیینه متعلق به دوران پهلوی اول قرار دارد و ابزار و وسایل روشنایی از عهد ساسانی تا دوران معاصر در آن به نمایش گذاشته شده است. این موزه علاوه بر نمایش اشیای تاریخی، از نظر معماری و تزئینات بنا نیز حائز اهمیت می باشد.

پیشینه ی عمارت قصر آیینه

عمارت قصر آیینه در سال 1320 شمسی به دستور فردی به نام “صراف زاده” در میان باغی بزرگ احداث گردید. صراف زاده (متولد 1278) نماینده ی مجلس، نیکوکار و یکی از تجار و صرافان سرشناس در شهر یزد بود که به انصاف در معامله حسن شهرت داشت و در بین مردم و سایر کسبه از محبوبیت بسیار برخوردار بود. او این عمارت زیبا را به عنوان مهمانسرای خصوصی برای پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی خود بنا کرده بود و از این رو برترین هنرمندان یزدی را برای تزئین این عمارت بکار برد. عمارت قصر آیینه پس از انقلاب اسلامی به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد و در سال 1377 به موزه آیینه و روشنایی یزد تغییرکاربری داد. عمارت قصر آیینه در مرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری عمارت قصر آیینه

عمارت قصر آیینه در زمینی به مساحت‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در میان باغی‌ وسیع در خیابان‌ آیت الله كاشانی واقع شده است. عمارت قصرآیینه بنایی یک طبقه است و روبروی آن حوضی بزرگ به چشم می خورد که طراوت و شادابی را به محیط ارزانی می دارد. نمای بیرونی عمارتِ قصرِ آیینه نسبتا ساده ساخته شده است و مهمترین مشخصه ی آن پنجره های بزرگ و ستون های سنگی می باشد. عمارت قصر آیینه از بخش های مختلفی همچون چندین اتاق پذیرایی، شاه نشین و حوضخانه تشکیل شده است که توسط هنرمندان نقاش، گچبر و آیینه کار به زیبایی تزئین شده اند.

موزه آیینه و روشنایی یزد

 حوضخانه زیباترین و چشم نواز ترین بخش این موزه است که به محض ورود به آن خود را در اقیانوسی از رنگ و نور غوطه ور خواهید یافت. این بخش از عمارت با دیوارهای رنگی، گچبری های هنرمندانه، آیینه‌کاری‌های کم‌نظیر، پنجره های رنگی آرامش بخش، سقفی باشکوه و البته حوضی هشت ضلعی در میان آن، بازدیدکنندگان را به آرامش و آسودگی خیال دعوت می کند. حوض خانه در طول سال محل برگزاری نمایشگاه های موقت همچون نمایشگاه عکس، نقاشی و خطاطی می باشد.

دیدنی های موزه آیینه و روشنایی یزد

به غیر از معماری زیبا و تزئینات بسیار هنرمندانه ی این موزه اشیای مربوط به روشنایی همچون انواع آیینه در اندازه ها و شکل های مختلف، وسایل روشنایی قدیمی شامل چراغ های پی سوز، شمع سوز، نفت سوز، گاز سوز و برقی، چراغ های دیواری، آویزی، دستی و پایه دار و کبریت های قدیمی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. قدیمی‌ترین شیء این موزه، پیه‌سوزهای متعلّق به دوران ساسانی است. از دیگر اشیایی به نمایش درآمده در موزه آیینه و روشنایی یزد می توان به اشیای برنزی، نسخ خطی، سکّه، تمبر و اسلحه اشاره کرد.

آدرس : یزد، خیابان آیت الله كاشانی، روبروی پارک هفتم تیر، موزه قصر آیینه

ساعت بازدید:  هر روز از ساعت ۸ تا ۲۰

ورودیه: گردشگران ایرانی 3000 تومان، گردشگران خارجی 20000

توجه داشته باشید ساعات بازدید و بهای بلیت ممکن است تغییر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *