زیارتگاه یاسر و ناصر

زیارتگاه ناصر و یاسر، در نزدیکی مشهد مقدس

زیارتگاه امامزادگان ناصر و یاسر در قسمت ورودی منطقه توریستی تفریحی طرقبه، در 5 کیلومتری غرب مشهد و در روستای گلستان واقع شده و از مکان­های شناخته شده زیارتی مشهد به شمار می­­اید. بنا به روایات، ناصر و یاسر دو تن از فرزندان موسی بن جعفر، امام هفتم شیعیان هستند که همراه با برادرشان امام رضا به خراسان سفر کردند. آن­ها پس از شهادت امام رضا در این مکان پناه گرفته بودند که بنا به گفته راویان در همین محل به دستور مامون عباسی به شهادت رسیدند. هر سال نزدیک به سه میلیون گردشگر مذهبی از این زیارتگاه بازدید می­کنند که قریب به ۲۰ درصد آنان زائران خارجی عمدتاً عرب زبان می­باشند. زیارتگاه ناصر و یاسر در منطقه ییلاقی گلستان واقع شده و گردشگران و زوار بعد از زیارت می توانند به تفرج در منطقه نیز بپردازند.

برگزاری نماز جماعت ظهر و شب، اجرای دعای کمیل، توسل و ندبه، اعیاد، سوگواری­ها و مجالس مذهبی نیز در این مکان صورت می­گیرد. در ایامی از سال مانند ماه محرم در این زیارتگاه دسته‌های سینه زنی مراسم پرشور عزاداری برگزار می­کنند.

مجموعه بازارچه ­ای با فروشگاه ­های صنایع دستی و لوازم سنتی نیز جهت خرید سوغات در این مکان قرار دارد. به دلیل شلوغی مسیر طرقبه در روزهای تعطیل و پنج شنبه ها، تعداد زائرین امامزاده ناصر و یاسر نیز در این روزها بیشتر بوده و زیارتگاه شلوغ تر می شود.

بنای زیارتگاه ناصر و یاسر

بنای آجری زیارتگاه که به کاشی­کاری­های معرق آبی رنگ مزین شده است، چشم زائران را خیره می­کند. سقف بلند و گچبری­ ها، مقرنس­ ها و آینه­ کاری­ها همراه با آیات قرآن و احادیث در کنار دو ضریح از جنس نقره به زیبایی زیارتگاه افزوده ­اند.

در گذشته، مجموعه زیارتگاهی ناصر و یاسر حدود هزار متر مربع مساحت داشت و بنای آستان این امامزادگان در ابتدا دو ضریح چوبی سبزرنگ کوچک بود. توسعه و زیباسازی این مجموعه از سال ۱۳۹۲ تا به امروز در حال انجام می­باشد. نزدیک به هفتاد هزار متر مربع از اراضی اطراف زیارتگاه به منظور ایجاد محل اقامت و پذیرایی گردشگران در حال ساخت و اجراست. توسعه شبستان، فضای سبز، کتابخانه دیجیتال، سالن مشاوره و غیره از دیگر امکانات مجموعه خواهند بود.

تا سال 1342 خورشیدی محل آرامگاه بقعه اي گلي بود. در زیر یک کتيبه‌ قديمى‌ موجود در آرامگاه که توسط فردی به نام رضوان با خط نستعليق خوشنويسى شده تاریخ 1336 خورشیدی و 1377 هجری قمري قید شده است و حکایت از پایان مرمت زیارتگاه در این تاریخ به دست مومنین دارد.

البته در این کتیبه نام یاسر، باصر ذکر شده است. در اشعار کاشى‌ بالای این کتیبه نیز عبارت آستانه مبارکه سيد ناصر و سيد باصر نوشته شده و آمده است:

ناصـرا، نور تو شد تابنـده                                           باصـرا، ذکر تو شد پاینـده

گويا تغییر نام سيد باصر به سيد ياسر مطابق نوشتار کتب مذهبی از جمله کتاب کنزالانساب بوده است.

آدرس و نحوه دسترسی به زیارتگاه ناصر و یاسر

زیارتگاه یاسر و ناصر در بیرون از شهر مشهد قرار دارد. با استفاده از خط یک قطار شهری مشهد میتوان به انتهای وکیل آباد رفت، سپس با استفاده از تاکسی به زیارتگاه رسید.

آدرس: انتهای بلوار وکیل آباد، پنج کیلومتری جاده طرقبه، روستای گلستان، آستان مقدس امام زادگان یاسر و ناصر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *