شهر باستانی لارت

شهر باستانی لارت؛ در دامن دره‌ای رویایی

تنگه باستانی «لارت» در شهرستان بدره یکی از مناظر رویایی گردشگری در استان ایلام را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

تنگه باستانی «لارت» یکی از دیدنی‌های گردشگری بدره است که در ۲ کیلومتری جنوب شهرستان بدره قرار دارد. این تنگه در بخش ورودی خود حدود ۹۹۰ متر و در انتهای خود حدود ۱۵۰۰ از سطح دریا ارتفاع دارد. قسمت انتهای تنگه لارت به دامنه‌های کبیرکوه می‌رسد که آب و هوای مطبوع آن، منطقه لارت را به یکی از توریستی‌ترین مناطق ایلام تبدیل کرده است.

تنگه لارت در قسمت انتهای خود به دو بخش تنگه غربی و تنگه شرقی تقسیم می‌شود و در محل تلاقی آن‌ها تپه‌ای قرار دارد که از لحاظ باستانی دارای ارزش بسیار بالایی است.

تنگه باستانی لارت در سال ۱۳۱۰ با شماره ۸ در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

دکتر «حبیب الله محمودیان» ، باستان شناس ایلامی در خصوص بقایای به جا مانده از شهر باستانی لارت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهر باستانی لارت در پشته‌ی لارت در جنوب شهر بدره و در دامنه‌ی زیبای کبیرکوه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این شهر باستانی متعلق به دوران تاریخی است، تصریح کرد: دره باستانی «لارت» که در دو طرف دامنه لارت آثار پلکانی با سنگ‌های خشکه چین نسبتاً بزرگ ایجاد شده است، حجم سفال روی محوطه بسیار زیاد و در همه قسمت‌ها وجود دارد.آثار دو آسیاب در محدوده وسط محوطه باستانی و بر حاشیه شرقی و غربی دره و در مقابل یکدیگر قرار دارد.

محمودیان افزود: آسیاب شرقی مطابق سبک معماری بسیاری از آسیاب‌های آبی امروزی است اما آسیاب غربی به صورت پلکانی و با بهره‌گیری از سنگ و اندود گل و گچ به صورتی مستحکم ساخته شده است.

این استادیار دانشگاه در خصوص سنگ نوشته دره لارت نیز گفت: سنگ نوشته دره لارت بر روی قطعه سنگ بسیار بزرگی در مسیر جاده دره لارت به سمت بقعه معروف «پیرمحمد» از گذشته برجای مانده و متاسفانه به دلیل فرسایش خوانا نیست.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *