بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

تجارت در شهر مشهد از گذشته رونق فراوانی داشته‌ و بازار رضا یکی از مهم‌ترین مراکز خرید گردشگران این شهر محسوب می­شود. بازار رضا مشهد توسط معمار معروف داریوش بوربور، طراحی و ساخته شد. ساخت این بازار با سرعتی بسیار شگفت­ آور، تنها ظرف یازده ماه در دوره پهلوی دوم مقارن با سال ۱۳۵۵ صورت گرفت.

مجموعه حجره های بازار رضا با شمایل سنتی و مغازه‌های متعدد در کنار حرم امام رضا (ع)، در قسمت شرقی خیابان امام رضا و میدان بیت‌المقدس (فلکه آب) تا میدان ۱۷ شهریور در دو طبقه احداث شد.

بازار در دو مسیر مجزا به شکل دو دالان موازی مسقف با طول ۹۶۰ متر و عرض ۳۳ متر ساخته شد. هر بازار دارای ۷ عدد هشتی، ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سرا با مساحت تقریبی ۷۲۰۰۰ متر مربع و ۲۰۹۶ باب مغازه و حجره می­باشد. از این میان ۴۳۰۰۰ متر مربع زیر بنا در بازار رضا و ۲۹۰۰۰ مترمربع آن در سراهای جانبی واقع شده است. این بازار امروزه نیز بافت سنتی خود را حفظ کرده و نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی و مرکز اطلاعات فضاهای جانبی بازار را شامل می­شوند. هر بازار مجهز به ۲ موتور خانه تأسیسات می‌باشد و سرمایش و گرمایش واحدهای تجاری با استفاده از فن کویل میسر می­­شود.

تمام سوغاتی­ ها و صنایع دستی­ مشهد را می­توان یکجا در این بازار پیدا کرد. از انواع اجناس و سوغاتی هایی که در بازار رضا به فروش می‌رسد می­توان به انگشترهای عقیق، فیروزه، زیورآلات طلا و نقره، انواع عطریات، مهر و سجاده و تسبیح، لباس، بدلیجات، زعفران، نبات، بهترین و عالی­ترین ادویه­ های خراسان، انواع شکلات­های زنجبیلی و جیلی­ بیلی، پوستین و غیره اشاره کرد.

معماری بازار رضا

  • سردرهای بازار

بازار دو سردر اصلی با تناسبات معماری ایرانی-اسلامی دارد که به حالت پلکانی رو به جلو بوده و سردر میانی بزرگتر از دو سردر کناری می­باشد. هر دو سردر اصلی بازار شبیه به یکدیگر و با طاق­های یکسان ساخته شده است. دو ورودی کوچک هم برای رفت و آمد کسبه بازار طراحی شده­اند.

  • هشتی­های بازار

هشتی­های بازار رضا این بازار را به ۶ بازار مجزا تقسیم می­کنند که در آن آبخوری، نیمکتی برای استراحت و پلکان­های ورودی به طبقه دوم قرار گرفته­اند.

  • طبقه همکف بازار

طبقه همکف بازار از دو راهرو در کنار یکدیگر تشکیل شده به این صورت که دو ردیف مغازه­ها و حجره­های کناری و یک ردیف مغازه­های میانی در طبقه همکف بازار قرار گرفته­اند. راهروهای فرعی و عمود بر دو راهروی اصلی برای جابجایی در مسیر راهروها طراحی شده­اند.

  • طبقه دوم

طبقه دوم بازار به کارگاه‌های خرد صنایع دستی، طلاکاری، انگشترسازی، فیروزه­ تراشی، گلدوزی و آتلیه­ های عکاسی اختصاص دارد.

  • بازارهای جانبی

در طول بازار 12 ورودی فرعی قرار گرفته­اند که بازارهای جانبی آن را هم باید بخشی از بازار دانست.

ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: مشهد، ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل میدان بیت المقدس و ۱۷ شهریور

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *