دره تندیس ها قشم

دره تندیس ها

دره تندیس ها در فاصله 72 کیلومتری غرب شهر قشم، در قسمت جنوبی جنگل­های حرا، پنج کیلومتری ساحل جنوبی و بعد از روستای برکه خلف جزیره قشم واقع شده است. این دره یکی از ­سایت­ های زیر مجموعه ژئوپارک بین­ المللی قشم می­باشد و دلیل نام­گذاری آن نماهایی از اشکال گوناگون طبیعی در اندازه­ های مختلف می­باشد.

آنچه امروزه از دره تندیس ها شاهدیم اشکال غول ­آسای طبیعی است که بر اثر فرسایش ­های آبی و بادی، طی سالیان زیاد در دشت مرتفع قشم ایجاد شده ­اند. این دشت که به بام قشم متصل است در گذشته­ های بسیار دور بستر دریا بوده و بقایای ماهیان، نرم ­تنان و آبزیان دیگری همچون صدف ­های دو کفه – که در دره­­ تندیس­ها به وفور یافت می­شوند- حکایت­گر حال و روز جزیره قشم در آن ایام هستند. دره تندیس‌های قشم بسیار شبیه به دره ستارگان است اما وسعت آن بیشتر و تراکم اشکال طبیعی آن کمتر از دره ستارگان می‌باشد. همچنین این دره شباهت خاصی به شهر باستانی کاپادوکیا در ترکیه دارد. دومین غار بزرگ نمکی دنیا با عنوان غار نمکدان قشم نیز در این دره جای خوش کرده است.

دره تندیس ­ها که با نام دره مجسمه ­ها نیز شناخته می­شود سطحی گِلی دارد و با ترک­های گِلی پوشیده شده است. ساختار تندیس­ های طبیعی این دره به گونه ­ایست که اشکال حیواناتی نظیر سر گوسفند، مرغ و خروس اژدها و غیره را بسته به قدرت تخیل در ذهن تداعی می­کنند و آدمی را به این فکر می­ اندازند که کسی با تیشه آن­ها را دل کوه تراشیده باشد. ماسه ­های نقره­ ای و درخشان در کف دره به چشم می­خورند. یک پرتگاه چهل متری در انتهای دره قرار دارد که چشم ­انداز زیبایی از آب­های نیلگون خلیج ­فارس را می­توان از بالای آن تماشا کرد.

زمان مناسب بازدید

بهترین زمان سفر به جزیره قشم و تماشای دره تندیس ­ها، از آغاز فصل پاییز تا نیمه­ های فصل زمستان است.

تماشای دره نیازمند پیاده ­روی طولانی می­باشد و منطقه قشم دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب! پس بهتر است در ایام گرم سال به این منطقه سفر نشود. کفش و لباس مناسب، آب آشامیدنی، کلاه و کرم ضد آفتاب را باید به همراه داشت. همچنین در روزهای بارانی و پس از آن زمین­های این منطقه بسیار چسبنده و باتلاق گونه می­شوند و بایستی احتیاطات لازم صورت بگیرد.

 آدرس : استان هرمزگان، جزیره قشم، بخش جنوبی جنگل حرا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *