دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم

دره ستارگان واقع در جزیره قشم یک پدیده خاص و کم نظیر در دنیا محسوب می­شود که با قدمت نزدیک به دو میلیون سال (دوران سنوزوئیک) یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم به شمار می­آید. دره ستارگان واقع در روستای برکه خلف جزیره قشم، 22 کیلومتری جنوب غربی شهر قشم، به عنوان بخشى از ژئوپارک قشم- تنها ژئوپارک خاورمیانه- به ثبت یونسکو رسیده است. دره ستارگان در سال 1385 خورشیدی توسط مدیرعامل منطقه آزاد قشم، معاونت گردشگرى و همچنین کمک اهالى روستاى برکه خلف با ایجاد مسیر دسترسى به دره، ترمیم دره و ساخت امکانات رفاهى و بهداشتى جهت بازدید گردشگران افتتاح شد.

دیواره‌های بلند، مخروط‌ های نوک‌تیز و ستون‌های بسیار بزرگ به دلیل عوامل فرسایشی نظیر رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها در طی سالیان طولانی ایجاد شده است و در ستون­های این دره لایه و حفره‌هایی قرار گرفته که هوا به سادگی درون آن نفوذ می­کند. در زبان محلی به این مکان استاله کفته یا استار افتیده گفته می­شود که به ‌معنای ستاره افتاده تعبیر می­شود. دلیل این اصطلاح آنست که مردم بومی منطقه بر این باورند یک ستاره یا شهاب سنگ به این منطقه برخورد کرده و در نتیجه این برخورد دره ستارگان شکل گرفته است. کانی­های تشکیل دهنده این دره از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی هستند.

دیواره ­های دره با ارتفاعی بین ۷ تا ۱۰ مترى از کف دره، نمایی سخت به رنگ­های سفید تا خاکستری تیره دارند و لایه زیرین آن­ها با سختی بسیار کمتر در رنگ­های کرم تا خاکستری روشن می­باشند. همین امر موجب آن می­شود که لایه­ های زیرین سریعتر در معرض فرسایش قرار بگیرند اما در جاهایی که لایه رویی آن مقاومت سپر مانند خود را حفظ کرده است از فرسایش لایه زیرین جلوگیری می­کند. لایه‌ها بسیار شکننده و حساسند و هر لحظه امکان فروریختن ناگهانی آن‌ها وجود دارد؛ از همین جهت قدم زدن بر روی لایه­ ها می­تواند بسیار خطرناک باشد و آسیب غیرقابل جبران به این منطقه بسیار بی­ نظیر وارد شود.

حرکت تند و چرخشی سیلاب باران‌های فصلی در اطراف ستون‌ها و دیواره‌ها باعث ایجاد شکل مخروطی آن شده است. به ندرت در این دره باران شدید باریده می­شود اما پس از هر بارش می­توان تغییر شکل محسوسی در دره مشاهده کرد. در بخش هایی از دره همچون حفره­ ها، خاک سرخ رنگی وجود دارد که با یادآوری رنگ خاک سیاره مریخ به جذابیت دره افزوده است. تندیس های این دره شباهت زیادی به کلوت­های کویر لوت دارند. وجود صدف‌ها در لایه ­های بالای دیواره ­ها، گویای زیر آب بودن این دره در گذشته­ های بسیار دور است.

تماشای دره ستارگان قشم در شب با تداعی حالت کویر لذت خاصی دارد و در شب­های بدون ابر آن می­توان آسمانی پر ستاره را تماشا کرد.

فیلم اژدها وارد می‌شود که در دره ستارگان ساخته شده­ است. با موضوع باورهای مردم محلی قشم همراه با نمایش مراسم‌های بومی مردم قشم به داستان مدفون بودن یک موجود عجیب و غریب در زیر قبرستان این منطقه اشاره می­کند.

دره اجنه ستارگان در باور مردم محلی قشم

مردم محلی قشم معتقدند دره ستارگان محلی برای زندگی اجنه و ارواحی می­باشد که شب­ها در آن تردد دارند. به همین خاطر مردم بومی ورود گردشگران به این منطقه را در شب توصیه نمی­کنند. دلیل این باور، شنیدن صداهای عجیبی ا­ست که علت آن پیچش باد در حفره‌های دیواره ­­هاست.

گشت و گذار در دره ستارگان

در دره ستارگان که آرامش غیرقابل وصفی در آن وجود دارد، محلی برای عبور گردشگران با سنگ­ هایی در دو طرف یک راه خاکی ایجاد شده است. با گذر از این مسیر به دو صخره بزرگ می­رسیم که شبیه دروازه ­ای برای ورود به دره ستارگان است. در دیواره­ های این دره تندیس‌هایی طبیعی قرار گرفته ­اند که آدمی را به یاد اشکال فیل، تمساح، عقاب، جمجمه و غیره می­ اندازند. شکاف­های برخی از دیواره‌ها علیرغم نمای ظاهری ترسناک بسیار جذاب و دیدنی هستند. در ادامه این راه خاکی می­توان در بام دره ستارگان چشم ­اندازی زیبا از دره  را تماشا کرد که عکاسی از آن می­تواند خاطره­ ای به یاد ماندنی را ثبت کند.

غرفه کوچک صنایع دستی نیز در مجموعه گردشگری دره ستارگان قرار دارد و آثار هنری زیبایی از جنس صدف، گوش‌ماهی و غیره به گردشگران ارائه می­ کند. این صنایع هنری از تولیدات مردم جزیره قشم می­باشند. همچنین یک موزه با عنوان موزه سنگ در این مجموعه قرار گرفته که ۴۸ نمونه از سنگ­ ها، کانی­ ها و فسیل­­ های جزایر هنگام، هرمز و لارک را به نمایش می گذارد.

روستای برکه خلف که ‌عنوان تمیزترین روستای ایران را به خود اختصاص داده است در نزدیکی دره ستارگان قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. زنان روستا هرروز عصر اطراف خانه خود و هفته ­ای یک یا دو نوبت معابر روستا را تمیز می­کنند. سازمان جهانی یونسکو این روستا را با هدف روستای مقصد گردشگری معرفی کرده است. لباس‌های دست­ دوز سنتی و رنگارنگ این روستا علاوه بر امکان خرید، قابلیت اجاره کردن جهت عکاسی را دارند. همچنین تزئینات حنا روی بدن توسط بانوان هنرمند و شترسواری از دیگر جاذبه­ های این منطقه هستند. از دیگر دیدنی های این مسیر می توان به دره تندیس‌ها، تنگه چاه­کوه، گنبد نمکی نمکدان، قلعه پرتغالی‌ها، ژئوپارک قشم، جنگل‌های حرا، بام قشم و پارک کروکودیل اشاره نمود.

نحوه دسترسی و زمان بازدید

دره ستارگان در جنوب غربی شهر قشم واقع شده و برای رسیدن به آن می­بایست با خودرو از جاده ساحلی قشم به سمت جنوب غرب حرکت کرد. پس از طی مسافت 22 کیلومتری و گذر از غارهای خوربس و ساحلی طلایی به روستای برکه خلف و دره ستارگان می­رسیم. به دلیل فاصله زیاد دره ستارگان و نبود تسهیلات اقامتی نه چندان مطرح در آن منطقه، جهت اقامت باید  پس از بازدید دره ستارگان به قشم بازگشت. برای اقامت و عکاسی شبانه در دره ستارگان نیاز به دریافت مجوز از حراست دره می­باشد. بازدید از دره ستارگان حداقل یک ساعت به طول می ­انجامد و شامل ورودیه است. این مکان از ساعت 8 تا 19 در نیمه اول سال و 8 تا 20 در نیمه دوم سال پذیرای گردشگران می­باشد. با توجه به قرارگیری دره ستارگان و جزیره قشم در منطقه­ ای گرمسیری، فصول پاییز و زمستان، بهترین زمان بازدید از این منطقه هستند. همچنین ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز هوای جزیره تا حدودی معتدل است.

جهت اطلاع بیشتر از زمان بازدید و میزان ورودیه دره ستارگان می­توان با شماره تلفن ژئو پارک قشم 07635242282 تماس گرفت.

 

آدرس: جزیره قشم، 22 کیلومتری جنوب غرب شهر قشم، ۵ کیلومتری روستای برکه خلف

همچنین امکان رسیدن به روستای برکه خلف از شهر درگهان و مسیر جاده رمچاه نیز وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *