موزه عروسک ها

موزه‌ای برای عروسک‌ها در کرمانشاه

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: موزه عروسک ها در کرمانشاه بزودی راه اندازی می شود.

اکرم طهماسبی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به غنای فرهنگی و تمدنی کرمانشاه، اظهار کرد: از گذشته های دور تاکنون در این سرزمین کوهستانی آیین های مختلفی به مناسبت های گوناگون برگزار می شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از آیین ها عروسک ها به عنوان نمادی مهم حضور داشته اند، اضافه کرد: در مناطق کردنشین منطقه زاگرس در گذشته هرگاه مراسم باران خواهی برگزار می شده، عروسک آیینی “بوکه وارانه” نیز به عنوان سمبل باران خواهی بوده است.

رئیس گروه موزه های استان ادامه داد: عروسک “شاماران” دیگر عروسک آیینی این منطقه است که زنی زیبا با بدن مار است و در فرهنگ کردی آن را سمبل آگاهی، خرد، حفاظت، تندرستی و پزشکی سنتی می دانند و آش نذری مخصوصی برای آن پخته می شود.

وی به وجود عروسک “چله هاوین” در منطقه اورامانات نیز اشاره کرد و گفت: در این منطقه هرساله در اواخر فصل تابستان که هوا روبه خنکی می رود و آغاز برداشت محصولات باغی فرا می رسد، جشن چله هاوین را برگزار می کنند که از دو عروسک نمادین در این مراسم استفاده می شود.

طهماسبی افزود تلاش داریم عروسک‌های آیینی سراسر کشور راجمع آوری کرده و همراه با قصه های این عروسک‌ها در معرض نمایش قرار دهیم.

وی ادامه داد: اخیرا یک زوج فعال گردشگری کرمانشاه در روستای کانی کچکینه روانسر که دارای اقامتگاه بوم گردی هستند، با کمک میراث فرهنگی کرمانشاه دست به کار شده اند تا موزه ای برای عروسک های نمادین استان راه اندازی کنند.

رئیس گروه موزه های استان کرمانشاه افزود: این عروسک ها توسط یک بانوی فعال گردشگری کرمانشاه ساخته شده و آماده هستند تا در قالب موزه ای آنها را در اقامتگاه خود یعنی اقامتگاه سابات روانسر به  نمایش در بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: طرح محتوایی این موزه آماده شده و جهت صدور مجوز به وزارتخانه ارسال شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *