پاسارگاد

گزارش ایرنا از روز هفتم آبان ۱۴۰۰ در پاسارگاد

شهرستان پاسارگاد در استان فارس که میراث جهانی پاسارگاد را در خود جای داده است، هفتم آبان ۱۴۰۰ روز آرام و به دور از حاشیه‌ای را پشت سر گذاشت.

این مجموعه تاریخی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

میراث جهانی پاسارگاد در برگیرنده اماکنی تاریخی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.

برخی جریانات خارجی از سال ۱۳۸۷ تلاش کردند با تاریخ سازی جعلی هفتم آبان را که در برخی کتب تاریخی همزمان با سالروز فتح بابِل توسط کوروش پادشاه هخامنشی است را روز تولد وی نامیده و به همین بهانه فراخوان هایی برای شکل دهی تجمعات غیر قانونی را صادر کنند.

در حالی که این تاریخ سازی به نام کوروش توسط برخی مورخین‌ ساختگی دانسته شده که با اهدافی بی ارتباطات با تاریخ ایران قلمداد می‌ گردد.

این در حالیست که این روز در تقویم ملی و همچنین در تقویم یونسکو ثبت نشده است.

در سال ۱۳۹۵، فراخوان معاندین برای تجمع به این مناسبت در پاسارگاد با حاشیه‌های بسیار همراه بود که علاوه بر آسیب جدی به این مجموعه تاریخی، ظرفیت‌های فرهنگی این مجموعه را نیز درگیر حاشیه کرد.

این همه در حالیست که دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی  توجه ویژه‌ای به مرمت بازسازی و احیای مجموعه تاریخی پاسارگاد داشته اند و در سال ٨۴ این بنا به ثبت جهانی یونسکو رسید.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان فارس به عنوان نماینده رئیس‌جمهوری  به شهرستان پاسارگاد سفر کرده و پای حرف دل مردم این منطقه نشست.

این بازدید همزمان با سفر رئیس جمهور به بنای تاریخی تخت جمشید صورت گرفت.

در همان روز عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز بازدیدی از میراث جهانی پاسارگاد داشت و از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه گردشگری این منطقه سخن گفت.

در سخنان ضرغامی در این بازدید که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت،‌ آمده است: «پاسارگاد نمادی از مدنیت است، بنابراین پاسارگاد متعلق به شخصیت جهانی کوروش است صرف‌نظر از اینکه در اینجا دفن شده یا نشده آنچه مهم است احترام به شخصیتی است که متعلق به ایرانیان است.»

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «در تحقیقاتی که انجام دادم شخصیت اسکندر در هالیوود نمی‌تواند ذوالقرنین باشد، کوروش شاید اولین کسی است که تلاش کرد ازنظر قدمت تاریخی اقوام و قبیله‌ها را به وحدت برساند.»

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «تاریخ ایرانیان قدمت هفت هزارساله و بیشتر دارد یک نقطه برجسته تاریخ اقدامات کوروش است، مدنیت پاسارگاد که هویت پدران ماست ارزشمند است.»

ضرغامی اضافه کرد: «آثار باقی‌مانده نشانه‌های رفتار و عبرت مردم است البته دشمنان با بهانه‌هایی می‌خواهند دوقطبی راه بیندازند باید وحدت را مورد توجه قرار دهیم.»

سخنان وزیر میراث‌فرهنگی مبنی بر تاریخ هفت هزار ساله ایران، یادآوری به افرادی بود که تاریخ تمدنی ابن سرزمین را به ۲ هزار و ۵۰۰ سال محدود می‌کنند و حال آنکه این مقطع، بخشی از شکوه تمدنی ایران را بازگو می‌کند و نه همه آن را.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *