سفر

سفر به فضا با بالن، پیش از تحقق وعده “بزوس” و “برانسون”

یک شرکت که هدفش راه اندازی گردشگری فضایی با بالن‌های فضایی است، ممکن است گردشگران فضایی را قبل از “جف بزوس” و “ریچارد برانسون” به فضا ببرد و همچنین بلیت‌های مقرون به صرفه‌تری را نسبت به دیگر شرکت‌های فضایی خصوصی ارائه دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، سفر فضایی دیگر یک رویا نیست، زیرا در حال حاضر با پرداخت ۱۲۵ هزار دلار، هر کسی می‌تواند بلیت سفر به فضا را برای خود رزرو کند. این قرارداد چشم نواز توسط شرکت “اسپیس پرسپکتیو”(Space Perspective) که یک شرکت گردشگری فضایی با هدف ارسال گردشگران با بالن‌های فضایی است، ارائه شده است.

این شرکت یک بالن یا کپسول فضایی به نام “نپتون وان”(Neptune One) را برای انجام پروازهای تجاری فضایی ایجاد کرده است. “نپتون وان” اولین پرواز آزمایشی خود را در ژوئن ۲۰۲۱ انجام داد و این شرکت از همان ماه، رزرو صندلی برای پروازهای فضایی خود را در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و پس از آن آغاز کرد.

“نپتون وان” در طول پروازهای فضایی خود قصد دارد مسافران را حدود ۳۰ کیلومتر از زمین جدا کند. با این حال طبق تعریف مورد پذیرش جهانی، فضا در واقع در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین شروع می‌شود. بنابراین از نظر فنی، از مسافران سوار بر “نپتون وان” درست مثل “ریچارد برانسون” و “جف بزوس” فقط به عنوان گردشگران فضایی یاد می‌شود و نه به عنوان فضانورد.

سفینه فضایی “نپتون وان” به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود. یک بالن فضایی بزرگ با قطر حدود ۱۰۰ متر که با همان فناوری مورد استفاده ناسا در بالن‌های استراتوسفری کار می‌کند، یک کپسول فضایی تحت فشار که به مسافران اجازه می‌دهد تا ۳۶۰ درجه نمای پانورامای فضا را از داخل آن در اختیار داشته باشند و یک سیستم فرود با چتر نجات پشتیبان برای فرودی ایمن در مواقع اضطراری.

آژانس‌ها و شرکت‌های فضایی در سراسر جهان تاکنون از بالن‌های فضایی برای حمل تلسکوپ‌ها، ربات‌ها و سایر تجهیزات مرتبط با تحقیقات به فضا استفاده کرده‌اند. اما اکنون بالن فضایی پیشرفته “نپتون وان” برای حمل گردشگران فضایی با استفاده از گاز هیدروژن طراحی شده است. گفتنی است که بالن‌های سنتی بر روی زمین از گاز هلیوم استفاده می‌کنند.

برخلاف موشک‌های سنگین فضایی که توسط شرکت‌های بزرگ هوافضا مانند “اسپیس‌ایکس”، “ویرجین گلکتیک” و “بلو اوریجین” استفاده می‌شود، بالن فضایی “نپتون وان” سبک است و هیچ گونه انتشار گازهای مضر ندارد.

کپسول تحت فشار “نپتون وان” در طول هر پرواز از زیر بالن فضایی آویزان است و قابلیت حمل ۹ گردشگر فضایی شامل هشت مسافر و یک خلبان را در مجموع به مدت شش ساعت دارد و مسافران، دو ساعت از این شش ساعت را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین خواهند گذراند.

در وبسایت این شرکت همچنین ذکر شده است که کپسول “نپتون وان” به غیر از صندلی‌ها برای مسافران، دارای یک بار نوشیدنی، وسایل ارتباطی، پنجره‌های ضد تشعشع، کمدهای شخصی، وای-فای، حمام و سایر امکانات ضروری مورد نیاز گردشگران فضایی در طول پرواز است.

“جین پوینتر” مدیرعامل شرکت “اسپیس پرسپکتیو” می‌گوید که این شرکت متعهد به تغییر دیدگاه مردم نسبت به زمین و فضا است و می‌گوید: ما متعهد هستیم که اساساً نحوه دسترسی مردم به فضا را تغییر دهیم.

با وجود حضور قوی شرکت‌هایی مانند “اسپیس‌ایکس”، “ویرجین گلکتیک” و “بلو اوریجین” به نظر می‌رسد که “اسپیس پرسپکتیو” توانسته در زمینه گردشگری فضایی برجسته شود. چرا که تاکنون همه صندلی‌های پروازهای فضایی “نپتون وان” که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ انجام شود، رزرو شده است. این شرکت تاکنون در مجموع ۴۵۰ بلیت فروخته است و در حال حاضر فقط برای سال ۲۰۲۵ رزرو می‌پذیرد.

از سوی دیگر اما “ریچارد برانسون” و “جف بزوس” که قبلاً خودشان یک بار به فضا سفر کرده‌اند، هنوز تاریخ پروازهای کاملاً تجاری خود را اعلام نکرده‌اند. “ایلان ماسک” ممکن است در این مسابقه تا حدودی جلوتر باشد، زیرا اخیراً یک ماموریت سه روزه فضایی غیرنظامی موفق را به پایان رسانده است. در طول این پرواز، فضاپیمای “اینسپایریشن ۴”(Inspiration۴) حدود ۵۸۵ کیلومتر از زمین فاصله گرفت که از زمان برنامه فضایی “آپولو” دورترین مسافتی است که یک ماموریت فضایی انسانی طی کرده است.

با این حال، وقتی صحبت از قیمت بلیت می‌شود، به نظر می‌رسد “اسپیس پرسپکتیو” با هزینه ۱۲۵ هزار دلاری برای هر مسافر، مقرون به صرفه‌ترین سفر فضایی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که “ویرجین گلکتیک” اخیراً اعلام کرده است که قیمت یک صندلی در موشک فضایی “VSS Unity” چهارصد و پنجاه هزار دلار خواهد بود. شگفت انگیزتر اینکه گفته می‌شود چهار مسافر “اینسپایریشن ۴” هر کدام ۵۵ میلیون دلار برای سفر فضایی فانتزی خود پرداخت کرده‌اند.

اگرچه “بلو اوریجین” هنوز قیمت بلیت خود را برای مشتریانی که منتظر سفر به فضا با وسیله نقلیه فضایی “نیو شپرد”(New Shepard) هستند، اعلام نکرده است، این شرکت در اولین پرواز انسانی خود که در ژوئیه ۲۰۲۱ انجام شد، یک صندلی را به قیمت ۲۸ میلیون دلار به یک فرد ناشناس که بعداً منصرف شد و صندلی او به “الیور دیمن” یک نوجوان هلندی داده شد، فروخت. پدر “دیمن” این صندلی را با قیمتی که فاش نشده است، برای پسرش خریداری کرد.

با این حال، در مقایسه با تجربه پروازهای فضایی شش ساعته که گفته می‌شود با “نپتون وان” ارائه می‌شود، مسافرانی که با “نیو شپرد” سفر می‌کنند تنها می‌توانند ۱۱ دقیقه را در فضا بگذرانند.

“جین پوینتر” موسس “اسپیس پرسپکتیو” فاش کرد که قصد دارد اولین آزمایش انسانی خود را در سال ۲۰۲۳ انجام دهد و سپس به احتمال زیاد از سال ۲۰۲۴ ماموریت‌های فضایی تجاری خود را شروع کند و از سال ۲۰۳۰ سالانه حدود ۵۰۰ سفر فضایی انجام دهد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد “نپتون وان” یک گزینه کارآمد و امیدوار کننده برای سفرهای فضایی زیر مداری است. با این حال، بسیار جالب خواهد بود که ببینیم فناوری بالن فضایی، در میان مجموعه موشک‌های سریع فضایی که توسط شرکت‌های میلیارد دلاری مانند “اسپیس‌ایکس”، “ویرجین گلکتیک” و “بلو اوریجین” در حال توسعه هستند، چقدر محبوبیت و موفقیت کسب می‌کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *