شیدور

جزیره زیبای شیدور، جزیره‌ای همین‌حوالی زیباتر از مالدیو

در جزیره شیدور با ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصر به‌فردی روبه‌رو می‌شوید که کمتر تصویری از آن وجود دارد؛ از گونه‌های زیبای جانوری گرفته تا تصاویر چشم‌نواز طبیعی.

جزیره شیدور

همشهری- مجتبی یارزمان: در هر فصلی از سال و با توجه به شرایط آب‌وهوایی که در کشور وجود دارد مقصدهای سفر هم تغییر می‌کند. اگر در فصل بهار و تابستان به‌دنبال مکان‌هایی سرسبز و خنک برای فرار از گرمای آن هستید، برعکس آن در زمستان مقصد بیشتر سفرها شهرهای گرمسیری با هوایی معتدل و مطبوع خواهد بود. در این روزهای پاییزی که بیشتر شهرهای شمالی کشور با باران و برف دست و پنجه نرم می‌کنند، استان‌های جنوبی هوایی ایده‌آل و مطبوع دارند و چند روزی است که از گرمای طاقت‌فرسای تابستان جدا شده‌اند. حال اگر قصد سفر به جنوب کشور و استفاده از این هوای مطبوع پاییزی را دارید، سری به جزیره «شیدور» در استان هرمزگان بزنید. جزیره شیدور که در میان اهالی به «مارو» هم معروف است، در میان آب‌های خلیج‌فارس و در نزدیکی جزیره لاوان قرار گرفته است و نزدیک‌ترین ساحل‌ها به آن بندرمقام، بندر نخیلو و بندر جزه است.

مالدیو ایران

در این جزیره بسیار کوچک عناصر طبیعی شگرفی هم به چشم می‌خورد که برای دیدن هر کدام از این عناصر گاه ممکن است برنامه سفر مجزایی را تدارک ببینید. بسیاری از افراد هزینه‌های زیاد و مسافت‌های طولانی‌ای را به جان می‌خرند تا یکی از این زیبایی‌ها را ببینند و دقایقی را به آرامش بنشینند، درصورتی که بسیاری از آنها در جزیره کوچک شیدور وجود دارد و به‌واسطه همین شگفتی‌ها به این جزیره کوچک لقب «مالدیو ایران» را هم داده‌اند. ساحل شنی با ماسه‌های یک‌دست طلایی، آب زلال و شفاف با عمق بسیار کم، مرجان‌های طبیعی و دست نخورده که هر کدام به شکلی خاصی خودنمایی می‌کنند و بسیاری دیگر از این زیبایی‌های منحصر به‌فرد که لازمه لذت بردن از آنها سفر به جزیره زیبای شیدور است، در اینجا قابل مشاهده هستند.

جزیره‌شناسی

جزیره شیدور در فاصله بسیار کم از جزیره لاوان و در نزدیکی جزیره‌های هندورابی، کیش و بندرلنگه قرار گرفته است. وسعت کل جزیره در حدود یک کیلومترمربع است که بیشتر محیط آن را ساحل ماسه‌ای تشکیل می‌دهد و مابقی در احاطه صخره‌ها است. جزیره شیدور در سال ۱۳۶۶ توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست به‌عنوان مکانی مهم و تأثیرگذار در اکوسیستم منطقه به ثبت رسید و از آن پس تحت نظارت این سازمان است. از گونه‌های مهم جانوری که در این جزیره سکونت دارند می‌توان به عقاب‌های دریایی دم‌سفید، لاک‌پشت‌ها، ماهی‌ها و دلفین‌ها اشاره کرد. همچنین جزیره شیدور یکی از زیستگاه‌های مهم برای پرندگان مهاجر و آب‌سنگ‌های مرجانی به‌شمار می‌رود. از نکات جالب توجه در این جزیره وجود مارهای کوچک آبی و خاکی است که به‌گفته مردم منطقه از دلایل اصلی مسکونی نبودن این جزیره وجود همین مارهاست و اسم مارو هم از آن گرفته شده است.

مسیر رسیدن به مارو

سفری که درنظر گرفته‌اید کمی با سفرهای معمولتان متفاوت است؛ جزیره‌ای زیبا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد اما دورافتاده. این جزیره خالی از هرگونه امکانات بشری و سکونتی است و برای رفتن به آنجا حتماً باید از راهنما استفاده کنید. نزدیک‌ترین بندر در استان هرمزگان به شیدور بندر جزه است که خب همیشه امکانات مسافری برای رفتن به جزیره را ندارد، پس باید به بندر مقام بروید و از آنجا با راهنما و قایق‌های تندرو به سمت مارو حرکت کنید. بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه مسافرت آبی روی دریا شما به مارو می‌رسید و می‌توانید به‌راحتی در این جزیره کوچک به استراحت و گردش بپردازید. اگر هم تمایلی به سفر دریایی ندارید و می‌خواهید در زمانتان صرفه‌جویی کنید، از فرودگاه جزیره لاوان استفاده کنید و با هواپیما خودتان را به لاوان و سپس شیدور برسانید. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که تورهای گردشگری هم جدیداً برای این منطقه برقرار شده که با هماهنگی‌های مربوطه می‌توانید از امکانات آنها استفاده کنید.

زیبایی‌های شیدور

از مهم‌ترین مسافرانی که به‌طور مستمر علاقه به سفر به مکان‌های بکر و خاص دارند، عکاسان هستند. در این جزیره شما با ویژگی‌های زیست‌محیطی منحصر به‌فردی روبه‌رو می‌شوید که کمتر تصویری از آن وجود دارد؛ از گونه‌های زیبای جانوری گرفته تا تصاویر چشم‌نواز طبیعی. در طول روز و زمانی که روی شن‌های طلایی رنگ ساحل قدم می‌زنید مرجان‌هایی را می‌بینید که زیر آب برای ماهی‌های آکواریومی و رنگارنگ خوش رقصی می‌کنند و اگر هوس کنید که تنی به آب بزنید، می‌توانید مسافت طولانی‌ای را در آب قدم بزنید و همانطور که سطح آب پایین است به وضوح ماهی‌های کف آب و اطراف خودتان را ببینید. اگر هم خوش‌شانس باشید و در زمان مناسبی به این جزیره سفر کرده باشید، شاید کوچ پرندگان مهاجر را بتوانید به نظاره بنشینید یا در اطراف جزیره انواع دلفین‌ها و لاک‌پشت‌های زیبا و نادر در جهان را ببینید.

نکته‌های مهم در جزیره

تا همین چند سال قبل به‌دلیل ملاحظات محیط‌زیستی سفر به این مکان کاملاً ممنوع بود، اما چند وقتی هست که کم‌کم پای انسان‌هایی که علاقه به محیط‌های بکر و ناب دارند با رعایت الزامات محیطی به این نقطه هم باز شده. بنابراین برای رفتن به این جزیره زیبا باید چند نکته اساسی و مهم را در نظر بگیرید. جزیره شیدور خالی از سکنه است و هیچ انسانی در آن زندگی نمی‌کند، به همین دلیل نباید توقع هیچ‌گونه امکاناتی را داشته باشید.

برای بازدید از این جزیره و برای حفظ بافت جانوری و گیاهی آن حداکثر زمانی که در اختیارتان گذاشته می‌شود ۲ ساعت است و پس از آن باید این مکان را ترک کنید. پس زمانبندی کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را ببرید.

باتوجه به این که شیدور خالی از سکنه است پس دقت کنید که برای شب ماندن و کمپ زدن در آن حتماً نیاز به مجوز دارد که باید از سازمان محیط‌زیست گرفته شود. خوراکی‌های مورد نیازتان مثل آب و کمی غذا را حتماً همراه داشته باشید. اگر زباله‌ تولید کردید، حتماً با خودتان از جزیره خارج کنید.

نسبت به بافت گیاهی و جانوری‌ای که در این جزیره وجود دارد بسیار حساسیت به خرج بدهید تا آسیبی نبینند. از مرجان‌هایی که در آنجا رشد می‌کنند تا انواع ماهی‌ زینتی یا لاک‌پشت‌های پوزه عقابی که از نادرترین نمونه‌های موجود در کره زمین هستند. همه و همه این جانداران حیاتشان بسته به محیط این جزیره است.

در این جزیره مارهای سمی زیادی وجود دارد که برای فرار از گرما و آفتاب مستقیم زیر شن‌ها پنهان شده‌اند، پس مراقب باشید تا گزیده نشوید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *