بازار مسگرها یزد

بازار مسگرها یزد

بازار مسگرها یزد (بازار پنجه علی )

معرفی هنر مسگری

هنر مسگری یکی از صنایع دستی کهن در ایران است که قدمت آن حداقل به پنج هزارسال پیش باز می گردد. در این هنرِ دیرینه مسگر با نیروی بازو و از طریق چکش کاری های منظم و ظریف، ورقه های مسی را شکل می دهد و آنها را به انواع ظروف و دیگر وسایل تبدیل می سازد.  صنعت مسگری از گذشته های دور تا به امروز در بیشتر شهر های ایران رواج داشته است، اما در شهر های شیراز، کرمان، اصفهان و یزد به این هنر توجه بیشتری می شده است. رونق و شکوفاییِ صنعت مسگری در این شهر ها باعث شد تا بازاری به عنوان بازار مسگرها به طور ویژه به هنرمندانِ این صنعت اختصاص یابد. یکی از این بازارها در شهر زیبای یزد قرار دارد و سال هاست که گنجینه ای از ظروف مسی اثر هنرمندان مسگر را در خود جای داده است و به یکی از دیدنی های این شهر کویری بدل گشته است.

معرفی بازار مسگرها در شهر یزد

بازار مسگرها در شهر یزد که به بازارچه ی پنجه علی نیز شهرت دارد، یکی از راسته های بازار تاریخیِ این شهر است که در دوران تیموریان ساخته شد. دکان هایِ بازار مسگرها گنجینه ای از انواع و اقسام ظروف مسی همچون ديگ، قابلمه، آبكش، تنگ، سينی، قاشق، کفگیر، شمعدان و بسیاری وسایل دیگر را در خود جای داده اند و بازدید از این بازار بی شباهت به بازدید از نمایشگاه آثار هنری نیست.

در بازار مسگرها هنرمندان مسگری را خواهید یافت که در گوشه ای از حجره ی خود نشسته اند و با ضربات پی در پیِ چکش، ورقه های مسی را به ظروف زیبایی تبدیل می سازند. در واقع می توان گفت بازار مسگرها تنها محلی برای خرید و فروش اجناس مسی نمی باشد، بلکه دیگر خدمات مسگری همچون تعمیر و سفید کردن ظروف مسی نیز در حجره های این بازار انجام می شود. “سفید گری” بخشی از فرایند تولید ظروف مسی است که در آن ظروف مسی را با فلز قلع سفید می کنند.

تمامی دکان هایِ بازار مسگرها از زمان پیدایش و تا همین چند سال پیش، تنها به تولید، خرید و فروش اجناس مسی اختصاص داشتند و اصناف دیگر در این بازار حضور نداشتند. اما امروزه برخی از حجره ها تغییر کاربری داده اند و بازار دیگر یکپارچه به هنرمندان مسگر اختصاص ندارد.

بازار مسگرهای یزد در اسفندماه سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۷۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

خرید از بازار مسگرها

در سفر به شهر زیبای یزد بازدید از این بازار تاریخی را در برنامه ی خود قرار دهید و با خرید این ظروف مسی علاوه بر  حمایت از هنر مسگری، یک یادگاری ارزشمند را نیز با خود به سوغات ببرید. در خرید ظروف مسی دقت داشته باشید که ورقه های مس بکار رفته در آنها با کیفیت و ضخیم باشند و چکش زنی آن به صورت منظم و ظریف انجام شده باشد. قلع درون ظروف باید درخشان و براق باشد و مهر سازنده نیز بر روی ظروف حک شده باشد.

آدرس: یزد، خیابان قیام، بازار مسگرها

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *