توس

توس، فرصتی برای افزایش ماندگاری زائران

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در کنار زیارت باید پاسخگوی نیازهای دیگر زائران هم باشیم؛ توس و آرامگاه فردوسی بستر مناسبی است که زائر علاوه‌ بر اینکه یک روز از سفر خود را به آن اختصاص می‌دهد، توشه فرهنگی ارزشمندی نیز در کنار فضای معنوی، کسب می‌کند.

حسن موحدیان در حاشیه بازدید از بافت تاریخی توس و آرامگاه فردوسی، اظهار کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی جزو شاعران بزرگ و شیعی این سرزمین بوده و شاهنامه ظرفیت عظیم و گنج گران‌بهایی در عرصه ادبیات ماست.

وی با بیان اینکه «توس» قصه‌ای پرغصه است، گفت: سال‌ها از دستور مقام معظم رهبری برای توجه به توس می‌گذرد و تا مدت‌ها این مهم، بین دستگاه‌های مختلف معطل بود تا سرانجام با تلاش‌های چندین و چند ساله و در دوره شورای چهارم شهر مشهد، این پهنه به بافت منفصل شهری تبدیل شد و وضعیت آن سر و سامان پیدا کرد.

موحدیان افزود: ورود شهرداری به توس و آغاز اقداماتی به منظور ساماندهی و بهبود وضعیت این بافت، شامل محدوده آرامگاه فردوسی نمی‌شود، چراکه این عرصه متعلق به میراث فرهنگی است؛ البته اگر ماموریتی در این مجموعه پیدا کنیم، قطعا قادر به مدیریت آن خواهیم بود.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه طی سال‌های گذشته کار بسیار بزرگی در جلوخان آرامگاه فردوسی انجام شده، تصریح کرد: انتقاداتی به مشاور طرح نیز وارد است چرا که روح لازم در این فضا دیده نمی‌شود؛ بازدید کننده باید وارد یک فضای فرهنگی در مقیاس ملی شود و نه فضای پارکی.

موحدیان گفت: این خلاء و انتقاد باید با جدیت از سوی کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد پیگیری و برطرف شود.

وی ضمن قدردانی از مردم شریف ساکن توس، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در این بافت انجام می‌شود، باید با در نظر گرفتن ساکنان و مردم منطقه باشد و حقوق آن‌ها پیوسته لحاظ شود چرا که بافت خالی از سکنه، فاقد ارزش است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، موحدیان با بیان اینکه اولویت اول افرادی که مشهد را به‌ عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، زیارت است، گفت: در کنار زیارت باید پاسخگوی نیازهای دیگر زائران هم باشیم؛ توس و آرامگاه فردوسی بستر مناسبی است که زائر علاوه ‌بر اینکه یک روز از سفر خود را به آن اختصاص می‌دهد، توشه فرهنگی ارزشمندی نیز در کنار فضای معنوی، کسب می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهد مهم‌ترین مسئله توس را طرح تفصیلی این بافت دانست که باید به نتیجه برسد و افزود: شهرداری باید جوابگوی مردم باشد؛ راه ‌و شهرسازی مسئول آماده کردن این طرح بوده اما در عین ‌حال، مدیریت شهری نیز در این مسیر با آن‌ها همکاری می‌کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *