ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد

شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی از پرترددترین شهرهای کشور در تمام ماه­های سال می­­باشد که مسافران و زائران بسیاری را به سمت خود جذب می­کند. یکی از مهم­ترین خطوط مسافری مشهد، مسیر ریلی و ایستگاه راه‌آهن مشهد است که سالانه نزدیک به ۱۲ میلیون مسافر و زائر یعنی حدود 30 درصد از بازدیدکنندگان مشهد را به خود اختصاص داده است. ایستگاه راه‌آهن مشهد برای آماده سازی پذیرش 25 میلیون مسافر و زائر تلاش می­کند. به همین منظور در حال ساخت ایستگاه­ دوم این مسیر نیز هستند. از مزایای سفر با قطار می­ توان به وجود امنیت بالا نسبت به سایر وسایل نقلیه، کاهش چشمگیر هزینه ­های سفر، نداشتن مشکل ترافیک، دارا بودن شرایط پذیرایی، خواب و استراحت، وجود سرویس بهداشتی، مشخص بودن مسیر و نبود مشکل گم شدن در مسیر و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از قدیمی­ ترین ایستگاه­ های ریلی کشور می­باشد که زمان ساخت آن به قبل از جنگ جهانی دوم باز می­گردد. این ایستگاه یکی از ۲۰ اثر بی­نظیر ساخته شده بعد از جنگ جهانی دوم در ایران و از مجهزترین ایستگاه­های ریلی کشور است. از ایستگاه راه‌آهن مشهد تا ایستگاه راه ­آهن تهران مسیر ریلی ۹۲۶ کیلومتری به همراه نزدیک به 3 هزار پل شامل 80 پل بزرگ قرار گرفته است. قطارهای پرسرعت توربوترن، برای اولین بار در این مسیر به شکل دو لاین رفت و برگشت مجزا شروع به کار کردند. راه­ آهن مشهد- تهران بر خلاف جاده آن موازی با رشته ­کوه بینالود و از نزدیکی شهر اسفراین عبور می­کند. راه ­آهن مشهد دو ایستگاه باری و مسافری دارد و ۷ خط مسافری و چند ترمینال باری و گمرکی دارد.

تاریخچه

در اوایل قرن چهارده خورشیدی، با اتمام راه ­آهن جنوب به شمال، عملیات ساخت راه ­آهن تهران به مشهد با همکاری آلمانی­ ها آغاز گردید. موعد افتتاح آن سال 1321 خورشیدی عنوان شده بود اما به دلیل شدت جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط انگلستان و شوروی در سال 1320 به طور موقت عملیات ساخت آن متوقف شد. پس از آن به واسطه مشکلات مالی دولت، عملیات به کندی پیش رفت تا اینکه در سال 1355 خورشیدی ساخت راه ­آهن تهران- مشهد به پایان رسید. این ایستگاه تا پیش از گسترش ایستگاه راه‌آهن تهران بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن کشور شناخته می­شد.

ایستگاه نادرشاه (یک ایستگاه قبل از ایستگاه راه‌آهن مشهد) جهت ارادت زائرین به امام رضا، بر روی پلی مشرف به حرم ساخته شد. این پل بعدها و در دوران جمهوری اسلامی به پل سلام تغییر نام داد.

ساختمان ایستگاه راه‌آهن مشهد

ساختمان ایستگاه راه ­آهن با زیربنای تقریبی 12 هزار متر مربع توسط حیدر غیایی، معمار ایرانی با همراهی عبدالعزیز فرمانیان، محسن فروغی و معمار فرانسوی، فرناند پویون، به شکل بال‌های فروهر و با الگوگیری از معماری اشکانی تیسفون و ایوان مدائن طراحی گردید. این ساختمان یکی از بی­نظیرترین بناهای معماری معاصر شهر مشهد محسوب می­شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. همچنین ایستگاه راه­ آهن رشت با اقتباس از معماری ایستگاه راه‌آهن مشهد، توسط مهندسین مشاور سینام و با معماری طرح مهندس هانی قدسی بازطراحی و ساخته شده است.

میدان راه ­آهن مشهد و المان آن

تا پیش از ساخت ایستگاه مترو شهری مشهد در نزدیکی میدان راه ­آهن، بلوار راه­ آهن مشهد یکی از دروازه‌های شهر و از سرسبزترین و زیباترین بخش­های شهر به حساب می­ آمد که با شروع عملیات ساخت ایستگاه مترو شهری، پایانه­ های مسافربری اتوبوس و تاکسی و افزایش ترافیک، از زیبایی­ های آن کاسته شد.

شهر مشهد در گذشته پایتخت حکومت نادر شاه افشار بوده و آرامگاه این شاه کشورگشا نیز در همین شهر واقع شده است. المان واقع در میدان راه ­آهن که نزدیک به ایستگاه راه‌آهن مشهد قرار دارد با الهام از طرح کلاه افشاریان و تاج نادرشاه ساخته شد و زیبایی خاصی به ساختمان فوق­ العاده ایستگاه راه ­آهن می­بخشد.

همچنین پیرامون این المان تندیس­های ساخت حسن ارژنگ نژاد از مفاخر اشکانی، افشاری و سامانی قرار گرفته است. با طرح احیای میدان راه‌آهن، در پایه المان میدان راه­ آهن، کاربری گالری و نمایشگاه آثار هنری ایجاد شد.

امكانات و تسهیلات ايستگاه راه آهن مشهد

در ایستگاه راه‌آهن مشهد امکانات و تسهیلات ویژه ­ای برای بازدیدکنندگان مشهد و مسافران تدارک دیده شده است. از جمله این امکانات می­توان به دفاتر راهنمای گردشگری و خرید بلیت، تلفن همگانی، باجه­ های اينترنت، فروشگاه، انبار توشه، پارکینگ، نمازخانه، سرويس بهداشتی و دستگاه خودپرداز اشاره کرد.

دسترسی به سطح شهر

ایستگاه راه‌آهن مشهد در بخش شمالی شهر مشهد و در فاصله دو کیلومتری حرم امام رضا واقع شده و می­توان به سادگی با استفاده از اتوبوس­های تندرو، تاکسی و مترو خود را به جاهای دیگر شهر رساند. لازم به ذکر است خطوط اتوبوسرانی 83، 79 و 29 در ایستگاه راه آهن مشهد قرار گرفته­ اند.

مسيرهای پر سفر راه­ آهن مشهد

مشهد به تهران در مدت زمان: 10 تا 11 ساعت

ايستگاه­های مسير: مشهد، نيشابور، نقاب، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، تهران

مشهد به تبريز در مدت زمان: 24 ساعت

ايستگاه­های مسير: مشهد، نيشابور، شاهرود، سمنان، تهران، كرج، هشتگرد، قزوين، زنجان، ميانه، مراغه، تبريز

مسير مشهد به ساری (1) در مدت زمان: 15 ساعت

ايستگاه­های مسير: مشهد، فريمان، كاشمر، نيشابور، سبزوار، جوين، اسفراين، شاهرود، دامغان، سمنان،گرمسار، فيروزكوه، پل سفيد، قائم شهر، ساری

مسير مشهد به ساری (2) در مدت زمان: 14 ساعت

ايستگاه­های مسير : مشهد، قوچان، شيروان، بجنورد، آزادشهر، علي آباد كتول،گرگان، بهشهر، ساری

 همچنین قطارهایی از این ایستگاه به شهرهای بندرعباس، یزد، شیراز، اراک، اصفهان، کرمان، همدان و رشت تردد دارند.

آدرس راه­ آهن مشهد

ایستگاه راه‌آهن مشهد در میدان راه ­آهن واقع در بلوار کشوری مشهد قرار گرفته است و می­توان با استفاده از مترو، تاکسی و اتوبوس به این ایستگاه رسید.

مرکز تلفن راه آهن‏: 32224681-051 و 9-32224682-051

سامانه پیامکی روابط عمومی: ‏۳۰۰۰۱۳۴۵

آدرس: بلوار شهید کشوری، میدان راه­ آهن، ایستگاه راه ­آهن مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *