اکسپو دبی

علت عملکرد ضعیف ایران در اکسپو بی‌توجهی به لزوم تولید محتواست

صاحب امتیاز نشریه گیلگمش گفت: یکی از مصادیق بارز عملکرد ضعیف ما در تولید محتوا در صنعت گردشگری، چگونگی برگزاری اکسپو دبی است که در آن بدون توجه به به‌کارگیری محتوا‌های غنی گذشته فقط از نمادهای آن استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛  در حوزه بازاریابی صنعت گردشگری با سه مقوله تجربه مخاطب قبل از سفر، در حین سفر و در نهایت تجربه گردشگر بعد از سفر روبه‌رو هستیم که در باب تجربه مخاطب قبل از سفر باید محتوایی از مقصد گردشگری در اختیار آن گذاشته شود تا مورد استفاده  قرار گیرد؛ بنابراین تولید محتوا در زمینه گردشگری به منظور توسعه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن بسیار مهم تلقی می‌شود.

بر همین اساس آرش نورآقایی صاحب امتیاز نشریه گیلگمش در یک نشست مجازی از اهمیت تولید محتوا در صنعت گردشگری گفت و بیان کرد: متأسفانه در کشور ما هرگاه اصطلاح و تعریف جدیدی از گردشگری وارد این صنعت می‌شود قبل از آنکه به درک درستی از آن مفهموم برسیم آن را دستخوش تغییراتی می‌کنیم. در اکوسیستم گردشگری، تولید محتوا در دنیا به گونه‌ای تعریف شده است، که در مقوله‌ایی اگر دست به تولید محتوا زده می‌شود به دنبال آن طبیعتاً بازاریابی تولید محتوا و رشد صنعت گردشگری و در نهایت به رونق اقتصادی می‌انجامد.

وی همچنین بیان کرد: به عنوان نمونه در تهران علی‌رغم وجود کتاب‌ها، مقالات، نقشه‌های مختلف و اقدامات زیادی که در جهت شناساندن ظرفیت‌های گردشگری انجام پذیرفته است، مقوله گردشگری با اقبال مواجه نیست در حالی که درخصوص تهران حدود 3 برابر نسبت به سایر  شهرهای گردشگر‌پذیر کشور مانند اصفهان و شیراز تولید محتوا شده است؛ بنابراین در حقیقت باید گفت اگر ما در درباره تهران هرچند دست به تولید محتوا زده‌ایم اما به دلیل به‌روز نبودن و عدم انطباق با مفهوم مربوطه شرایط منجر به جذب گردشگر نشده است، هرچند این هم باید اضافه کرد که اگر تم این تولید محتوا سبب جذب گردشگر می‌شد دستیابی به فیزیک آن مشکل بود.

این فعال گردشگری در ادامه گفت: به عنوان مثال در تعریف تولید محتوا برای تهران باید ببینیم کوه چه نقشی را ایفا می‌کند؟ برای ملموس‌تر شدن مثال باید گفت ما در تهران با بی‌رویه‌سازی و بلند مرتبه‌سازی ساختمان‌ها نقش کوه و حرکت آن را از بین برده‌ایم و درواقع به نقش آن را در تولید محتوا برای تهران بی‌توجهی کرده‌ایم و این در حالی است که برای مثال در شهر آخن تپه‌ای حدود 600 متری وجود دارد که بسیار برای آنان ارزشمند است و آن را منبع الهام‌بخش دانسته و برای آن افسانه‌ها و اسطوره‌ها تعریف کرده‌اند. بر همین اساس نیز در ساخت شهری این شهر حرمت کوه را حفظ کرده‌اند.

نورآقایی موزه هنرهای معاصر را به عنوان نمونه‌ای دیگر اشاره کرد که علی‌رغم آنکه دارای مضامینی گهربار بوده و این ظرفیت را داشته که اگر به درستی بر روی آن تولید محتوا صورت می‌گرفت سبب جذب گردشگران زیادی می‌شد متأسفانه در سایه نادیده گرفتن ارزش‌ها و ظرفیت‌های آن، هم‌اکنون مدت‌هاست که تعطیل است.

به اعتقاد وی، یکی دیگر  از مصادیق بارز عملکرد ضعیف ما در تولید محتوا در صنعت گردشگری، چگونگی برگزاری اکسپو دبی است. کشور امارات در سال 1971 تأسیس شد و امروز با برگزاری رویداد بزرگ  جهانی اکسپو 50 سالگی خود را جشن گرفته است. این کشور بدون داشتن سابقه تمدنی بالا در واقع توانسته با تولید محتوا به  جایگاهی برسد که امروز در اکسپو تا 97 سال آینده خود را نیز برنامه‌ریزی کرده است. در حقیقت باید گفت امارات امروز اکسپو را در قالب محتوا به نمایش درآورده است به گونه‌ای که باید گفت  این نمایشگاه تنها ابزاری برای تولید محتوا نیست بلکه تجلی محتوا برای گردشگری در امارات  است.

صاحب امتیاز نشریه گیلگمش بیان کرد: این کشور با تعریف 3 تم تحرک، فرصت و پایداری ،برای هرکدام غرفه و سازه‌ای را تدارک دیده است و در هرکدام از غرفه‌ها نیز عروسک‌ها و  نمادهایی را تعبیه کرده که هریک  روایتگری رویدادی از کشور امارات است. برای مثال درختی با نام سلامه را در پاویون خود جانمایی کرده‌اند که در حقیقت نماد درخت قاف که تنها اثر ملی و طبیعی ثبت شده در این کشور است می‌باشد و روایتگر این موضوع است که در روزگاری که اساساً کشوری به نام امارات وجود نداشته است، مردم در گذار و عبور و مرور خود، در زیر سایه این درخت استراحت کرده و از آن استفاده می‌کردند و  شاخه و برگه‌های آن هر کدام قصه‌ای را از آن آدم‌ها را در دل خود جای داده است که معادل آن در داستان‌سرایی کشور ما سوسن چهل چراغ است اما به هیچ عنوان توجه لازم را به این اثر نداشته‌ایم.

نورآقایی افزود: همچنین در غرفه تحرک امارات نیز می‌توان تولید محتوا را به معنای واقعی خود مشاهده کرد به طوری که در آن به صورت بسیار الهام‌بخش و موشکافانه مسیر صد ساله سیر تاریخی خود را به زیبایی ترسیم کرده‌اند.

وی با اشاره بر این موضوع که یکی از آثار مهم فرهنگی ایران داستان‌سرایی است، ایران یکی از غرفه‌های خود را با نام هزار و  یک شب و تم شهرزاد به معنای قصه‌گو انتخاب کرده است، اظهار کرد: اما متأسفانه هیچ نمودی از شهرزاد در آنجا مشاهده نمی‌کنیم و صرفاً به نام‌گذاری آن بسنده شده بدون اینکه از مضامین و محتوای آن هیچگونه بهره و استفاده‌ای درست ببریم و خبری از  انتقال درست و دقیق مفهوم تم و شعار اکسپو و همچنین ترسیم مسیر آینده کشور نیست.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: تولید محتوا امروزه دیگر به هر نوع متن، عکس، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد اطلاق نمی‌شود بلکه با الهام‌بخش بودن آن گره خورده است و اساساً در کشوری زندگی می‌کنیم که سر منشأ بسیاری از  الهامات و مکاشفات قابل توجه است.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *