سیلک

پرونده محوطه باستانی سیلک برای ثبت در فهرست جهانی آماده می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کاشان گفت: در حال تعیین تیم تخصصی جهت جمع آوری مستنداتی هستیم تا در صورت موافقت و تایید وزارتخانه، محوطه باستانی سیلک در سال ۱۴۰۱ به عنوان نامزد جهانی به یونسکو معرفی شود.

مهران سرمدیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سه سال اخیر برای ساماندهی فیزیکی و محیطی تپه های سیلک به منظور تجدید و بازسازی بعضی فضاها و نیز خرید تجهیزات مرتبط به گردشگری اقدام شده است.

وی افزود: با کمک فرمانداری و شهرداری کاشان اقدام به تملک زمین‌های اطراف سیلک کردیم که این امر مهم از سال ۱۳۸۸ مغفول مانده بود و تاکنون بیش از سه هکتار فضا آزاد سازی شده و این روند ادامه خواهد داشت و در سال آینده یکی از اهداف اصلی ادامه همین آزادسازی ها خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان، تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف اصلی پایگاه پژوهشی سیلک، طرح بازنگری و کاوش در محوطه جهت ایجاد سایت موزه است که هماهنگی‌های اولیه با پژوهشکده باستان‌شناسی انجام شده است.

وی گفت: خرید املاک جهت دسترسی به سیلک از مسیر خیابان امیرکبیر در سال گذشته انجام شده و بعد از چهار دهه این دسترسی امکان پذیر شد.

سرمدیان افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز بزرگترین تهدیدی است که محوطه باستانی سیلک را دچار خطر کرده که برای جلوگیری از این ساخت وسازها، نظارت‌های پایگاه حفاظتی سیلک افزایش یافته که هشت حکم آزادسازی اجرا شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: تعرض به عرصه سیلک به کمترین میزان خود در ۱۵ سال اخیر رسیده است، اما این ساخت و سازها در حریم سیلک همچنان ادامه دارد که امیدواریم با تشدید نظارت ها و نیز همکاری شهرداری کاشان تهدیدات در حریم را به نیز حداقل برسانیم.

۲۴ شهریور ۱۳۱۰ محوطه باستانی سیلک در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. در گروه کاوش های باستانی سیلک، احمد اعتماد، قاسم میمه ای و احمد قهرودی، پروفسور گیرشمن را همراهی می کردند که از دولت وقت فرانسه لوح و مدال دریافت کردند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *