باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد یکی از پارک‌های تاریخی و دیدنی شهر مشهد و اولین پارک تفریحی مردم این شهر بوده که در حاشیه خیابان امام خمینی یا همان ارگ سابق قرار دارد. در بخش­های مختلف این بوستان تاریخی سردیس­ هایی از مشاهیر علم و ادب ایران به چشم می‌خورد. بخش­های دیگر باغ ملی با آب­ نماها و فواره­ هایی زیبا در میان درختان سر به فلک کشیده و محوطه­ های گل­کاری­ و چمن­کاری شده، فضایی خیره کننده و تماشایی به وجود آورده است. وسایل بازی ‌ویژه کودکان و تجهیزات ورزشی جهت نشاط و تفریح کودکان در انتهای باغ ملی قرار گرفته است. در سمت راست باغ ملی، یک بازار قدیمی با عنوان جنت در خیابانی به همین نام قرار دارد و محل فروش پوشاک به ویژه لباس­های مجلسی است. کنسولگری پاکستان و هتل قدیمی پارس مقابل این باغ تاریخی و مغازه ­های طلافروشی و صرافی در کنار آن واقع شده است.

تاریخچه باغ ملی مشهد

باغ ملی در گذشته نزدیک به ارگ حکومتی واقع در مرکز شهر و بخشی از محله‌ای بزرگ و قدیمی اعیان نشین قرار داشت و محلی جهت گردهمایی برنامه­ های فرهنگی و اجتماعی بود. در گذشته آب قنات رکن‌آباد از وسط این باغ می­گذشته و همین موضوع باعث شهرت آن شده است. باغ تاریخی ملی ابتدا در اختیار حاکمان خراسان قرار داشت و سپس در سال ۱۲۸۰ خورشیدی مظفرالدین شاه قاجار این باغ را به حاج کاظم ملک­ التجار عطا کرد. در سال 1300 خورشیدی این باغ با نام باغ ملی شناخته شد و در سال 1335 خورشیدی به عنوان یک پارک تفریحی مورد استفاده قرار گرفت. پس از دست به دست شدن مالکیت باغ، در نهایت توسط واقف بزرگ مشهدی، حاج حسین ملک، در سال ۱۳۴۵ خورشیدی به شهرداری مشهد واگذار شد. از سال 1350 خورشیدی تا به امروز در قسمت­های مهمی از باغ توسط نهادهای دولتی دخل و تصرفاتی صورت پذیرفت و از ابعاد ۴۰ هزار مترمربعی آن به طور جدی کاست تا مساحت کنونی آن ۲۶ هزار مترمربع باشد. با این وجود در سال 1382 خورشیدی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

باغ ملی که به ‌نوعی موزه نیز شناخته می­شود در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. یازده کلکسیون از گونه های مختلف گیاهی در این باغ جای گرفته اند. این باغ امروزه در اختیار شهرداری منطقه 8 مشهد قرار دارد.

آدرس و زمان بازدید از باغ ملی مشهد

مشهد، خیابان امام خمینی (ارگ سابق), در مجاورت خیابان جنت

حرم امام رضا، گنبد سبز و خانه ملک در فاصله نزدیکی از باغ ملی قرار دارند. بازدید از باغ ملی مشهد رایگان است و در 24 ساعت شبانه روز و تمام ایام سال قابل بازدید است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *