جام جهانی

جام‌جهانی قطر، مهمانی پرسود همسایه

جام جهانی فوتبال به‌عنوان پربیننده‌ترین رویداد اختصاصی ورزشی غالباً در کشورهای بزرگ و در چند شهر آن‌ها برگزار شده است اما این بار قطر نسبت به میزبان‌های قبل وسعت محدودتر و امکان پذیرش گردشگر کمتری دارد. تخمین زده می‌شود این کشور فقط برای حدود ۱.۵ تا ۲میلیون بازدیدکننده ظرفیت ایجاد کند؛ در حالیکه جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه ۷.۷میلیون گردشگر را به این کشور آورد که ۲.۵میلیون نفر هم از مسافران جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ بیشتر بود.

لذا از زمان اعلام میزبانی قطر در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس فرصت را مغتنم دانستند و به راه‌اندازی کمپ‌های تمرینی برای تیم‌های راه‌یافته به این رویداد بزرگ مشغول شدند، چرا که برای شرکت کنندگان، آماده‌سازی تیم‌هایشان پیش از شروع مسابقات اهمیت زیادی دارد و با توجه به این‌که جام‌جهانی این‌بار برای اولین بار در فصل پاییز برگزار می‌شود، تیم‌ها باید در شرایط آب‌وهوایی نزدیک به قطر آماده‌سازی نهایی را انجام دهند.

حال سهم ما از انتخاب قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، استفاده از ظرفیت‌های کم‌نظیر کیش هم در زمینه اردوهای تیم‌های ورزشی و هم اسکان و ارائه سرویس‌های گردشگری به تماشاگران این جام است. برگ برنده ما بر رقابت بر سر جذب گردشگر، کم‌هزینه‌تر بودن اقامت و اسکان تیم‌ها و گردشگران نسبت به کشورهای همسایه است.

کیش علاوه بر اینکه از نظر آب و هوایی و اقلیمی بیشترین شباهت را به قطر دارد، در فاصله حدود نیم ساعت از مسیر هوایی و تنها چند ساعت از مسیر دریایی با قطر قرار گرفته است.

مدرن‌ترین و بهترین امکانات رفاهی و گردشگری شامل هتل‌های چهار و پنج ستاره و مجموعه‌های ورزشی و تفریحی که با توجه به توریستی بودن این منطقه در تمام طول سال فعالیت دارند، می‌توانند با تلاش منطقه آزاد کیش از طریق دیپلماسی و هماهنگی با برگزارکنندگان جام جهانی به کار گرفته شوند تا بتوانیم میزبان بخش بزرگتری از تماشاگران این تورنمنت جهانی از سرتاسر دنیا باشیم.

با فراهم کردن امکانات برای تیم‌های بزرگ جهان و مردم علاقه‌مندی که از سراسر دنیا برای تماشای جام‌جهانی راهی قطر می‌شوند، می‌توان نقشی کلیدی در رونق اقتصاد کشور و علی‌الخصوص جزیره ایفا کرد و باعث ارزآوری چشمگیر و حتی ممانعت از خروج ارز از کشور شد.

مهم‌ترین اقدام برای رسیدن به سود سرشار ناشی از حضور سیل عظیم تماشاگران و مشتاقان بازی‌های جام جهانی، تسهیل صدور روادید و برقراری پروازهای مستقیم و راه‌اندازی خطوط کشتی‌رانی بین کیش و دوحه است. آماده‌سازی زیرساخت‌ها، استانداردسازی هتل‌ها و مراکز تفریحی و حتی بهبود شبکه حمل‌ونقل هم از دیگر اقدامات مهم و موثر در جذب تماشاگران جام جهانی است. دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مناسب به بخش خصوصی، باعث تسریع و کیفی‌تر شدن این اقدامات باشد.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همچنین می‌تواند فرصتی طلایی برای استفاده مطلوب از توانمندی‌های بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و ورزشی جزیره در عرصه بین‌الملل و درنتیجه کمک به برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد کشور باشد. امکان جذب سرمایه‌گذاری از مزیت‌های میزبانی منطقه آزاد کیش از گردشگران این رویداد است. لذا شایسته است که مسئولان بی‌هیچ تعللی بر ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش برای بهره‌برداری از مسابقات جام جهانی معطوف شوند، رایزنی‌ها با مسئولان قطری و نهادهای بین‌المللی ذی‌نفع تسریع شود و هماهنگی‌های لازم میان متولیان از جمله وزارت ورزش و جوانان و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صورت گیرد تا بتوان از این فرصت استثنایی نهایت بهره را برد.

رقابت‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر، می‌تواند خون تازه‌ای به صنعت گردشگری آسیب‌دیده از بحران کرونا تزریق کند؛ رؤیایی که به نظر می‌رسد فعلاً با تحقق آن فاصله داریم.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *