سواد گردشگری

آموزش «سواد گردشگری» باید از داخل وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شود

اگر چارت سازمانی وزارتخانه میراث‌فرهنگی دچار تغییر نشود و معاونت آموزشی همچنان به کار خود ادامه دهد، «سواد گردشگری» می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جابری کارشناس رسانه و گردشگری در یادداشتی که آن را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد نوشت: آموزش اساس و زیربنای هر تغییر و تحول مثبتی است و برای توسعه پایدار و فراگیر گردشگری چاره‌ای جز شروع آموزش و فرهنگ‌سازی گسترده و عمومی «سواد گردشگری» نداریم.

متأسفانه روزی نیست که با خبری از تخریب و نابودی آثار تاریخی سپری نشود و در این بین سهم مسئولان کم‌اطلاع و برخی از مردم ناآگاه بیش از سایرین است که با اندکی آموزش و اطلاع‌رسانی می‌توان جلوی بسیاری از تخریب‌ها و آسیب‌ها را گرفت.

نبود آموزش‌ها و مهارت‌های مربوط به گردشگری در مدارس، عدم وجود برنامه‌های تلویزیونی در زمینه گردشگری مسئولانه، سیاست‌های چندگانه در زمینه گردشگری، وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و ده‌ها مورد دیگر باعث شده میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست آسیب‌های جدی و غیر قابل جبران ببینند و عزم و اراده‌ای از سوی هیچ مرجعی برای توقف این روند خطرناک و غلط دیده نمی‌شود!

نبود آموزش‌های اصولی و زیربنایی باعث شده کسانی که در مسند ریاست قرار می‌گیرند فاقد دانش، تجربه و مهارت لازم برای پیشرفت و توسعه گردشگری باشند و اقدامات آنان در نهایت منجر به افزوده شدن مشکلی بر مشکلات قبلی و سبب از بین رفتن تلاش‌های دلسوزان و حامیان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست هم می‌شود!

اگر چارت سازمانی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دچار تغییر نشود و معاونت آموزشی همچنان به کار خود ادامه دهد، «سواد گردشگری» می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه تبدیل شود تا هم به آموزش و تربیت مدیران خود و همچنین آموزش عمومی و همگانی مردم و جامعه بپردازد که در این صورت گام بزرگی را در راه نجات آثار تاریخی، محیط‌زیست و توسعه پایدار و فراگیر گردشگری برداشته است.

اگر مدیران و مسئولان وزارتخانه گردشگری گوش و چشم خود را بر نارسایی‌ها و انتقادها نبندند و خواهان پیشرفت کشور در این شرایط سخت و دشوار باشند، با کمک انجمن‌ها، فعالان و خبرنگاران این حوزه می‌توان روزهای خوب و خوشی را برای گردشگری ایران عزیزمان رقم زد.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *