آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت

اباصلت هروی

عبدالسلام بن صالح بن سلیمان ایوب بن میسره که با نام خواجه اباصلت شناخته می­شود، در سال 160 هجری قمری در شهر مدینه متولد شد. اجداد وی از مردمان شهر هرات بودند و به همین دلیل به اباصلت هراتی نیز شهره است. وی یکی از خادمین معروف و شایسته امام هشتم شیعیان، امام رضا بود که همراه ایشان به مشهد سفر کرد و تا زمان شهادت امام رضا در رکاب حضرت خدمت می­کرد. او که راوی بی واسطه کشته شدن حضرت به دست مامون عباسی بود، تا پایان عمر در شهر نیشابور به مناظرات علمی و حدیثی همت گمارد. فقها­ی دینی از وی به عنوان فردی دادگر و صادق، عالم و اهل حدیث، زهد پیشه، مردم دوست و اهل سفر معرفی می­کنند. او مولف کتاب وفاه الرضا بود و بسیاری از حدیث­های امام رضا را نقل قول کرده است که برخی از آن‌ها در کتاب مسند اباصلت موجود می­باشد. اباصلت هروی سی و سه سال پس از شهادت امام رضا در سال 236 هجری قمری وفات کرد و در پنج کیلومتری شرق مشهد به خاک سپرده شد. آرامگاه خواجه اباصلت در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در مسیر جاده مشهد به فریمان و پیش از بهشت رضا واقع شده و یکی از زیارتگاه ­های شیعیان به شمار می­اید. یکی از قبرستان­های قدیمی مشهد که محل دفن تعداد از عرفای گذشته مشهد می­باشد نیز در اطراف این آرامگاه قرار گرفته است.

 بنای آرامگاه خواجه اباصلت

بنای اولیه آرامگاه خواجه اباصلت که مخروبه شده بود توسط یکی از عارفان قرن هشت هجری قمری، محمد علی درویش، به شکل یک بنای چهار ضلعی گنبددار بازسازی می­شود که از هر سمت با چهار درب با بیرون در ارتباط است. تزئینات کاشی­کاری هفت رنگ به همراه دو رواق آینه‌کاری‌ شده زیبایی خاصی به بنای مقبره داده است.

از اوایل قرن 14 هجری شمسی مرمت­هایی روی آرامگاه صورت پذیرفت و بخش­هایی به آن الحاق شد. امروزه آرامگاه ایشان با زیربنای ۹۲۰ متر مربع ساخته شده و امکانات و خدمات رفاهی، رستوران، چایخانه، بخش اداری، تجاری و پارکینگ جهت استفاده زائرین به خصوص در زمان سفرهای نوروزی مهیا شده است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *