غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

تنها گنبد نمکی جزیره قشم و غار نمکدان آن، از مهم­ترین ژئوسایت­ های ژئوپارک قشم و همچنین از مطرح­ ترین جاذبه­ های جزیره قشم می­باشند که به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده است. غار نمکدان قشم با قدمت 570 میلیون سال(دوره کامبرین) در جنوب غرب جزیره قشم واقع شده و با 6600 متر طول، پس از غار نمکی اسرائیل طولانی ­ترین غار نمکی دنیا محسوب می­شود. از این غار با عناوین غار نمکی قشم و غار سه مرد برهنه نیز یاد می­شود و در میان مردم بومی منطقه به غار کانی شهرت دارد که دلیل آن قرارگیری غار در کنار روستای کانی است. این غار سال 1998 میلادی با تلاش زمین شناسی از کشور چک و همراهی دانشگاه شیراز کشف شد و عملیات اکتشافات بیشتر آن تا به امروز ادامه دارد. غار نمکدان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم است.

این غار درون کوهی با ارتفاع 237 متر از سطح دریا واقع شده است. رگه­ های سفیدرنگ نمکی متعددی بر روی این کوه خودنمایی می­کنند که عمر هر لایه‌ نمکی نفیس به ده‌ها هزار سال می رسد. درون غار نیز قندیل­ های مرمری و بلوری به چشم می­خورد. به دلیل رطوبت بالای هوای جزیره و ورود آب به غار نمکدان، پس از چکیده شدن آب نمک اشباع شده، قندیل­های نمکی زیبایی بر جای می­مانند. قندیل های نمکی زیبای غار نمکدان از چکیدن آب نمک اشباع شده ایجاد می شود که حاصل رطوبت بالای جزیره و ورود آب به درون غار است.

درون غار چندین تالار کوچک و بزرگ و کاملا تاریک وجود دارد که برای دیدن بلورهای نمکی استلاکتیت آن­ها می­بایست چراغ قوه پر نور به همراه داشت. در کف غار، جریان آب نمک زیرزمینی قابل مشاهده است. این جریان به صورت مداوم وجود دارد و به سمت خارج غار هدایت می­شود. یک حوضچه نمکی سفید رنگ با بستری از گِل اخرا یا همان خاک نسوز نیز به دلیل خروج این آب­ها در ورودی غار شکل گرفته است. نمک­های غار از ترکیبات منیزیمی تشکیل شده ­اند و رسوبات منطقه حاوی اکسیدهای آهن نظیر هماتیت هستند.

نمک­های غار نمکدان مصارف درمانی و پزشکی دارند. تنفس در فضای درون غار، می­تواند حساسیت و آسم را تسکین ‌دهد. درون غار حشرات ریز و خفاش­­ها زندگی­ می­کنند و مکان مناسبی برای عکاسی­ های حرفه­ ای می­باشد.

فاصله غار نمکدان از شهر قشم 90 کیلومتر و تا ساحل دریا 2 کیلومتر می­باشد. یک جاده شوسه تقریبا مناسب، با طول 23 کیلومتر مسیر جاده ساحلی را به غار نمکدان می­رساند. بازدید از غار چیزی حدود دو تا سه ساعت زمان می­برد و می­بایست قسمتی از مسیر را پیاده روی کرد.

به دلیل گرما و رطوبت بالای جزیره قشم فصل­های پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از غار دیدنی نمکدان می­باشند.

این غار در سال 1390 خورشیدی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *