گل‌گل

«گل‌گل» ؛ یادگاری از دوران آشور

یکی از آثار تاریخی و گردشگری استان ایلام سنگ نوشته «گل‌گل» ملکشاهی است که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ سال قدمت دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» باستان‌شناس ایلامی در خصوص این سنگ نوشته به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این اثر بر روی صخره‌های حاشیه‌ی شمال رودخانه «گل‌گل» در شهرستان ملکشاهی از دوران آشوری بر جای مانده است، این اثر در هشت کیلومتری شهر ملکشاهی و بر روی دیوار صخره‌ای دره‌ی شمالی روستا حجاری شده است.

وی گفت: این سنگ نوشته به خط میخی و به زبان آشوری به ابعاد ۹۰ در ۱۳۵ سانتی‌متری به شکل مستطیل نقش شده و در وسط آن نقش پادشاه آشوری به صورت برجسته با شمشیر حمایل به ارتفاع ۱۳۵ سانتی متر قراردارد.

محمودیان اضافه کرد: بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد تمامی سطح کتیبه پس صاف کردن سطح آن به عمق سه سانتی متر و برجسته نشان دادن پیکره پادشاه با خطوط کنده کاری شده میخی شده‌اند. سطرها به وسیله‌ی یک خط افقی کنده از هم‌دیگر متمایز شده اند.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام نیز در خصوص ویژگی‌های این اثر تاریخی گفت: سنگ نوشته گل‌گل ملکشاهی در کنار روستای گل‌گل در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام بر روی دیواره‌ی کوهی حک شده است. و به دوران آشور بانی‌پال مربوط است و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ سال قدمت دارد.

وی اظهار کرد: بر روی سنگ نوشته، نقش برجسته‌ی یک سرباز آشوری با کلاه خود ، ماه و ستاره در بالای سر آن در حالی که پیکانی در دست دارد مشاهده می‌شود.

شنبه‌زاده گفت: در قسمت تحتانی این سنگنوشته چند جمله به خط میخی حک شده که علائم متن آن کشف و ترجمه شده است.

نقش برجسته گل گل ملکشاهی در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۸ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *