فرش‌

فرهنگی که در میان تار و پودها نفس می‌کشد

فرش‌؛ تاریخی به بلندای فرهنگ دارد؛ فرهنگی که بخش اعظمی از زندگی مردمان را در تار و پود خود دارد؛ فرهنگی که شاید مردمانش از بین رفته باشند، اما هنوز نفس می‌کشد.

مردم خراسان جنوبی همواره حرف‌هایشان را با فرش می‌زنند؛ از زندگی روزمره و یا عاداتشان و تا فرهنگ‌ها و آداب و رسومشان در مراسمی چون عروسی و عزاداری و یا مهم‌ترین حوزه اشتغالشان در گذشته یعنی دامپروری.

به گزارش ایسنا، باغ جهانی اکبریه را که قدم می‌زنی انگار از درختان تاریخی و با قدمت 100 ساله و یا بیشتر آن بگذری، می‌رسی به بخش‌هایی به نام موزه؛ موزه‌های مختلفی که براساس دسته بندی قرا گرفته‌اند و به تو تاریخی بی بدیل را در آن زمینه می‌نمایانند.

موزه و نمایشگاه فرش، یکی از موزه‌های این مجموعه جهانی است. این نمایشگاه که بیشتر فرش‌های آن متعلق به دوره قاجار و یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است. فرش‌هایی با قدمت دوران قاجار و پهلوی در نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی نفس می‌کشند و گویای تاریخی سراسر فرهنگی هستند.

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی می‌گوید: فرش خراسان جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و شهر مود شهرستان سربیشه و درخش شهرستان درمیان خواستگاه و مراکز مهم قالیبافی در خراسان جنوبی هستند که حتی در جهان حرفی برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۴ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف معرفی این هنر ارزشمند و بومی و معرفی طرح‌های اصیل خراسان جنوبی در عمارت پهلوی مجموعه فرهنگی- تاریخی اکبریه بیرجند گشایش یافت.

رمضانی بیان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تعداد ۵۱ تخته فرش دستباف را که اکثراً متعلق به دوران قاجار و پهلوی هستند و برخی اختصاصاً برای حسینیه امام رضا(ع) بافته شده‌اند را در تفاهم نامه‌ای مشترک برای حفظ و نگهداری در شرایط بهتر و برداشتن گامی مؤثر برای مرمت فرش‌های آسیب دیده و نیز نمایش و معرفی کردن آن‌ها در «موزه فرش خراسان جنوبی» به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهدا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: در این نمایشگاه ۱۰ تخته فرش دستباف از مجموعه ۵۱ فرش دستباف اهدایی اداره کل اوقاف و امور خیریه که طرح‌های اصیل و بومی خراسان جنوبی از جمله ریزه ماهی، سعدی، گل فرنگ، بته، محرمات و لچک ترنج کف ساده را ارائه می‌دهند در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گرفته است.

رمضانی یادآور شد: فرش‌های این نمایشگاه عمدتاً مربوط به دوره قاجار و پهلوی و متعلق به یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است.

موزه باستان شناسی، موزه مردم شناسی، موزه مشاهیر، موزه خصوصی سکه، بازارچه صنایع دستی، حیاط اندرونی، نمایشگاه البسه محلی و موزه فرش واقع در میراث جهانی باغ جهانی اکبریه و همچنین باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بخش‌های مختلف باغ جهانی اکبریه بیرجند را تشکیل می‌دهند که اکنون با بازگشایی موزه‌ها می‌توانید از این قدمت و تاریخ، بازدیدی شکوهمند داشته باشید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *