لزوم تعیین متولی برای گردشگری همدان
/0 دیدگاه /در اخبار گردشگری /توسط Shahrzad Dehghaniوی توضیح داد: در آن زمان اداره میراث فرهنگی همدان پتانسیلهایی که در این حوزه قابلیت بهرهبرداری و توسعه مالی داشت را احصاء و ارائه کرد، به علاوه در آن برهه زمانی در استانداری بحث گردشگری مطرح بود اما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده بود و وقتی این گزارش بیرون آمد معلوم شد پتانسیل زیادی مثل تپه هگمتانه و آرامگاههای بوعلی و باباطاهر وجود دارد که هزینههایشان انجام شده و نیازی به هزینه دوباره ندارند و پتانسیلی هستند که از آن بهرهبرداری نکردهایم.
برای توسعه استان میتوان روی گردشگری مانور داد
وی با اشاره به اینکه گردشگری سومین صنعت پردرآمد جهان و اولین صنعت کم هزینه و پردرآمد جهان است، گفت: پس از آن قرار شد دستگاههایی مثل شهرداری و شورای شهر و استانداری از گردشگری حمایت کنند.
گردشگری همدان وارد چرخه اقتصادی شده است
این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: این اتفاقات همزمان با شیوع کرونا بود و به دلیل اینکه در حوزه گردشگری نوپا بودیم و فعالان این حوزه هم تجربه کافی نداشتند نتوانستند طرح و برنامه خوبی ارائه کنند.
قسمتی از زیرساختهای گردشگری مهیا است
سوزنچی افزود: در نتیجه همدان به عنوان منطقهای با آب و هوای خوب شناخته شد و باعث شد هموطنان استانهای همجوار در همدان و روستاهای آن ویلا بخرند و قیمت مناطقی مانند زمینهای حیدره بالا رفت که به نوعی کسب درآمد محلی محسوب میشود.
از گردشگری خارجی سهم مشخصی نداریم
به گفته این راهنمای گردشگری، تمام این اتفاقات همزمان در یزد هم رخ داد اما چون یزدیها سنتیتر هستند به مسائل داخلی خود بیشتر اهمیت میدهند و همین باعث شد روی خانههای قدیمی خود سرمایهگذاری کرده و خانههای قدیمی را به هتل تبدیل کردند بنابراین در یک بازه ۱۰ ساله قیمت ساختمانهای بافت قدیمی یزد که بیارزشتر بود چند برابر قیمتهای ساختمانهای جدید شد.
مردم، فعالان و مسئولان نتوانستند نقش خود را ایفا کنند
به اعتقاد وی در حال حاضر توسعههای خرد و درشت انجام شده و مثل این است که کلی وقت گذاشتیم و یک جاده اساسی و حرفهای برای مسابقه فرمول یک ساختهایم و ۲۰ ماشین مسابقه هم تدارک دیدهایم اما هنوز یک راننده خوب نداریم که وارد جاده شود و حتی اگر راننده هم داشته باشیم ماشینهای دیگر نمیآیند با ما مسابقه بدهند.
سوزنچی بزرگترین چالش همدان را نداشتن سردمدار در حوزه گردشگری دانست و عنوان کرد: هیچ کسی گردشگری را تحویل نمیگیرد و اگر معاونت اول استاندار یا مشاور اقتصادی استاندار، متخصص بهرهبرداری حوزه گردشگری باشد طی دو سال میتوانیم علاوه بر اینکه صنعت و توسعه را پویا کنیم بناهای تاریخی را هم طوری حفظ کنیم که احتیاج به ارگانهای دولتی نداشته باشند.
چالش تخریب بناهای تاریخی در همدان به دلیل حساسیت مردم است
مدیران هنوز گردشگری را درک نکردند
مردم، دولتمردان را به خاطر کمکاری بازخواست کنند
به گفته وی، مردم حق دارند از کسب و کارهای کوچک خود سود کرده و از این طریق رشد کنند، علاوه بر این گردشگری همه را منتفع میکند و ماندگاری یک گردشگر در طول یک روز نفع بسیار زیادی برای شهر دارد و از کشاورز گرفته تا نانوا، مغازهدار، پارکبان جاذبههای تاریخی و تفریحی، فعالان صنایع دستی، شهرداری و… منتفع میشوند، به عبارت دیگر از دست و بال گردشگر برای شهر گهر میریزد.
سوزنچی ادامه داد: اگر گردشگر در هتل و اقامتگاه بومگردی اقامت کند این نفع بسیار بیشتر میشود، در یک اقامتگاه بومگردی با اقامت ۱۵ نفر میشود چرخه اقتصادی دو خانواده را فعال و جذاب کرد و زندگیشان متحول میشود و مهمترین حسنش این است که کارخانه نمیسازیم که هزینه تریلیاردی انجام بدهیم و پول فقط به حساب یک نفر برود و هزاران مشکل هم به وجود بیاید بلکه افراد در خانه خود زندگی میکنند و یک طبقه برای اقامت اجاره میدهند حال اگر گردشگر خارجی باشد سهم همدانیها در تمام این موارد به دلار پرداخت میشود.
استاندار میتواند گردشگری همدان را احیا کند
سوزنچی بیان کرد: به عنوان یک راهنمای تور در همدان از زمان ژوراسیک تا به حال حاضر بیش از ۱۱۰ آیتم گردشگری دارم که جذابیت زیادی دارند و تکراری هم نیستند، به عبارت دیگر جاذبههایی در همدان وجود دارد که همدانیها از آنها خبر ندارند.
وی در ادامه گریزی به یک خاطره زد و گفت: زمانی به عنوان تور لیدر پیشینه شیرسنگی را برای مسافران توضیح میدادم افراد مسن آن منطقه با تعجب نگاه میکردند و باور نمیکردند درباره محل زندگیشان صحبت میکنم آنها پس از فهمیدن تاریخچه این مکان، به اعتبار خود پی برده بودند و در اصل با یادآوری اعتباری که متعلق به خودشان بود احساس خوشایندی داشتند، این اتفاق در محله فهادان یزد نیز افتاد و این محله که جزء محلههای قدیمی شهر بود در حال حاضر جزء گرانترین محلههای یزد است.
ایسنا نوشت، این راهنمای گردشگری همچنین تأکید کرد: استاندار همدان به یک مشاور کاربلد که طرح و تست داده باشد نیاز دارد و انتظار داریم این مشاور یک متخصص باشد و گزارش کار از او وجود داشته باشد، همچنین او باید طرح و برنامهای داشته باشد که مردم جذب شوند با او مذاکره کنند. مدیر کل میراث فرهنگی همدان نیز باید متخصص، متبحر و متعهد باشد و بداند بهرهبرداری گردشگری چه معنایی دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.