سفر

پیشنهاد سفر برای عید نوروز : بندر خمیر

بندر خَمیر یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است که جاذبه‌های بی‌نظیری دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، بندر خَمیر یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. این شهر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده و مرکز شهرستان خمیر است.

گفته می‌شود در گذشته نام این بندر «جمیر» به معنی محل اجتماع مردم بوده است. از آن جا که در گذشته مرم برای انجام مراسم مذهبی یا صید ماهی و مروارید در این محل حضور می‌یافتند، به آن جمیر می‌گفتند و به مرور زمان به خمیر تبدیل شده است.

همچنین بندر خمیر در مجاورت بزرگ‌ترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه (تالاب بین‌المللی خورخوران) قرار دارد، به‌ همین دلیل عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کرد.

این شهر دارای آثار تاریخی و گردشگری بسیاری مانند تالاب بین‌المللی خورخوران، جنگل‌های حرا، جزیره زیبای مردو، جزیره وارمی، آب‌گرم‌های معدنی درمانی، برج قلعه تاریخی خمیر، مسجد باشکوه جامع و آب انبارها است. در زیر برخی دیگر از این نقاط گردشگری را بخوانید.

دیوار سدار

دیوار سِدار نیز یکی از جذابیت‌های بندر خمیر است. این دیوار از بالای کوه تا ساحل دریا برای محافظت از شهر توسط سعید بن سلطان حاکم وقت عمان بنا شده و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد. این دیوار در ۳ کیلومتری شرقی بندر خمیر و در نزدیکی جنگل حرای «مردو» قرار دارد.

دهکده گوری

همچنین دهکده گوری که در بالای کوه خمیر واقع است یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر است که قدمت آن به دوره پرتغالی‌ها نسبت داده می‌شود.

چشمه آبگرم خمیر

چشمه آبگرم طبیعی لشتغان یا خمیر یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه است. آب چشمه از شکاف سنگ‌های مارنی از زمین خارج می‌شود و از کف حوضچه‌ها می‌جوشد و پس از آن در دشت سرازیر می‌شود.

خانه قاضی رویدر

خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده است. این بنا مربوط به دوره قاجار است. سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس است و بادگیر دارد.

روستای کهورستان

در شوره‌زارهای غرب استان هرمزگان منطقه‌ای سرسبز وجود دارد که زیایی خود را مدیون سفره‌های آب زیرزمینی خود است. وجود درخت‌های بسیار زیاد و تنومند در منطقه کهورستان و از طرفی محاصره شدن منطقه با کوه‌ها باعث به وجود آمدن مناظر بی‌نظیری در این منطقه شده است.

آبگرم سیاهکش

چشمه‌های آبگرم سیاهکش در بندر خمیر یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی بندر خمیر است. خاصیت درمانی آب این چشمه‌ها باعث شده تا افراد زیادی را به‌ سمت خود بکشاند.

مسیر دسترسی به بندر خمیر

برای رفتن به بندر خمیر می‌توانید با هواپیما از تهران تا بندر عباس بروید که حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. بقیه مسیر را هم می‌توانید از آنجا یک ساعته با تاکسی به بندر خمیر برسید.

سفر با قطار را هم می‌توانید امتحان کنید. ۲۰ساعت زمان لازم است تا از تهران به بندرعباس برسید.

اگر اهل خستگی نیستید و دلتان می‌خواهد که با خودروی شخصی بروید تقریبا به ۱۵ ساعت زمان نیاز دارید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *