موزه سینمای ایران

شهر، شهر فرنگه…

  موزه سینمای ایران درباغ فرودس جایی است که شما می‌توانید با تاریخ سینمای ایران آشنا شوید و ازآثار به نمایش گذاشته شده بازدید کنید.

ساختمان موزه سینما از بناهای تاریخی شمیران است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. موزه سینما از سال ۱۳۸۱ فعالیتش را در این ساختمان شروع کرد. در روزهایی که موزه‌ها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده‌اند، «مریم میرزایی» کارشناس فرهنگی موزه سینما، چند بخش به نمایش گذاشته شده در تالارهای موزه را برایمان معرفی می‌کند.

  •  بیا و تماشا کن!

جعبه چهارگوش فلزی به نمایش گذاشته در موزه یکی از خاطره انگیزترین وسایل قدیمی است. شهرفرنگ، سینمای سیاری بود که از سوراخ‌های دیواره آن عکس‌های قدیم ایران و عکس‌های نقاط دیدنی و معروف جهان به نمایش درمی‌آمد. در روزگاری که سینما رونق نداشت و خبری از تلویزیون در خانه‌ها نبود، بازار شهر فرهگ حسابی داغ بود. نقال پشت این وسیله جادویی می‌ایستاد و ریسمانی را می‌کشید تا مردم به‌خصوص کودکان بتوانند تصاویر متحرک را از داخل محفظه‌ها تماشا کنند.

او با صدایی بلند می‌گفت: «شهر شهر فرنگه، بیا و تماشا کن…». شهر فرهنگ به نمایش گذاشته شده در موزه سینما، اهدایی شهرک غزالی است و در فیلم «حاجی واشنگتن» تولید ۱۳۶۱، ساخته زنده‌یاد علی حاتمی از آن استفاده شد.

  • قدیمی‌ترین سند

قدیمی‌ترین سند در دسترس سینمای ایران به تاریخ ۱۰ شوال ۱۳۱۷ هجری قمری بر می‌گردد که مطابق با و ۲۲ بهمن ماه ۱۲۷۸ هجری شمسی و ۱۱ فوریه ۱۹۰۰ میلادی است. در این سند به جا مانده از ۱۲۲ سال پیش می‌توان بخشی از اجناسی که شاه قاجار از فرنگ خواسته یا دریافت کرده بود را خواند. در پایین ورق سمت چپ این دستخط، دریافت سینماتوگراف و سی نو فتکراف قابل خواندن است.

  • یک، دو سه… حرکت

نمایش تجهیزات سینمایی بخش جذاب برای علاقه‌مندان به دوربین‌های فیلمبرداری است. دوربین فیلمبرداری ۱۶ میلیمتری اوریکون ساخت آمریکا ۱۳۲۹ یکی از دوربین‌های به نمایش گذاشته در تالار آغازگران است. نخستین فیلم رنگی ایران با نام گرداب در سال ۱۳۳۲ با این دوربین فیلمبرداری شد.

  • طعم گیلاس و نخل طلایی

دیوار قرمز در تالار بین‌الملل به نمایش همه جوایز بین‌المللی «عباس کیارستمی» اختصاص دارد. شاخص‌ترین جوایز، نخل طلایی از جشنواره کن برای فیلم طعم گیلاس است.

  • تماشاخانه و بخش‌های کودک و دفاع‌مقدس

موزه سینما بخش‌های جذابی هم برای کودکان دارد که نمایش تصاویر کودکان بازیگر، عروسک‌های برخی فیلم‌ها مانند گلنار و کلاه قرمزی گوشه‌ای از آثار به نمایش گذاشته شده است. در بخش دفاع‌مقدس تمام جوایز اهدا شده به حاتمی کیا و فیلمنامه‌های این کارگردان، دست نوشته‌های شهید آوینی، سردیس رسول ملاقلی‌پور و… به نمایش گذاشته شده است.

در تماشاخانه طبقه وسط موزه می‌توانید بخش‌هایی از فیلم‌هایی که توسط میزا ابراهیم خان عکاسباشی گرفته شده مانند سفرهای مظفرالدین شاه، قشون سواره نظام و پیاده نظام، سوارشدن خانم‌ها به ماشین دودی و… که در سال ۱۲۷۹ گرفته شده و نخستین فیلم‌های به نمایش درآمده تاریخ سینمای ایران به شمار می‌آیند. همچنین می‌توانید بخشی از فیلم سینمایی دخترلر(نخستین فیلم ناطق تاریخ سینمای ایران که در سال ۱۳۱۲ نمایش داده شده) را تماشا کنید.

  • نام‌آوران

برای بازدید از بخش نام‌آوران باید بر فرش قرمز قدم بگذارید. ماکت بازیگران، کارگردانان و چهره‌های سینمایی درست روبه‌روی شماست. این بخش به گونه‌ای طراحی شده که وقتی وارد می‌شوید تصور می‌کنید که در حال عکاسی از شما هستند. همزمان با ورودتان به این بخش، صدای خوش آمدگویی پخش می‌شود.

  • خانه فرهاد

در قسمت خروج موزه سینما فضایی پیش روی شما قرار دارد. در این قسمت که خانه فرهاد معرفی می‌شود، کتاب‌ها، گیتار، پیانو و حتی گلیمی که روی زمین پهن شده همه وسایل شخصی «فرهاد مهراد» است که با نام «فرهاد» خواننده کشورمان شناخته می‌شود. «پوران گلفام» همسر «فرهاد مهراد» در سال ۱۳۹۴ این وسایل را به موزه اهدا کرد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *