شهر بندری درگهان

شهر بندری درگهان

شهر بندری درگهان که از سال 1385 خورشیدی با عنوان شهر درگهان شناخته می­شود، یکی از شهرهای استان هرمزگان می باشد که در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد. جمعیت درگهان مطابق سرشماری سال 1395 بالغ بر 14.525 نفر بوده است. شهر بندری درگهان در ارتفاع 25 متری از سطح دریا واقع شده و از توابع شهرستان قشم محسوب می­شود. این شهر در بین راه بندر لافت تا شهر قشم، در فاصله حدود 20 کیلومتری شهر قشم قرار دارد.

بعد از شهرستان قشم، مهمترین شهر جزیره قشم، درگهان است که به قطب عمده­ فروشی کیف، کفش و پوشاک جنوب کشور معروف است. این شهر بندری کوچک یک میدان اصلی با نام درگهان و چند خیابان اصلی با نام ناخدا و جاشو دارد. از مهمترین ویژگی گردشگری این شهر می­توان به اسکله قدیمی و مجتمع‌های تجاری آن اشاره نمود.

گردشگرانی که به جزیره قشم سفر می­کنند می­بایست یک روز کامل را برای بازدید از بازارها و مجتمع ­های تجاری شهر درگهان در نظر داشته باشند. این شهر مملو از اجناس و کالاهایی است که با قیمت­ هایی کمتر از سایر شهرها، قابل خریداری به صورت خرده و عمده هستند. شهر دیدنی درگهان یک بازار بزرگ دارد و چندین بازار و مرکز خرید که با فاصله اندکی از یکدیگر قرار گرفته اند، زیرمجموعه این بازار بزرگ هستند. فعالیت بیشتر مراکز خرید شهر درگهان در زمینه پوشاک و لوازم آرایشی به صورت عمده است.

از سوی دیگر در کنار بازارها و مراکز خرید می­توان از کافی­ شاپ­ ها و رستوران­ های حاشیه بازارها بهره جست و علاوه بر استراحت، غذا‌های دریایی و محلی را نیز تجربه کرد. در کنار بازارها، روستای دیدنی درگهان و سواحل خلیج فارس جای خوش کرده ­اند.

بیشتر بازارهای درگهان از ساعت 8 تا 16 پذیرای گردشگران و خریداران هستند. نور کافی، سیستم تهویه، به کار بردن مصالح بومی از جمله مواردی هستند که در بازارهای درگهان می­توان به آن­ها اشاره کرد.

بازار بزرگ درگهان

با استفاده از تاکسی­ های فعال درون شهر و طی فاصله ­ای 20 دقیقه­ ای می توان از شهر قشم به بازارهای درگهان رسید. مهمترین فضاهای دیدنی شهر درگهان مراکز خرید آن هستند که نزدیک بندر قدیمی و ساحل واقع شده ­اند. این مراکز خرید چسبیده به هم هستند و برای رفتن از یک بازار به بازار دیگر نیاز به استفاده از تاکسی نیست. در این بازارها انواع مختلف پوشاک، خوراکی، لوازم خانگی و غیره به صورت عمده قابل خریداری است. البته علاوه بر خرید عمده، خرید جز­ئی و تکی نیز امکان­ پذیر است.

قیمت کالاهای بازارهای درگهان با بازارهای دیگر شهرها به طور محسوسی تفاوت دارد و ارزان­تر است. به همین خاطر پیشنهاد می­ شود خریدهای خود را از این بازارها انجام دهید.

از مطرح‌ترین بازارهای درگهان می‌توان به بازارهای دریا، دو دلفین، نور، مروارید، اطلس، پرشین گلف، زمرد، نخل، ایران زمین، صدف، بازار قدیم و بازار چینی­ ها اشاره کرد. با گشت و گذار در بازار چینی­ های درگهان تجربه متفاوتی از بازارگردی به دست خواهید آورد. در ادامه به معرفی تعدادی از بازارهای شهر درگهان می پردازیم.

بازار دریا

بازار دریا یکی از بزرگ­ترین مراکز خرید قدیمی در شهر درگهان است و در دو طبقه پذیرای گردشگران می­باشد. این بازار 1530 واحد تجاری دارد و انواع پوشاک، لوازم آرایشی و لوازم خانگی را می­توان از آن تهیه کرد. در طبقه دوم بازار دریا یک هتل سه ستاره به نام “سینگو” با 65 اتاق قرار دارد. یک رستوران با غذاهای دلچسب دریایی نیز در این بازار وجود دارد.

فعالیت بازار هر روز از ساعت ۹ تا ۲۲ صورت می­گیرد و امکاناتی نظیر پارکینگ، پله­ برقی و تهویه هوای مطبوع را نیز داراست.

بازار قدیم

بازار قدیم نزدیک به بازار دریا قرار دارد و با راهروهای تو در تو از قدیمی­ ترین بازارهای شهر محسوب می­شود. این بازار در گذشته محل تهیه مایحتاج مردم بومی بود ولی امروزه انواع پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی را به وفور می­توان در آن یافت. بازار قدیم درگهان بیشتر جهت تهیه اجناس به صورت عمده است اما احتمال اینکه موفق به خرید تکی و جزئی شوید نیز وجود دارد.

بازار قدیم درگهان به طور معمول هر روز از ساعت ۸ تا ۱۶ پذیرای بازدیدکنندگان و خریداران می­باشد. گرچه در روزهای شلوغ سال، بازار تا ساعت 24 نیز فعال است.

مرکز خرید دو دلفین

در چند قدمی بازار قدیم یک بازار دو طبقه، نوساز و لوکس به نام “دو دلفین” واقع شده است. علاوه بر مغازه ­های شیک ارائه کننده انواع پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و گل و گیاه،  امکان پذیرایی از بازدیدکنندگان در رستوران و کافی ­شاپ این مرکز خرید نیز مهیاست.

این بازار با دارا بودن امکاناتی نظیر پارکینگ، پله­ برقی، آسانسورهای نفربر و باربری، سیستم اعلام حریق و تجهیزات تهویه مطبوع هوا لحظات خوبی را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می­ آورد. در بازار دو دلفین امکان خرید کالاها به صورت عمده‌ و تکی وجود دارد.

مجتمع تجاری تفریحی نور

مجتمع لوکس تجاری و تفریحی نور با یک پل هوایی به بازار دو دلفین متصل شده و مانند یک قسمت از مجتمعی دو قلو در کنار آن قرار گرفته است. انواع لوازم خانگی، لوازم آرایشی و وسایل دکوری لوکس را می­توان از این بازار تهیه کرد.

مرکز خرید مروارید

یکی از متنوع­ ترین مراکز خرید شهر درگهان مرکز خرید مروارید است که نزدیک به مجتمع تجاری دو دلفین قرار دارد. در این مرکز خرید انواع گوناگون پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین لوازم خانگی را می توان یافت. سرویس های بهداشتی و چند شعبه بانک از امکانات رفاهی این مرکز خرید جذاب و تماشایی می­باشند.

مجتمع تجاری ایران زمین

مجتمع تجاری دو طبقه ایران زمین واقع در شهر درگهان بعد از مرکز خرید دریا قرار گرفته و بیشتر محلی برای خرید لباس و لوازم ورزشی است. بانک، فست فود و یک رستوران با چشم ­اندازی زیبا نیز در طبقه دوم این مجتمع تجاری قرار دارد. مجتمع تجاری ایران زمین به طور معمول هر روز از ساعت ۹ تا 22 پذیرای گردشگران است.

مجتمع تجاری اطلس

معمولا در تمام بازار­های درگهان می­توان انواع مختلف اجناس را خریداری کرد. اما مجتمع تجاری اطلس بیشتر به عنوان بازار کیف و کفش و چمدان شناخته می­شود. قیمت و کیفیت کالاهای این بازار بسیار متنوع و متفاوت است.

مجتمع تجاری پرشین گلف

مجتمع تجاری پرشین گلف نزدیک به 120 واحد تجاری-اداری دارد. این مجتمع تجاری چند طبقه را بیشتر به عنوان بازار پوشاک، عطر و لوازم خانگی می­ شناسند. در آخرین طبقه مجتمع پرشین گلف، یک رستوران با چشم­اندازی رو به دریا قرار دارد. مجتمع تجاری پرشین گلف همچنین مجهز به هایپر مارکت است که انواع و اقسام سس ­ها و شکلات­ های خارجی را می­توان از این قسمت خریداری نمود.

مرکز خرید زمرد

بازار زمرد درگهان نزدیک به مرکز خرید دریا و در مرکز بازار چینی­ ها قرار دارد. این بازار به محلی برای تهیه مدل­ های متنوع شلوار با کیفیت­ های خوب به دو صورت عمده و خرده تبدیل شده است. بیشتر اجناس این مغازه ­ها شلوارهای جین هستند.

مرکز خرید نخل

در مرکز خرید نخل درگهان که چشم اندازی رو به دریا دارد می­توان همه مدل کالاهای مختلف را مشاهده و خریداری نمود. اما آنچه این مرکز خرید را از سایر مراکز خرید متفاوت کرده نوع معماری آن می­باشد که تلفیقی از معماری مدرن و سبک معماری سنتی جنوب کشور است. مرکز خرید نخل نزدیک به 200 واحد تجاری را در خود جای داده است و تقریبا هر نوع کالایی از جمله پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم جانبی موبایل و غیره در این بازار دیده می­شود. فعالیت مرکز خرید نخل به طور معمول از ساعت 8 تا 16 صورت می­گیرد. اما در روزهای شلوغ سال و ایام تعطیل مغازه ­های بازار نخل تا پاسی از شب به ارائه خدمت مشغول هستند.

مرکز خرید صدف

انواع مختلف پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین لوازم خانگی از بیشترین کالاهایی است که می­توان در مرکز خرید صدف خریداری نمود.

مرکز خرید نگین

مرکز خرید نگین نزدیک به مراکز خرید صدف و دو دلفین قرار دارد و با فعالیتی مشابه آن­ها، به ارائه انواع کالاها نظیر پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی می­پردازد.

 بازار چینی‌ها

از شهرهای قشم و درگهان به ‌عنوان ورودی اصلی واردات کالا یاد می­شود و اجناس وارد شده از چین را به وفور می­توان در بازارهای این شهرها مشاهده کرد. فروشندگان چینی نیز در این بازارها به وفور دیده می شوند. بیشتر فروشگاه‌های بازار چینی‌ها به ارائه محصولات شرق آسیا و انواع مختلف دکوراسیون‌های چینی پرداخته­ اند.

زمان مناسب سفر

به دلیل گرما و رطوبت بالای هوای جزیره قشم، نیمه دوم سال یعنی فصل­های پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به درگهان است. با این حال در فصل گرما به دلیل کاهش تعداد مسافران امکان خرید کالاها به قیمت ارزان­ تر وجود دارد.

مسیر دسترسی

از سه طریق زمینی، هوایی و دریایی می­توان به بازارهای متنوع درگهان رسید.

برای سفر زمینی به درگهان لازم است با خودرو شخصی یا اتوبوس به کمک لندینگ کرافت و از طریق بندرلافت به جزیره قشم وارد شویم. سپس با طی کردن اندک فاصله ­ای در جاده بندر لافت به شهر قشم، به شهر درگهان خواهیم رسید.

همچنین می­توان با استفاده از هواپیما وارد فرودگاه قشم که در مرکز جزیره واقع شده رسید و سپس با استفاده از تاکسی ­های مستقر در فرودگاه به شهر درگهان انتقال یافت.

امکان سفر دریایی از طریق اسکله ذاکری شهر قشم نیز وجود دارد. به این منظور با کمک شناورهای تندرو از بندرعباس به شهر قشم وارد می­شویم و سپس از تاکسی­ های مستقر در اسکله استفاده می­کنیم. با عبور از جاده ساحلی شمال قشم به سمت بندر لافت پس از طی فاصله 20 کیلومتری به شهر درگهان می­رسیم.

 

آدرس: جزیره قشم، ۲۰ کیلومتری غرب شهر قشم، بندر و بازار درگهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *