گردشگری

گردشگری، محور توسعه استان یا شعار مدیران ارشد؟

در بیان مسئولان، گردشگری همواره یکی از محورهای اساسی توسعه استان همدان بوده و تلاش شده با برگزاری رویدادهایی این صنعت را در راستای توسعه همدان به کار گرفت.

مدیران همدان همیشه برندهای متعددی برای معرفی گردشگری همدان داشتند که شیوع کرونا نشان داد مدیریت بسیاری از این بدندها در حوزه دولتی و بخش خصوصی بسیار ضعیف بوده‌است.

نگاه مدیریت ارشد استان در تصمیم‌گیری‌های حوزه گردشکری بسیار اهمیت دارد زیرا سند اصلی توسعه را استاندار تعیین می‌کند و در همین راستا خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه همدان در گفت‌وگویی با کارشناسان، فعالان و خبرنگاران حوزه گردشگری همدان، توقع این گروه به عنوان افرادی که نظر آن‌ها می‌تواند کمکی به رونق گردشگری در همدان کند را در رابطه با اقداماتی که استاندار آینده همدان باید در زمینه گردشگری داشته باشد را بررسی می‌کند.

باید بخشی مستقل برای گردشگری در استانداری تعریف شود

مریم مقدم، کارشناس و فعال حوزه گردشگری در نسست ایسنا با موضوع بررسی اولویت‌های استاندار آینده همدان در حوزه گردشگری، اظهار کرد: گردشگری ازجمله صنایعی است که مدیریت ارشد استان، نقش تعیین‌کننده‌ای در آن دارد.

مقدم تصریح کرد: در دو دولت اخیر، گردشگری محور اصلی توسعه استان همدان در نظر گرفته و مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گرفت.

وی حاطرنشان کرد: مدیریت گردشگری در استان همدان، ضعف‌هایی مانند عدم وجود مدیریت واحد  تشکیل و در همین راستا می‌بینیم که در استان همدان، مدیریت حوزه گردشگری به‌صورت مستقل وجود ندارد و زیر نظر معاونت عمرانی فعال بوده است.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های بعدی باید بخش گردشگری به‌صورت مستقیم در استانداری همدان تعریف و با تعیین برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت شود تا تصمیمات مورد توجه، احترام و اهمیت قرار بگیرند.

مقدم با اشاره به حذف کارگروه‌های گردشگری در استانداری همدان، مطرح کرد: این کارگروه در این دولت حذف شد که می‌توانست تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر تهدیدی که استان همدان را درگیر کرده، عدم برنامه‌ریزی برای پساکروناست.

مقدم با بیان اینکه باید با نظر کارشناسان تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم، توضیح داد: ۸۰ درصد جمعیتی در حوزه اقتصاد گردشگری داریم، آسیب دیدند و بدای کمک به آن‌ها باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بسترهایی برای توسعه گردشگری در استان، ایجاد کردیم اما کرونا بین آن‌ها فاصله انداخت و ما باید تلاش کنیم فاصله را کم کنیم به همین منظور احتیاج به مطالعات کارشناسان و تسهیلاتی داریم تا بتوانیم به روال سابق، برگردیم.

توسعه ما در حوزه گردشگری متوازن نبوده است

حسین زندی، فعال حوزه گردشگری و محیط زیست در این نشست، اظهار کرد: گردشگری فقط روی کاغذ محور توسعه استان بوده و عملاً کار مهمی در این زمینه انجام‌نشده‌ و نگاه مدیران ارشد به این موضوع فقط تبلیغاتی بوده و برنامه‌ای در این زمینه نداشتند.

زندی تصریح کرد: نگرانی من از وضعیت نابه‌سامان مدیریت شهری این است که اولین قربانی، گردشگری باشد. باوری وجود ندارد که گردشگری مهم است و در دوره‌های مختلف هیچ‌وقت از کارشناسان استفاده‌نشده و اگر قرار است شعارها عملی شود باید به گردشگری داشته باشند، به زیرساخت توجه کنند از کارشناسان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استاندار نمی‌تواند در انتخاب مدیران بی‌تفاوت باشد، مطرح کرد: ما انتظار داریم که استاندار آینده همدان، مدیران قوی برای حوزه گردشگری انتخاب کند.

این فعال حوزه گردشگری، گفت: ما توسعه گردشگری نداشتین و فقط یک توسعه نامتوازن و مخرب بوده به عنوان مثال هتل‌ها از مشوق مالیاتی استفاده می‌کنند و رستوران می‌زنند در حالیکه خیلی از تورها همدان را می‌بینند و برای شب به سنندج می‌روند چون اقامت در هتل‌های همدان، گران است.

زندی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری فعالان بخش خصوصی هم وجود دارند اما مباحثی که در بخش خصوصی داریم و از برنامه‌ریزی کلان استان سرچشمه می‌گیرد و سیاست کلی را استانداری می‌دهد.

وی در پایان، تاکید کرد: اگر قرار است در همدان، گردشگری فرهنگی را تقویت کنیم باید آثار تاریخی حفظ شود و مدیریت ارشد اعتقادی به حفظ آثار داشته باشد و اما مدیران فعلی از تخریب آثار تاریخی همدان، جلوگیری نکرده و سکوت کردند که این نشان می‌دهد گردشگری را نمی‌شناسد.

همه استانداران می‌گویند برنامه محور هستند اما این برنامه وجود خارجی ندارد

مهرداد حمزه، خبرنگار و فعال حوزه گردشکری در این نشست اظهار کرد: این روزها حال گردشگری دنیا و به تبع آن، حال گردشگری استان همدان، خوب نیست و فعالین این حوزه هم سرخورده شدند.

حمزه تصریح کرد: صنعتی که قرار بود به‌عنوان صنعت اول دنیا باشد به دلیل کرونا در یک رکود عجیب‌وغریب است بازگشت آن به حالت قبل زمان‌بر است بنابراین هر کسی در مسند استانداری همدان قرار بگیرد باید مرهمی بر زخم فعالان گردشگری همدان باشد و حداقل حرف‌های فعالان گردشگری را گوش دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه از دولت دوم آقای احمدی‌نژاد، استانداران علی‌رغم شعار گردشگری محور توسعه استان است، کم پیش‌آمد پای حرف فعالان حوزه گردشگری بنشینند.

این خبرنگار حوزه گردشگری، مطرح کرد: امیدواریم هر کسی که استاندار می‌شود باور به گردشگری داشته باشد ک به تبع آن، مدیران، معاونان و فرماندارانی که گردشگری را باور داشته باشند، انتخاب شوند.

حمزه خاطرنشان کرد: گردشگری فرابخشی است و فقط به میراث فرهنگی و گردشگری ارتباط ندارد و حوزه‌های مختلف با گردشگری سروکار دارند.

وی مطرح کرد: همه استانداران می‌گویند برنامه محور هستیم اما این برنامه وجود خارجی ندارد. زیرساخت‌های خوبی برای توسعه گردشگری به ویژه در حوزه اقامتگاه‌ها شکل گرفته و به‌ لحاظ ساختاری توسعه فیزیکی دادیم اما به‌ لحاظ نرم‌افزاری، نیروی انسانی و ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه هستیم.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: ما نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که شب‌مانی مسافران در همدان را افزایش دهد و صرفاً با آثار تاریخی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

حمزه خاطرنشان کرد: باید برای رویدادهای استان، پیوست گردشگری داشته باشیم به عنوان مثال سدی که در منطقه خرمرود در حال ساخت است می‌تواند فضای خوبی برای گردشگری باشد اما هیچ برنامه‌ای برای آن نداریم.

وی با اشاره به اهمیت تقویم گردشگری در استان، گفت: ما نیاز داریم تقویم گردشگری داشته‌باشیم و اگر نداشته باشیم راه به‌جایی نمی‌بریم. وقتی تقویم گردشگری داشته‌باشیم می‌شود اتفاقات را مدیریت و برای ان، برنامه ریزی کرد.

حمزه در پایان، تأکید کرد: ثبت جهانی هگمتانه یک درخواست عمومی است و همه افرادی که در مسند مدیریتی استان همدان قرار می‌گیرند باید برای این کار، تلاش کنند.

عدم توجه به حوزه گردشگری حیات مردم استان را با خطر مواجه می‌کند

بهنام نادری، فعال حوزه گردشگری در این نشست، اظهار کرد: قبل از کرونا حدود دو هزار نفر در صنعت گردشگری همدان، فعالیت داشتند.  قبل‌از شیوع کرونا به دلیل رویکرد پوپولیستی دولت‌های گذشته، رویدادهای گردشگری در استان برگزار می‌شد اما کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داد.

نادری تصریح کرد: هتل‌های استان در کل دوران کرونا فعالیت خاصی نداشتند، از ۳۰ خانه بوم‌گردی فقط ۱۰ خانه فعال بودند و از صد و چهل راهنمایی گردشگری، ۹۹ درصد بیکار و راننده اسنپ شدند.

وی با اشاره به گله‌مندی لالجینی‌ها از وضعیت اقتصادی فروش سفال، گفت: وقتی ما برند گردشگری استان یعنی غار علی‌صدر را در ان منطقه تعطیل می‌کنیم باید منتطر چنین عواقبی باشیم.

این فعال حوزه گردشکری تأکید کرد: ما از استاندار انتظار داریم به‌صورت عملیاتی به میدان بیاید.

نادری خاطرنشان کرد: بیشتر درآمد استان در حوزه کشاورزی است اما الان دیگر به دلیل آسیب‌هایی که به خاک‌ها وارد شده و کمبود آب، بخش کشاورزی آسیب جدی دیده و حیات مردم در خطر است.

وی ادامه داد:  در حال حاضر تنها محور توسعه استان، گردشگری است و سند توسعه استان را باید به سمت گردشگری ببریم و معاونت گردشگری داشته باشیم.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: رویدادهای حوزه گردشگری باید به‌سرعت در وضعیت زردکرونایی پیگیری و پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال و پیگیری شود چون اگر سند توسعه استان را به سمت گردشگری نبریم، حیات مردم رو به خطر می‌اندازیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *