اتیوپی

آیا گنجینه‌ دینی اتیوپی پس از ۱۵۰ سال بازگردانده می‌شود؟

 گروهی از چهره‌های شناخته شده انگلیس در نامه‌ای خواستار استرداد تابوت‌های عهدی که بیش از ۱۵۰ سال است در موزه بریتانیا انبار شده‌، به اتیوپی شدند.حال سوال این است آیا این گنجینه سرانجام به کشور مبدا باز می گردد؟

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، این تابوت‌ها که پس از جنگ مقدالا در سال ۱۸۶۸ توسط سربازان انگلیسی به غارت رفتند، برای بیش از ۱۵۰ سال است که به نمایش گذاشته نشدند و بازدید از آنها برای عموم ممنوع بوده است.

حالا طرح یک دادخواست از طرف چهره‌های سرشناسی چون استیون فرای بازیگر و نویسنده انگلیسی، لمن سیسی نویسنده رنگین پوست انگلیسی و جورج کری اسقف اعظم سابق کلیسای انگلیس، امیدها برای استرداد این گنجینه‌های دینی به کشور مبدا را قوت بخشیده است.

کلیسای ارتدوکس اتیوپی این صندوق‌های چوبی و سنگی را به عنوان محل اقامت خداوند روی زمین و نمود تابوت عهد می‌داند. به گفته تورات، تابوت عهد اصلی حاوی دو لوح سنگی بود که ده فرمان خدا به موسی بر روی آن‌ها نوشته شد. از این رو این لوح ها برای مردمان اتیوپی ارزش معنوی و دینی بالایی دارند.

حامیان استرداد این گنجینه تاریخی و دینی به اتیوپی از جمله فرای، سیسی، روپرت اورت بازیگر و هارولد واکر سفیر سابق انگلیس در اتیوپی در این رابطه نامه ای خطاب به هیات امنای موزه بریتانیا فرستادند. به استناد متن این نامه، موزه بریتانیا تقدس این لوح ها را تایید کرده و بنابراین هیچگاه آنها را به نمایش نگذاشته یا اجازه تحقیق، نسخه برداری یا عکسبرداری از آنها را نداده است. در عوض آنها را برای بیش از ۱۵۰ سال در گاوصندوق گذاشته‌اند و بیشتر مردم این کشور از وجودشان بی‌خبرند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: معتقدیم موزه بریتانیا امروز فرصتی منحصربه فرد به دست آورده تا با بازگرداندن این تابوت‌ها به کلیسای ارتدوکس اتیوپی، بین انگلیس و اتیوپی پلی ماندگار از دوستی بزند.

تاکنون اتیوپی چند باری سعی کرده تا این تابوت‌ها را پس بگیرد اما موزه بریتانیا می‌گوید، طبق قانون ۱۹۶۳، استرداد اشیاء کلکسیون این موزه ممنوع است. با وجود این در نامه اخیر به یک گزینه حقوقی جدید اشاره شده است که گفته می‌شود به کمک آن می‌توان گنجینه مذکور را به طور قانونی به اتیوپی بازگرداند. طبق این استدلال، تبصره‌ای بر قانون ۱۹۶۳ وجود دارد که اجازه استرداد اشیایی که برای نگهداری مناسب نیستند و بدون آسیب به منافع دانشجویان می‌توان آنها را حذف کرد، می‌دهد. امضاکنندگان این نامه معتقدند تابوت‌های عهد اتیوپی در این دسته جای می‌گیرند چون هیچ کارکرد و ارتباط مشخصی به موزه بریتانیا ندارند. از طرفی در وبسایت موزه بریتانیا هیچ عکسی از این گنجینه های تاریخی وجود ندارد و تنها توضیح کوتاهی درباره آنها داده شده است و از طرف دیگر هیچ دانش‌آموزی اجازه مطالعه آنها را ندارد پس بدون مانع می‌توان آنها را به اتیوپی برگرداند.

۱۱ تابوت عهد در کلکسیون موزه بریتانیا قرار دارند که ۹ تای آنها پس از جنگ مقدالا توسط سربازان انگلیسی به غارت رفتند.

موزه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این اسناد باید به دقت مورد مرور و بازبینی قرار گیرند و برای آن که هیات امنا به این مساله رسیدگی کند به زمان بیشتری نیاز است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *