ساوه

ساوه صاحب موزه می شود

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با تدابیر اتخاذ شده و مساعدت فرماندار ساوه، به زودی موزه ای برای نگهداری آثار و نشانه های تاریخی این شهرستان باستانی راه اندازی خواهد شد.

«محمد حسین طالبیان» روز چهارشنبه در حاشیه سفر به ساوه و بازدید از روند مرمت کاروانسرای باغ شیخ که یکی از آثار معرفی شده به یونسکو برای ثبت جهانی است، به خبرنگاران، گفت: قرار است از سوی فرمانداری ساوه یکی از خانه های تاریخی شهر ساوه به نام مقدس زاده تحویل اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی شود تا در قالب تفاهمنامه ای زمینه تبدیل این مکان به موزه آثار تاریخی شهرستان فراهم شود.

وی اظهار کرد: از سوی اداره کل موزه های وزارتخانه این آمادگی وجود دارد تا خانه تاریخی مقدس زاده ساوه را به موزه ای مدرن برای نگهداری آثار و اشیاء باستانی شهرستان و همچنین بازدید علاقمندان تبدیل کند.

به گفته مشاور وزیر میراث فرهنگی به دلیل اینکه ساوه تاکنون موزه ای نداشته است، در صورتی که خانه تاریخی مذکور شرایط لازم را داشته باشد به سرعت زمینه های تبدیل آن به موزه اجرائی خواهد شد.

فرماندار ساوه نیز، گفت: ساوه از مناطق باستانی و تاریخی کشور با بهره مندی از آثار و ابنیه متعدد مانند کاروانسراهای باغ شیخ و آوه، مساجد جامع و سرخ، بارگاه اشموئیل نبی و همچنین مهد مردان بزرگ و اثرگذاری چون سلمان ساوجی است و داشتن یک موزه مدرن و زیبا حق مسلم مردم این دیار است.

«علی میرزایی» اظهار داشت: از آنجا که به وجود تکثر آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی، شهرستان ساوه از وجود موزه ای برای نگهداری، معرفی و بازدید علاقمندان بی بهره بود از این رو با تدابیر اتخاذ شده قرار است خانه تاریخی مقدس زاده را در قالب تفاهمنامه ای به میراث فرهنگی واگذار کنیم تا ساز و کار ایجاد موزه در این بنا فراهم شود.

میرزایی گفت: تلاش ما این است که این اتفاق به زودی محقق شود و موزه ای متناسب با پیشینه و تمدن تاریخی و باستانی شهرستان ساوه برای بازدید مردم و گردشگران راه اندازی شود.

در شهرستان ساوه افزون بر ۴۰۰ اثر و بنای تاریخی از جمله ۱۶ خانه تاریخی و مساجد جامع و سرخ و گنبد چارسوق در درون شهر وجود دارد که از این تعداد تاکنون حدود ۱۱۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *