سایکلوتوریست

حکایت سایکلوتوریستی که ۴۰ هزار نهال در ۷۰ کشور جهان کاشته است

سایکلوتوریست ایرانی گفت: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، معلم خوب می‌خواهد و اگر مسئولان اداره‌های ما یک روز در هفته را به صورت نمادین با دوچرخه به محل کار خود بروند، هزینه خاصی ندارد، اما پیام دوستی با طبیعت و محیط زیست را به همه مردم منتقل می‌کند.

کرامت عزیز زاده ننه کرانی در حاشیه نشست فعالان حفظ منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر مسئولان، فرصت‌های آموزش و آگاهی مردم را ایجاد کنند یک جامعه سالم و پاک خواهیم داشت که همه مردم خود را برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مسئول می‌دانند.

وی افزود: سفرهای دوچرخه‌سواری ما حرکتی به نفع نسل آینده است و تلاش می‌کنیم تا مشارکت زنان و کودکان در سراسر ایران و جهان را برای ترویج فرهنگ ورزش و دوچرخه‌سواری جلب کنیم.

این سایکلوتوریست ایرانی با اشاره به ضرورت دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی تصریح کرد: رکاب زدن مسافت ۲۰۰ کیلومتر در یک روز، راحت‌تر از مراجعه به اداره‌های مختلف و نامه‌نگاری برای دریافت مجوزهای قانونی است.

وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم شهرداری‌ و اداره منابع طبیعی در حاشیه هر شهر یک زمین را اختصاص دهند که مردم به یادبود تولد و مرگ عزیزان خود آنجا نهال بکارند که با این اقدام به طور قطع و یقین سرانه فضای سبز و جنگل‌کاری در کشور افزایش خواهد یافت.

این دوچرخه‌سوار سفیر صلح و سلامت گفت: مردم می‌تواند به جای سبزه سفره هفت‌سین، یک نهال مثل زیتون یا گل محمدی سبز کنند  و بعد از آیین‌های خاص عید نوروز در جشن سیزده بدر آن را در باغچه خانه یا فضای سبز شهر به یادگار بکارند.

وی افزود: در مرز اسپانیا و پرتغال یک فضایی هست که بعد از کاشت نهال تابلو در آنجا نصب شده و تاریخ کاشت و نام صاحب آن را روی آن می‌نویسند که این تابلو یک الگوی حفظ محیط زیست برای سایر شهروندان است.

عزیززاده تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته با چهار سفر ایران‌گردی و دو تور جهانگردی، به ۷۰ کشور جهان ، سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی سفر کرده و ۴۰  هزار نهال کاشته‌ام تا پرچم صلح و دوستی ایران برافراشته بماند.

این دوچرخه‌سوار سفیر صلح و سلامت، گفت: تاکنون با عنوان‌ها و شعارهای گوناگون ملی و انسانی همچون خلیج همیشه فارس، حفاظت از محیط زیست، حمایت از کودکان سرطانی، حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، حمایت از آبزیان دریای خزر ده‌ها هزار کیلومتر در ایران، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی رکاب زده‌ام.

عزیززاده افزود: آخرین سفر گردشگری خود را با شعار صلح و سلامتی از ششم مهر در گیلان آغاز کرده و پس از عبور از استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، کرمان، یزد، فارس، اصفهان، قم، تهران، البرز، قزوین و زنجان این سفر را در تبریز به پایان خواهم رساند.

همچنین رییس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل به ایسنا، گفت: حفاظت از منابع طبیعی به معنای ایجاد دیوارهای سیم‌خاردار نیست، بلکه رعایت الگوهای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی است که باید در سطح جامعه فرهنگ‌سازی شود.

سید مجتبی شریفیان اظهار کرد: این شهرستان ۶۱۰  هزار هکتار وسعت دارد که ۹۰ درصد آن بیابانی است که با وجود کویری بودن، خشکسالی و کاهش بارندگی با مشارکت شهروندان دوستدار منابع طبیعی، در زمینه‌ بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان در کشور موفق عمل کرده‌ایم.

وی افزود: جنگل‌های دست کاشت در آران و بیدگل ۱۲۰ هزار هکتار وسعت دارد که معادل ۶۰ درصد از جنگل‌های دست کاشت استان اصفهان و شش درصد کل ایران است، اما مشکل اساسی، قاچاق چوب و تخریب گونه‌های گیاهی است که مقابله با آن نیازمند همکاری مردم است.

رییس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل  تصریح کرد: از دوستداران طبیعت، درخواست داریم در سفرهای طبیعت‌گردی خود ضمن خودداری از تخریب گونه‌های گیاهی در مناطق بیابانی و کوهستانی، هرگونه تخریب، تصرف و خاک‌برداری در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ گزارش کنند.

شریفیان گفت: حفاظت از منابع طبیعی، اصل اجتناب‌ناپذیر است و با هدف توسعه جنگل‌های دست کاشت، مطابق قانون، آماده تحویل عرصه به شهرداری‌ها برای ایجاد پارک‌های جنگلی هستیم.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها  نقش اثربخشی در آگاهی بخشی جامعه برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست دارند و تلاش خبرگزاری‌ها برای تهیه گزارش و خبرهای حوزه منابع طبیعی قابل تحسین است.

به گزارش ایسنا، تیم سفیران صلح و سلامت با حضور کرامت عزیز زاده ننه کرانی و مهناز دهقان در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، اداره منابع طبیعی آران و بیدگل و مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد نهال زیتون کاشتند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *