تخت‌جمشید

پردیس تخت‌جمشید جایگاه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کشور

ظرفیت‌های بی‌شماری برای رونق اقتصادی کشور به‌ویژه در تمام محوطه‌های میراث جهانی کشور وجود دارد اما ظرفیت اقتصادی تخت جمشید نه‌تنها بی‌شمار بلکه در مواردی بی‌نظیر است، به فعل درآوردن ظرفیت‌های اقتصادی تخت جمشید در سطح جامعه محلی، منطقه‌ای، ملّی و بین‌المللی قابل تحقق است اما در کنار ظرفیت ممتاز و ویژه میراث‌فرهنگی تختگاه تخت جمشید، دومین ظرفیت بزرگ تخت جمشید به فعل درآوردن اقتصاد هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کشور در این مجموعه میراث جهانی است.

در مکانی به فاصله یک‌صد متری تخت جمشید با ظرفیت ۵۰ غرفه در باغی بزرگ به مساحت ۱۰ هکتار که مزیّن به انواع درختان و گل‌هاست و آن پردیس یا بهشت تخت جمشید است.

در تختگاه تخت جمشید، نقوش پلکان‌های شمالی و شرقی آپادانای تخت جمشید همه نمایش هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی ایران دوره هخامنشی است.

در این پلکان‌ها بیشتر از یک‌صد نوع هنر سنّتی وصنایع هنری سرزمین ایران کهن به نمایش گذاشته است. محل کاخ بزرگ تالار تخت، کاخ صد ستون، محل نمایش آثار هنری روزگار هخامنشی بوده است. تمام ملل هخامنشی از هند تا آسیای مرکزی، از ترکیه امروز تا مصر باستان از محدوده ۱۲۴ ولایت هخامنشی در ۳۴ استان همه در رقابت هنری جشن آغاز سال نو خورشیدی بهترین هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی خود را به نمایش می‌گذاشتند.

درست بر اساس کارکرد تختگاه تخت جمشید صنایع‌دستی و هنرهای سنّتی ایران بزرگ در رقابت هنری به نمایش گذاشته می‌شد زیرا که داریوش بزرگ بر اساس درک فلسفه هنری میراث ایران باستان تخت جمشید را سمبولیک به‌عنوان نماد وحدت فرهنگی و نمایش هنرهای سنّتی ایران بزرگ بنا ساخت.

با این بنیان فرهنگی بود که در دوره هخامنشی نه‌تنها شرق بر غرب تسلط فرهنگی داشت بلکه ایران هخامنشی میراث دار فلسفه فرهنگ و هنر تا قرن‌ها در برابر اندیشه هلنیسم، یونان گرایی، رومانیسم در تاریخ تا به امروز باقی ماند. هنر و فرهنگ ایران بزرگ در ساختار اجتماعی جامعه ایرانی به عصر اسلامی رسید و امروز در ساختار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیازمند تمهید در اصالت بخشی به جریان تاریخی با پشتوانه چند هزارساله در همان بستر تاریخی خود برای معرفی، آموزش و عرضه به جامعه جهانی است.

بیش از ۵۰ غرفه ساخته‌شده با زیرساخت و امکانات مناسب در باغ پردیس تخت جمشید وجود دارد که سال‌هاست ظرفیت این غرفه‌ها مغفول مانده است، سال‌ها پیش، از بیت‌المال همین مملکت برای ساخت و ایجاد آن‌ها هزینه‌های فراوانی شد و امروز این مجموعه همانند صدها کاخ و قصر بجای مانده از دوره‌های گذشته در تهران، این چادرهای سران برای پویایی اقتصاد گردشگری کشور در کنار تختگاه تخت جمشید قابل بهره‌برداری است.

مکانی که در صورت مدیریت صحیح و تمهید هدفمند چنانچه در خدمت هنرهای سنّتی و صنایع‌دستی تمام استان‌های کشور قرار گیرد، می‌تواند نه‌تنها بازتاب هنری و فرهنگی همان جامعه ایران باستان دوره هخامنشی به نمایش گذاشته‌شده در پلکان‌های شرقی و شمالی آپادانای تخت جمشید باشد بلکه می‌تواند نمایشگاه بزرگ فرهنگ و هنرهای سنّتی سرتاسر تاریخ ایران در پیوند با جامعه ایران امروز قرار گیرد.

با این رویکرد، پردیس تخت جمشید به باغ هنرهای سنّتی جامعه تاریخی ایران معاصر تبدیل می‌شود و اهداف توسعه فرهنگی، احیای هنرهای سنّتی و حمایت از صنایع‌دستی ایران بزرگ در رقابت و عرصه بین‌المللی در خدمت جامعه گردشگری جهان قرار می‌گیرد. اهداف توسعه پایدار اقتصاد هنر در مهم‌ترین محوطه میراث جهانی جمهوری اسلامی ایران محقق می‌شود و معاشرت و تعامل هنرهای سنّتی کشور در رقابت هنری در این نمایشگاه دائمی به زایش‌های فرهنگی جدید و پویا دست می‌یابد.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *